بحران ریش‌سفیدی در جریان اصول‌گرا/ رئیسی پا جای پای مصباح خواهد گذاشت؟

راست‌گرایان قصد ندارند همچون انتخابات سال ۹۶ دنباله‌رو رئیسی باشند بلکه او را زیر چتر رهبری اصول‌گرایی می‌خواهند نه به عنوان یک لیدر.

آن روزها که آیت‌الله مهدوی‌کنی زنده بود، جامعه روحانیت مبارز از وزانت خاصی برخوردار بود. اما این روند با نزدیک شدن به انتخابات دور نهم مجلس شورای اسلامی و سر برآوردن جبهه پایداری تغییر کرد.
رقابت آیت‌الله مصباح با جامعتین موجب شد تا نطفه پایداری بسته شود و آن‌ها راهشان را از اصول‌گرایان جدا کنند. با این حال جامعتین تلاش کرد تا با سکوت از کنار این واقعه گذر کند. حتی آیت‌الله مهدوی‌کنی برای جلوگیری از تفرقه در پاسخ به نامه‌ جمعی از دانشجویان دانشگاه امام صادق که تیغ نقد تندی را بر جبهه پایداری و پدر معنوی‌اش (آیت‌الله مصباح) کشیده بودند، عتاب‌آلود از آن‌ها خواست سکوت کنند و به این مسائل دامن نزنند.
بعدها نیز آیت‌الله یزدی در گفت‌وگویی افشا کرد که اختلافات در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در همان مقطع تا «تجزیه» این تشکل پیش رفته بود که مانع از آن شدند. این عوامل در کنار ضایعه درگذشت بزرگان جریان اصول‌گرایی، از جمله آیت‌الله مهدوی کنی و عسگراولادی موجب شد تا جریان اصول‌گرایی برای داشتن چهره‌های شاخص که ایجاد وحدت کند دچار مشکل شود.
از سوی دیگر این جریان با یک مشکل دیگری نیز روبه‌رو بود. آن‌ها چهره‌ای که بتواند در قامت ریاست جمهوری با حسن روحانی رقابت کنند در اختیار نداشتند. قالیباف دو دوره انتخابات را واگذار کرده بود و سعید جلیلی نیز حاضر به پذیرش شروط این جریان نبود.
حالا محمدتقی رهبر از اعضای جامعه روحانیت مبارز صراحتا به این مشکل در میان اصول‌گرایان اشاره کرده و به تماشاگران امروز می‌گوید: «آقای رئیسی اصولا در شرایطی وارد عرصه انتخابات شدند که تا چهار ماه پیش از موعد انتخابات، اصلاً ایشان برای کاندیداتوری مطرح نبودند؛ واقعاً دست ما اصول‌گرایان از نظر چهره‌ای که در حد ریاست جمهوری باشد، خالی بود و به این ترتیب قرار شد آقای رئیسی یک‌سال پس از اینکه به تولیت آستان قدس رضوی در آمده بود، خودش را مهیای ریاست بر دولت کند.»

رئیسی قصد ماندن دارد
با وجود آنکه ابراهیم رئیسی نتوانست در انتخابات به پیروزی برسد، اما برخی از جریان‌های اصول‌گرایی که از او تام و تمام حمایت کرده و سایر رقیبان (از جمله جلیلی، قالیباف و ضرغامی) را کنار زده بودند، به ناچار پس از باخت هم از او حمایت کردند تا نشان دهند تصمیماتشان در انتخابات، تصمیمات درستی بود. همین موضوع باعث شد تا رئیسی که تا شش ماه پیش یک چهره قضایی بود، خود را در قامت یک لیدر سیاسی ببند. اما این موضوع در جریان اصول‌گرایی تحمل نخواهد شد.
محمدتقی رهبر در این باره می‌گوید: «همین‌که رئیسی توانست رقابت فشرده‌ای با رئیس‌جمهور مستقر داشته باشد، نشان می‌دهد که از کاریزمای نسبتاً قابل قبولی برخوردار است اما بحث لیدری اصول‌گرایان و تصمیم‌سازی برای این جریان ریشه‌دار و تأثیرگذار، بحثی بسیار مهم است و به نظر من، رئیسی نمی‌تواند لیدر اصول‌گرایان شود.»
مغز کلام رهبر این است که آن‌ها تلاش می‌کنند همچنان جامعتین را به عنوان مرکزیت جریان اصول‌گرایی حفظ کنند و اجازه انشقاق در سطحی بالاتر تصمیم‌سازان این جریان را ندهند. اگرچه جمنا تلاش کرده تا سطح دوم تصمیم‌سازان آن را در میان احزاب در مرحله انتخابات حفظ کند، اما مشخص نیست همین نقش را نیز در آینده بتواند ایفا کند.
اصول‌گرایان اگرچه در شرایطی قحطی چهره‌های برجسته به سر می‌برند اما ظاهرا نمی‌خواهند کار را به دست آقای رئیسی بسپارد. محمدتقی رهبر در این مورد می‌گوید: «جبهه اصولگرایی پس از فوت آیت‌الله کنی و ضایعه درگذشت آقای عسگراولادی، با خلأ ریش‌سفیدی مواجه شد.» او همچنین به  آقای رئیسی توصیه می‌کند با توجه به شخصیت «مثبتی» که دارد «بهتر است به خدمت در تولیت آستان قدس ادامه بدهد تا اینکه خودش را وارد بازی‌های سیاسی کند.»
اگر نگاه محمدتقی رهبر را برآمده جامعه روحانیت مبارز بدانیم باید گفت: آن‌ها قصد ندارند همچون انتخابات سال ۹۶ دنباله‌رو حجت‌الاسلام رئیسی حرکت کنند. بلکه او را زیر چتر رهبری اصول‌گرایی می‌خواهند نه به عنوان یک لیدر.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.