وزیر خارجه کره جنوبی: اجرای برجام با هنر دیپلماسی ایران شکل گرفت

وزیر امور خارجه کره جنوبی با اعلام اینکه ایران توانست با «هنر دیپلماسی» خود اجرای برجام و رفع تحریم های بین المللی را محقق سازد، از کره شمالی خواست با الگوپذیری از کشورمان در حل مسئله هسته ای شبه جزیره کره بکوشد.

«یون بیونگ سه» روز شنبه در سخنانی در جمع مسئولان و کارشناسان وزارت امور خارجه کره این سخنان را بیان کرد و از پیونگ یانگ خواست به فعالیت های هسته ای خود برای همیشه پایان دهد.
او تاکید کرد که حل و فصل مسالمت آمیز مسئله هسته ای ایران با شش قدرت بزرگ دنیا ماحصل گفت وگوی منطقی و حاصل بکارگیری صحیح هنر دیپلماسی توسط این کشور بوده است.
وزیر امور خارجه کره جنوبی در عین حال خواستار وارد آمدن فشارهای بیشتر از سوی جامعه بین المللی به کره شمالی جهت بازگشت به پای میز مذاکرات شد که از سال ۲۰۰۸ با انجام آزمایش اتمی این کشور متوقف شده است.
او تاکید کرد: تهران با درایت مناسب و تعامل با کشورهای عضو ۱ +۵ موضوع هسته ای خود را به شکلی صحیح حل کرد و اینک نوبت کره شمالی است که از ایران درس بگیرد.
یونهاپ، خبرگزاری رسمی کره جنوبی به نقل از «یون بیونگ سه» نوشت: سئول از این پس فعالیت بیشتر و متمرکزتری را برای تسریع در روند راه اندازی مذاکرات شش جانبه کره شمالی به کار خواهد بست و در این راه نیازمند کمک جامعه بین المللی است.
دیپلمات ارشد کره ای همچنین تاکید کرد: در صورت تحقق تلاش های ما برای وارد آوردن فشار بر پیونگ یانگ، پیامی واقعی، صریح و قوی برای کره شمالی ارسال خواهد شد.
«پارک گئون هی» رئیس جمهور کره جنوبی نیز روز گذشته – جمعه – در سخنانی ابراز امیدواری کرده بود که کره شمالی با الگو گرفتن از ایران و روشهای در پیش گرفته شده توسط این کشور به آغوش جامعه بین المللی بازگردد.
تاکید مقامات کره ای به منظور جلب رضایت پیونگ یانگ در حالی طی روزهای اخیر شدت گرفته که سئول رایزنی های گسترده ای را با چین برای این منظور شروع کرده است.
بر این اساس، علاوه بر کره جنوبی، مقاماتی نیز از آمریکا و ژاپن در هفته گذشته به پکن سفر کرده اند تا چین را برای اعمال فشار بیشتر بر پیونگ یانگ با خود همگام کنند. 
مذاکرات شش جانبه با هدف خلع سلاح اتمی کره شمالی با شرکت شش کشور آمریکا، کره شمالی، کره جنوبی، چین، روسیه و ژاپن از دسامبر سال ۲۰۰۸ در پی آزمایش اتمی کره شمالی متوقف شد و تلاش ها برای انجام دوباره این نشست بی نتیجه مانده است.
آخرین تلاش های صورت گرفته مربوط به نشست اوایل مهر ماه سال ۹۴ در پکن است که نمایندگانی از کشورهای مختلف (به غیر از کره شمالی) در آن حضور داشتند.
کره شمالی در سال ۲۰۰۵ میلادی خود را به عنوان یک قدرت هسته ای معرفی کرد و در سالهای ۲۰۰۶، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ به ترتیب دست به انجام آزمایش هسته ای زد. این کشور همچنین ششم ژانویه سال ۲۰۱۶ نیز نخستین بمب هیدروژنی خود را آزمایش کرده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.