شی جین پینگ: ایران شریک مهم چین در خاورمیانه است

رییس جمهوری چین، مناسبات ایران و کشورش را دارای پیشرفت چشمگیر دانست و گفت: ایران شریک مهم چین در خاورمیانه است و ارتقای سطح روابط دوجانبه انتخاب دو کشور می باشد.

شی جین پینگ روز شنبه و در نشست خبری مشترک با دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران که پس از امضای ۱۷ سند همکاری ایران و چین انجام شد، افزود: این اولین سفر من به ایران است، به منظور اینکه همراه با مسئولان ایرانی چشم اندازی برای روابط چین و ایران را ترسیم کرده، همکاری ها در حوزه های مختلف را گسترش دهیم و دوستی بین دو ملت را محکمتر بسازیم.
وی ادامه داد: من با آقای روحانی مذاکرات صادقانه و ثمر بخشی هم درباره مسائل فیمابین و مسائل مورد علاقه دو طرف برگزار کردیم و همانطور که آقای روحانی بیان کردند به تفاهم گسترده ای دست یافته ایم. 
شی جین پینگ با اشاره به روابط رو به رشد تهران-پکن اظهار داشت: طی ۴۵ سال پس از برقراری روابط ،مناسبات دو طرف از پیشرفت چشم گیری برخوردار و اعتماد سیاسی متقابل تقویت شده وهمکاری ها و مبادلات فرهنگی گسترش یافته است.
رئیس جمهوری چین با بیان اینکه کشورشن برای سال های متوالی جایگاه بزرگترین شریک تجاری و بزرگترین وارد کننده نفت خام را حفظ کرده است،اظهار داشت: ایران شریک مهم همکاری چین در خاورمیانه اشت و ارتقای سطح روابط دو جانبه انتخاب مشترک دو کشور می باشد که با منافع دولت و ملت دو کشور مطابقت دارد.
شی جین پینگ از تصمیم دو کشور برای ارتقای روابط به سطح مشارکت راهبردی و صدور بیانیه مشترک خبر داد و گفت:همچنین توافق کردیم با استفاده از این فرصت، ارتباطات در سطوح عالی مختلف را گسترش داده و اعتماد بین دو کشور را تقویت کنیم؛ کماکان درباره مسائل مهم و منافع اصولی دو طرف از یکدیگر حمایت کنیم. 
وی توافق درباره توسعه همکاری ها در زمینه انرژی را از دیگر محورهای توافقات امروز تهران عنوان کرد و گفت: همچنین ما توافق کردیم در چهارچوب ایده کمربند اقتصادی راه ابریشم در قرن ۲۱ ،همکاری با محوریت شبکه پیوندهای راهها ، ظرفیت صنعتی ، راه آهن سریع السیر و شهرک های صنعتی را گسترش دهیم. طرف چین هم فاینانسهای لازم را ارائه خواهد کرد تا همکاری های دو کشور در ابعاد مختلف گسترش یابد.
وی ادامه داد:با توجه به اشتراکات تاریخی و ظرفیت های فراوان دو کشوردر زمینه های انسانی و فرهنگی، توافق کردیم همکاری در زمینه فرهنگی، آموزشی، گردشگری، مطبوعات و غیره را تقویت کنیم تا تفاهم و دوستی بین دو ملت را افزایش دهیم.
شی جین پینگ همچنین گفت: چین و ایران به عنوان دو کشور مهم در حال توسعه هستند که باید کماکان در امور بین المللی و منطقه ای همکاری کنند.
رییس جمهوری چین تصریح کرد: باید از طریق همکاری در نهادهای چند جانبه از جمله سازمان ملل متحد،سازمان همکاری شانگ های و سیکا را تقویت کنیم تا باهم از منافع مشترک کشورهای در حال توسعه دفاع کنیم. 
وی اضافه کرد:از طریق این سفر اینجانب به ایران،اطمینان کامل درباره چشم انداز روابط دو کشور را حاصل کردم و یقین دارم توسعه روابط فیمابین نه تنها به نفع دولت وملت دو کشور، بلکه برای صلح و توسعه منطقه ای و جهانی هم کمک خواهد کرد.
رییس جمهوری چین در پایان بار دیگر از رییس جمهوری،دولت و ملت ایران برای مهمان نوازی قدردانی کرد. 
شی جین پینگ شامگاه جمعه در صدر هیاتی عالیرتبه وارد تهران شد و صبح شنبه در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعد آباد مورد استقبال رسمی دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری قرار گرفت.
قرار است رئیس جمهوری چین با رهبر معظم انقلاب و رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.