دستگاه پرتابل تشخیص مواد مخدر و منفجره بومی سازی شد

دستگاه تشخیص مواد مخدر و منفجره به همت پژوهشگران و فناورانی ایرانی به صورت بومی، در کشور ساخته شد.

کوروش برهانی مدیر فنی شرکت تولیدکننده دستگاه تشخیص مواد مخدر و منفجره، ضمن رقابت پذیر دانستن این دستگاه با نمونه های خارجی خود گفت: ما برای ساخت این دستگاه نمونه خارجی آن را در دست نداشتیم و تمامی مراحل آن در داخل صورت گرفت. ضمن این که ویژگی هایی علاوه بر نمونه های خارجی به آن اضافه کردیم.
برهانی افزود: تلاش شد تا این دستگاه بومی سازی شود. در نمونه های خارجی مسائلی که در کشور ما وجود دارد پیش بینی نشده بود. برای مثال ما چند نمونه مواد مخدر جدید را به منظور شناسایی دستگاه تعریف کردیم.
وی ضمن تاکید بر کیفیت قابل رقابت محصول این شرکت دانش بنیان با محصولات خارجی، قیمت نمونه دستگاه ساخت داخل را بسیار پایین تر از نمونه خارجی آن بیان کرد و تصریح کرد: نمونه خارجی این دستگاه به قیمت ۵۰ هزار دلار به فروش می رسد، اما قیمت نمونه داخلی آن یک چهارم نمونه خارجی است.
برهانی این میزان قیمت را اقدام مهمی در جهت صرفه جویی ارزی کشور دانست و گفت: طبق پیش بینی ما دستگاه های مختلف اجرایی نیازمند خرید ۱۰۰ نمونه از این دستگاه هستند. اگر این تعداد بنا بود از خارج از کشور تأمین شود هزینه بسیار بالایی را بر کشور تحمیل می کرد که با خرید تولید داخلی، از خروج مبلغ قابل ملاحظه ای ارز از کشور، جلوگیری می شود.
مدیر فنی این شرکت فناور، با اشاره به این نکته که بخش R&D این شرکت را نخبگان تشکیل داده اند، افزود: تاکید مقامات دولتی کشور ما، از جمله معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، همواره بر این نکته بوده است که شرکت های دانش بنیان همچون معدن طلایی هستند که پایان ناپذیرند.
وی تاکید کرد: نقش طلا داشتن شرکت های دانش بنیان منوط به اشتغال نخبگان است. مخصوصاً در شرکتی مانند ما که ایجاد ارزش افزوده بر مبنای سخت افزاری نیست و هزینه آن مغز و دانش است. پس تنها راه برون رفت کشور از بیکاری نخبگان و کارآفرینی برای بقیه افراد به نوعی میان بر این مسیر، شرکت های دانش بنیان هستند.
برهانی حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را در پیشرفت این شرکت دانش بنیان مفید دانست و ادامه داد: مشاوره ها و راهنمایی هایی در مسیر و همچنین ارتباط دادن شرکت های مرتبط با یکدیگر اقدامی است که موجب پیشرفت شرکت دانش بنیان می شود.
به گفته وی، ارتباط دهندگی شرکت های دانش بنیان با دستگاه های اجرایی برای خرید محصولات می تواند تأثیر به سزایی در رشد شرکت داشته باشد. همان طور که معاونت علمی تا امروز نیز حمایت هایی کرده است تا شرایطی برای خرید محصولات ایجاد شود اما لازم است این تفکر در تمامی سطوح و مسئولین نیز نهادینه شود.
این فعال حوزه فناوری با بیان اینکه مواد مواد مخدر امروزه معضل کشور است، افزود: برخی فناوری ها نیاز به هزینه ملی داشته و بهتر است برای چنین دستاوردهایی بودجه در نظر گرفته و یا وام های کم بهره ازجمله همیاری کننده های بزرگ در این مسیر قرار گیرد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.