تظاهرات مالزیایی‌ها علیه پیوستن کشورشان به پیمان تجارت آزاد آمریکایی

هزاران مالزیایی امروز (شنبه) علیه طرح پیوستن این کشور به پیمان تجاری آمریکایی موسوم به “پیمان شراکت ترانس پاسیفیک” تظاهرات کردند.

این اعتراضات چند روز پیش از آن که پارلمان مالزی مناظره درباره پیوستن این کشور به این پیمان تجارت آزاد را آغاز کند، برگزار می‌شود.
بسیاری از تظاهرکنندگانی که امروز علیه این پیمان در مرکز شهر مالزی دست به تظاهرات زدند از اعضای حزب اپوزیسیون موسوم به حزب اسلامی پان مالزی (PAS) بودند.
این حزب اظهار نگرانی کرده که این کشور جنوب شرق آسیا ممکن است در صورت پیوستن به این پیمان ۱۲ کشوری کلید زده شده از سوی آمریکا کنترل اقتصاد خود را از دست بدهد.
دولت نجیب رزاق،‌ نخست وزیر مالزی استدلال کرده که مالزی نمی‌تواند از منطقه تجاری که شرکت کنندگانش ۴۰ درصد اقتصاد جهانی را در دست دارند، بیرون بماند.
ائتلاف حاکم موسوم به "باریسان ناسیونال"(جبهه ملی) که اکثریت پارلمانی را در دست دارد تضمین می‌کند که این پیمان تصویب می‌شود اما نجیب رزاق در حال حاضر با کاهش شدید محبوبیتش در مالزی به دلیل رسوایی مالی در یک صندوق دولتی این کشور روبرو است.
مخالفان پیمان شراکت ترانس پاسیفیک نگران هستند که این پیمان منافع ملی مالزی را به خطر انداخته و در نهایت به نفع شرکت‌های خارجی چند ملیتی تمام شود.
همچنین این منتقدان می‌گویند که شرکت‌های کوچک و متوسط که ۶۵ درصد از اشتغال مالزی را تامین می‌کنند در صورتی که پیمان شراکت مذکور اجرایی شود بیشترین زیان‌دهی را خواهند داشت.
 
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.