توضیح درباره نحوه رسیدگی به معافیت پزشکی سربازی

معاون بهداشت، درمان و امداد ناجا شرط استخدام و ورود به نیروی انتظامی را انجام تست‌ها و پایش‌های سلامت روان اعلام کرد و گفت: افرادی که نمره کافی را دریافت نکنند امکان جذب در نیروی انتظامی را ندارند.

سردار سیدمحمدرضا سیداحمدیان در نشست خبری نخستین همایش پلیس، روانشناسی و مشاوره که بناست هفتم و هشتم بهمن ماه در برج میلاد تهران برگزار شود، به بخش‌های مختلف این همایش اشاره کرد و گفت: این برای نخستین بار است که چنین همایشی در نیروی انتظامی برگزار خواهد شد و طی دو روز کارگاه‌ها و سخنرانی‌های مختلفی برگزار خواهد شد که از جمله آن می‌توان به سلامت روان در مشاغل انتظامی، روانشناسی و مشاوره پلیس، روانشناسی کاربردی در پلیس، اصول و مفاهیم مشاوره پلیس، روانشناسی خانواده‌های پلیس، روانشناسی خودکشی و خودزنی، مدیریت استرس، روانشناسی ترافیک و … اشاره کرد.وی با بیان اینکه از ۱۷۰۰ نفر ظرفیت این همایش تاکنون بیش از ۱۳۰۰ نفر برای حضور ثبت‌نام و اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: از این تعداد ۴۳۶ نفر از خارج از ناجا هستند.
معاون بهداشت، درمان و امداد ناجا با بیان اینکه ۱۷۰۰ کارشناس ارشد و متخصص دکترای روانشناسی در نیروی انتظامی مشغول به کارند، گفت: در این همایش محورهای فرعی نیز مورد توجه قرار گرفته و کارگاه‌ها و دوره‌های روانشناسی جرم، روانشناسی قربانی، روانشناسی کودکان بیش فعال، روانشناسی زنان خیابانی و … مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.
سلامت روان، شرط استخدام در ناجا
احمدیان با اشاره به تست‌هایی که از متقاضیان استخدام در نیروی انتظامی اخذ می‌شود، خاطرنشان کرد: وقتی یک نفر بخواهد وارد مجموعه پلیس شود و به استخدام این نیرو در بیاید باید سلامت روان داشته باشد و ما نیز باید شرایطی را فراهم کنیم که این سلامت روان در طول خدمت حفظ شده و در هنگام بازنشستگی نیز ادامه داشته باشد.
وی در پاسخ به سوال ایسنا، مبنی بر اینکه آیا داشتن سلامت روان یکی از شروط استخدام در ناجاست یا خیر؟ اظهار کرد: داشتن سلامت روان از شروط استخدامی در نیروی انتظامی است و در واقع کسی که می‌خواهد وارد ناجا شود تحت تستهای شخصیتی قرار می‌گیرد و در صورتی که نمره لازم را کسب نکند امکان استخدامش وجود ندارد.
معاون بهداشت، درمان و امداد ناجا با تاکید بر اینکه در حوزه‌های مختلف پلیس علم روانشناسی نقش موثری در انجام ماموریت‌ها دارد، گفت: در این همایش انجمن روانشناسی انتظامی نیز اعلام موجودیت خواهد کرد تا در کنار حوزه‌های دیگر پلیس خدمات روانی بهتری را به پرسنل و مراجعه‌کنندگان ارائه دهد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در پلیس آگاهی فردی را که به پنج شش پرونده قتل رسیدگی کرده برای مدتی به همراه خانواده‌اش به تفریح اعزام می‌کنیم تا روحیه‌اش بازیابی شود.
نرخ افسردگی در پلیس کمتر از نرخ جامعه
وی در پاسخ به سوالی درباره نرخ افسردگی ماموران پلیس نیز گفت: آمارهای ما نشان می‌دهد که نرخ افسردگی در نیروی انتظامی کمتر از نرخ آن در سطح جامعه است البته یکی از دلایل آن پایش‌هایی است که در بدو ورود به ناجا صورت می‌گیرد.
به گفته معاون بهداشت، درمان و امداد ناجا، با وجود پراسترس بودن مشاغل پلیس خوشبختانه وضعیت افسردگی در آن بهتر از سطح جامعه است البته مواردی هم در آن وجود داشته است.
وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا خانواده‌های پرسنل پلیس نیز نرخ افسردگی کمتری دارند یا خیر؟ گفت: درباره خانواده‌های پلیس مطالعه آماری انجام نداده‌ایم اما به این افراد نیز خدمات ارائه خواهد شد.
احمدیان تصریح کرد: ‌در پایان همایش بیانیه‌ای قرائت خواهد شد که به منزله دستورالعمل اجرایی در ناجا بوده و پس از آن می‌بایست مباحث مربوط به روانشناسی و مشاوره بیشتر از قبل مورد توجه قرار بگیرد.
معاون بهداشت، درمان و امداد ناجا درباره اینکه آیا هزینه‌های روانشناسی و مشاوره برای پرسنل از جیب خودشان پرداخت می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح این هزینه‌ها را پرداخت می‌کند.
آمار خودکشی در ناجا نصف شده است
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آمار خودکشی در نیروی انتظامی اظهار کرد: آمار خودکشی در فاصله سال ۹۰ تا ۹۴ در نیروی انتظامی کاهش زیادی داشته و از نصف نیز کمتر شده است. با این وجود ما همچنان مداخلات جدی در این زمینه داریم.
معاون بهداشت، درمان و امداد ناجا با بیان اینکه سربازان بیشترین نرخ خودکشی را در نیروی انتظامی داشتند، عنوان کرد: سربازانی که وارد نیروی انتظامی می‌شوند تحت تست‌های شخصیتی قرار گرفته و با دیدن علائم روحی آنان تسهیلات ویژه‌ای برایشان در نظر گرفته می‌شود. همچنین برای آن دسته از سربازانی که دچار یا مستعد اختلالات روانی هستند نیز شرایطی انجام می‌شود که به عنوان مثال اسحله به آنان داده نمی‌شود.
وی درباره پراسترس‌ترین یگان‌ها نیز گفت: هر یگانی استرس خاص خودش را دارد.
توضیح درباره نحوه رسیدگی معافیت پزشکی مشمولان
احمدیان در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به درخواست معافیت پزشکی مشمولان نیز گفت: ستادکل نیروهای مسلح از مردادماه ۹۳ قانونی درباره معافیت پزشکی مشمولان ابلاغ کرد که بر اساس آن دستورالعمل‌های جدیدی در این زمینه صادر شد.
معاون بهداشت، درمان و امداد ناجا با بیان اینکه پس از این قانون مدل سربازگیری و همچنین ماموریت‌ها نیز به‌روز شدند، افزود: سربازانی که متقاضی بهره‌مندی از معافیت پزشکی هستند باید پس از مراجعه به دفاتر پلیس ۱۰+ به یک پزشک معتمد که اسامی آنها در دفاتر پلیس ۱۰+ موجود است مراجعه کنند و در آنجا تحت معاینات اولیه قرار بگیرند.
وی اضافه کرد: پس از آن پزشک با معاینات اولیه برگ نوشته‌ای را به پلیس ۱۰+ داده و در آنجا وضعیت رسیدگی به درخواست از سوی سازمان وظیفه عمومی و از طریق پیامک به مشمول اطلاع داده می‌شود. به عنوان مثال در صورت موافقت گفته می‌شود که در فلان ساعت به یکی از بیمارستان‌های نیروهای مسلح مراجعه کند.
وی ادامه داد: پرونده این افراد در کمیسیونی مورد بررسی قرار گرفته و اگر با آن موافقت شود معافیت موقت یا کامل به فرد داده می‌شود.
معاون بهداشت، درمان و امداد ناجا درباره اینکه معافیت موقت چطور معافیتی است؟ اظهار کرد: معافیت موقت به مشمولانی داده می‌شود که قصد درمان داشته باشند به عنوان مثال ممکن است کسی مشکلی داشته باشد که شش ماه به او فرصت داده می‌شود تا مشکلش را حل کند، ممکن است فردی هم معتاد باشد که شش ماه به او فرصت ترک داده خواهد شد که این یکی دو بار نیز تکرار خواهد شد.
وی اضافه کرد: معافیت دائم نیز مشخص شود که فرد به طور کامل به دلیل مشکلی که دارد از انجام خدمت سربازی معاف خواهد شد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.