ماموریت دوگانه کری در ریاض/ایران و سوریه محور گفتگوها

یک رسانه غربی با اشاره به سفر وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان اهداف حضور وی در ریاض را تحقق دو امر بسیار مهم دانست.

«جان کری» امروز شنبه با مقامات شورای همکاری خلیج فارس در عربستان دیدار کرد. اهداف این دیدار یکی به پیش بردن مذاکرات صلح سوریه و دیگری اطمینان دادن به اعراب حاشیه خلیج فارس درباره توافق هسته ای ایران است.
به رغم تلاش های انجام شده برای برگزاری مذاکرات صلح سوریه در ژنو، این گفتگوها به تعویق افتاده که دلیل اصلی آن اختلاف نظر کشورها درباره لیست گروه های معارض سوری حاضر در مذاکرات است.
بر اساس این گزارش، میان روسیه، ایران و سوریه با کشورهای عربی-غربی درباره گروه هایی که باید در این نشست شرکت کنند اختلاف نظر وجود دارد. از دید سوریه و همپیمانانش تمامی گروه هایی که اقدامات مسلحانه علیه ملت انجام داده اند تروریست محسوب می شوند اما اعراب چنین اعتقادی ندارند.
در مورد ایران، توافق هسته ای و اجرای برجام نیز، عربستان هنوز حساسیت دارد و به رغم اطمینان هایی که آمریکا به اعراب داده ولی بازهم ریاض بدون دلیل در این رابطه حساسیت نشان می دهد. در همین رابطه «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا، هفته گذشته اعلام کرده بود که اگر عربستان قصد به دست آوردن بمب اتم را داشته باشد با ریاض همانطور برخورد می شود که در سال های گذشته با ایران برخورد شده بود.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.