درآمدمان از دوران اوج تحریم‌ها کمتر است/عمق دید مسئولین ۸ سال است

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: در اوج تحریم ها ۷۰۰ هزار بشکه نفت ۱۰۰ دلاری می‌فروختیم و امروز که می‌خواهیم ۲ میلیون بشکه نفت ۲۰ دلاری بفروشیم، درآمدمان از دوران اوج تحریم‌ها نیز کمتر است.

محمدرضا باهنر در جمع تشکل های دانشجویی، با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اصولگرایی باید آرمان‌گرایی توأم با واقع‌گرایی باشد، اظهار کرد: اصولگرایی یعنی اینکه یک تعادل منطقی بین آرمان و واقعیت ایجاد شود و کسانی هم که به بهانه آرمان گرایی از واقعیت ها فاصله گرفتند، باعث گرفتاری خود و جامعه شده‌اند.
وی با بیان اینکه نظام و انقلاب را نمی شود از هم تفکیک کرد، گفت: حفظ نظام و یا حفظ انقلاب از اوجب واجبات است؛ فراموشی هر کدام باعث حذف دیگری می شود.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین خاطرنشان کرد: در بحث پیشرفت و عدالت باید بر اساس واقعیت ها تصمیم بگیریم و ببینیم در کدام بخش ها موفق بودیم و در کدام بخش ها گرفتار شدیم و پس‌رفت داشتیم.
باهنر با تاکید بر اینکه برای رسیدن به یک نقطه عادی باید اطلاعات همه جانبه داشته باشیم، خاطرنشان کرد: نسل اول انقلاب، کار بزرگی تحت نظر امام(ره) انجام داد، انقلاب کرد و حکومت استبدادی و وابسته را سرنگون ساخت. نسل چسبیده به نسل انقلاب یعنی نسل دوم هم یک دفاع جانانه از مرزهای جغرافیایی کشور کرد.
وی گفت: حداقل بعد از جنگ جهانی دوم، تمامی جنگ ها یک طرفش شوروی و یک طرفش آمریکایی ها بودند، اما تنها جنگی که همه طرف های شرقی و غربی در یک طرف بودند و ایرانی ها در طرف دیگر، جنگ هشت ساله ایران و عراق بود، یعنی صدام هم تسلیحات شرقی و هم تجهیزات غربی داشت.
دولت سازندگی نمره قبولی گرفت/ دولت اول اصلاحات درگیر مسائل بی‌ربط بود
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به دوران پس از جنگ تحمیلی گفت: من به دوران سازندگی نمره مثبت و قبولی می‌دهم؛ چراکه به اذعان سازمان ملل یک هزار میلیارد دلار در جنگ تحمیلی به ایران خسارات وارد شد و دوران سازندگی نیز بعد از جنگ به لحاظ عملکردی نمره قابل قبولی دارد.
باهنر با اشاره به عملکرد دولت اصلاحات نیز توضیح داد: دولت اول اصلاحات درگیر یکسری مسائل بی‌ربط بود، همانند قضایای مجلس ششم، ولی دولت دوم خاتمی از نظر توسعه اقتصادی خوب کار کرد، اما در حوزه توسعه فرهنگی عملکرد خوبی نداشت.
۳۰ میلیون فرصت شغلی و ۱۶ میلیون بیکار آشکار و پنهان داریم
وی با بیان اینکه امروز ما وضعیتی داریم که کشور در شاخص های کلان اقتصادی رشد قابل قبولی ندارد، اذعان کرد: میانگین رشد اقتصادی ما و نرخ اشتغال خجالت‌آور است.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به دوران پسابرجام خاطرنشان کرد: ما در اوج تحریم ها ۷۰۰ هزار بشکه نفت ۱۰۰ دلاری می‌فروختیم و امروز که می‌خواهیم ۲ میلیون بشکه نفت ۲۰ دلاری بفروشیم، درآمدمان از دوران اوج تحریم‌ها نیز کمتر است.
باهنر نرخ بیکاری و نرخ اشتغال را در کشور افتخارآمیز ندانست و تصریح کرد: امروز ۳۰ میلیون فرصت شغلی داریم ولی  ۸ میلیون بیکار آشکار و ۷ تا ۸ میلیون نفر هم بیکار پنهان داریم.
وی با تاکید بر اینکه ما از امکانات سوق الجیشی و پتانسیل های داخل کشور نتوانستیم استفاده کنیم، افزود: ما در جنوب کشور از بندر چابهار تا بندر امام ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر ساحل داریم و می توانیم با آب های گرم دنیا ارتباط برقرار کنیم، اما از این ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر، ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر رها شده است که باید در آن سرمایه گذاری کنیم و بهره‌وری داشته باشیم، اما به دلیل برخی مشکلات ساختاری تاکنون نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
عمق دید مسئولان حداکثر ۸ سال است، نه ۲۰ سال و ۵۰ سال
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: مسئولین و نمایندگان مجلس که همواره دستشان زیر ساتور رأی مردم است بیشتر علاقه دارند که دل مردم را بیخودی خوش کنند، یعنی ما برای منافع ملی درازمدت کسی را نداریم که به طور مستمر برنامه‌ریزی کند. در دنیا کسانی که به فکر برنامه های درازمدت هستند دستشان زیر ساتور رأی مردم نیست، اما در ایران عمق دید مسئولین ما اگر خیلی عمیق باشد در نهایت هشت ساله است و ۲۰ ساله و ۵۰ ساله نیست؛ چراکه همواره متکی به آراء مردم هستند.
باهنر خاطرنشان کرد: امروز رانت نفت به صورت ناخودآگاه ما را گرفتار کرده است و در پی آن یک کشور مصرف کننده شده ایم. باید با واقعیات جامعه درگیر شویم و ضرورت دارد که نسل فعلی انقلاب خرابکاری های نسل اول را درست کنند.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.