مامور سابق سیا: جدال دو شاهزاده سعودی، عامل اصلی مشکلات منطقه ای عربستان است

تارنمای خبری ان بی سی نیوز گزارش داد: «بروس ریدل» مقام سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در خاورمیانه جدال میان دو شاهزاده سعودی را عامل همه مشکلات داخلی و خارجی عربستان می داند.

ریدل در گفت وگویی که شبکه خبری ان بی سی نیوز با وی انجام داد، گفت: برای فهم روابط خانوادگی در رژیم سعودی، نیازی به رفتن به مدرسه دولتی کندی نیست؛ کافی است آثار ویلیام شکسپیر را بخوانید. 
وی افزود: جدال میان شاهزاده محمد بن نایف و و محمد بن سلمان تمام اجزای یک درام دوران الیزابتی را مانند روابط عجیب، شاهزاده های طماع و یک شاه سنتی بیمار که ممکن است دچار زوال عقل شده باشد، داراست.
نویسنده کتاب «جنگی دیگر؛ پیروزی و باخت در افغانستان» گفت: امروز این دو شاهزاده بر سر اتخاذ تهاجمی ترین موضع علیه دشمنان داخلی و خارجی، با یکدیگر سر جدال دارند. حال آنکه اقدامات به ظاهر متهورانه آنها، خطرات و خرابی هایی به بار آورده است که تنش های رو به تشدید بین عربستان و ایران، باتلاق لشگرکشی به یمن و تظاهرات شمار زیادی از شیعیان از جمله آن است.
نویسنده کتاب «در جستجوی القاعده؛ رهبری، ایدئولوژی و آینده آن» با اشاره روابط نزدیک شاهزاده نایف با مقام های سیا و آمریکا افزود: برای نمونه محمد بن نایف هنگامی که ۲ هواپیمای بمب گذاری شده فداکس و یو پی اس متعلق به گروه تروریستی القاعده که در شب انتخابات کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۰ از یمن روانه شیکاگو بودند، با تماس با «جان برنان» مشاور اوباما در امور تروریسم، شماره فرکانس ردیابی این دو هواپبما را داد که منجر به متوقف شدن آنها و خنثی شدن بمب شد.
به گزارش تارنمای ان بی سی، محمد بن نایف وزیر کشور طولانی مدت عربستان که مورد اعتماد آمریکا است، به دلیل فعالیت های اطلاعاتی و عادت های جغد گونه اش، ملقب به شاهزاده تاریکی است.
از سوی دیگر، نام محمد بن سلمان، فرزند ملک سلمان و وزیر دفاع عربستان نیز به عنوان معمار جنگ نیابتی عربستان علیه یمن در سال ۲۰۱۵، مطرح شده است.
افزایش تنش و درگیری میان شاهزادگان سعودی بر سر صعود به سلسله مراتب قدرت از همان روزهای نخست درگذشت ملک عبدالله و به سلطنت رسیدن ملک سلمان، اتفاق افتاد؛ درست از همان زمان که مقرن بن عبدالعزیز کوچکترین پسر ملک عبدالعزیز، از سمت خود که همان ولیعهدی بود، کنار گذاشته شد و محمد بن نایف جایگزین وی شد و محمد بن سلمان پسر محبوب و جوان ملک سلمان، جانشین و مشاور ولیعهد و وزیر دفاع شد.
عنوان می شود که اکنون نیز رقابت شدیدی میان محمد بن نایف و محمد بن سلمان جریان دارد. 
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.