آیت الله جوادی آملی:چاپ قرآن با خط عثمان طه باید تغییر کند

آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید با گلایه از چاپ قرآن کریم با خط عثمان طه گفت: خواندن و نوشتن قرآن کریم با خط عثمان طه برای بسیاری از افرادی که می خواهند قرآن را آموزش ببینند دشوار است.

ایشان عصر شنبه در دیدار مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی افزودند: خط نستعلیق، عروس خط هاست و در مسابقات بین المللی جابیفتد که اگر خطاطان هر کشوری بخواهند در برابر خط خوانا و زیبای خود، قرآن را بنویسند مانعی نباشد.
وی درادامه با اشاره به صفات ثبوتیه قرآن کریم گفت: خواندن قرآن کریم، آسان است ولی فهمیدن آن بسیار سخت است، قرآن، وزین و نفس گیر و دلپذیر می باشد، به گونه ای که وقتی بر پیامبر اسلام (ص) نازل می‎شد آن حضرت احساس خستگی می کردند.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به آثار سلبی قرآن کریم نیز خاطرنشان کرد: قرآن سنگین است ولی دشوار نیست، آسان است ولی سبک نیست، بنابراین چنین کتاب دلپذیر را بچه ها می فهمند و می پذیرند، اما با خط عثمان طه به زحمت آن را می فهمند و می خوانند.
وی گفت: سعودی ها در چاپ قرآن کریم، خود را برتر می دانند، آنها چون به حرمین شریفین نزدیک هستند و قرآن چاپ می کنند، خود را به آنها وابسته می دانند، در حالی که دستشان خالی است.
آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: قرآن ترجمه شده با زبان فارسی در کتابخانه مدینه موجود است و باید این را جا انداخت که هر ملتی می تواند قرآن کریم را طبق زبان و فرهنگ خود نگارش کند، به گونه ای که خواندن آن یکی باشد.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور نیز در این دیدار گفت: در سه دهه گذشته ۸ هزار و ۷۴۹ مجوز چاپ و نشر قرآن کریم با تیراژ ۱۶۰ میلیون جلد صادر شده است.
سیدمهدی قره شیخ لو افزود: در این مدت ۴۰۱ هزار و ۶۶۶ جزء قرآن تصحیح شده است، ۶۰ مصحح قرآن در این دفتر مشغول فعالیت هستند که این افراد از بین قاریان و حافظان قرآن و افرادی که در رشته های علوم قرآن تحصیل کرده اند، انتخاب شده اند.
وی گفت: برای تصحیح یک جلد قرآن، یک میلیون حرف و حرکت را باید با چشم کنترل کرد تا اشکالی در چاپ به وجود نیاید.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.