شبکه HBO طرفداران فیلم های «پدرخوانده» را شگفت زده کرد/ نسخه طولانی تر این شاهکار سینمایی در راه است

شبکه HBO با اعلام خبری شگفت انگیز برای طرفداران دو آتشه سه گانه «پدرخوانده» (God Father)، آنان را متعجب کرده است.

شبکه آمریکایی HBO اعلام کرده است قصد دارد نسخه‌ای دوباره تدوین شده که 75 دقیقه بیشتر از مجموع دقایق هر سه فیلم «پدرخوانده» است را بزودی روی آنتن ببرد. «پدرخوانده یک» در سال 1972 در 175 دقیقه، «پدرخوانده 2» سال 1974 در 202 دقیقه و «پدرخوانده 3» سال 1990 در 162 دقیقه ساخته شد که در مجموع 359 دقیقه زمان دارد. این نسخه دوباره تدوین شده با سکانس‌های بیشتر که HBO وعده پخش آنرا داده است، 434 دقیقه زمان دارد که حدود هفت ساعت و 30 دقیقه است. البته گفته می‌شود این نسخه جدید طولانی‌ترین ورژن فیلم تحسین شده فرانسیس فوردکاپولا نیست و پیش از این نسخه‌ای در 583 از این سه گانه تهیه شده بود. شبکه HBO خبر داده که این نسخه را از 23 ژانویه (ماه جاری میلادی همزمان با سوم بهمن ماه) روانه آنتن خواهد کرد که در طول یک هفته به نمایش در خواهد آمد. گویا این نخستین باری نیست که یک شبکه تلویزیونی سه فیلم مذکور را در چنین قالبی روی آنتن خود می‌برد ولی با یک تفاوت. در سال 1977 زمانی که فوردکاپولا قصد داشت فیلم جنگی عظیم «اینک آخر الزمان» را بسازد و در اوایل تولید پول کم آورده بود و به شدت نیاز به بودجه داشت. به همین دلیل شبکه NBC به او پیشنهاد داد تا دو فیلم «پدرخوانده» که تا آن سال ساخته شده بودند را در قالب یک مینی سریال به آنان تحویل دهد تا برای پخش تلویزیونی آماده شود. فوردکاپولا هم «پدرخوانده یک و دو» را تبدیل به چهار اپیزود کرد که همان سال با عنوان «پدرخوانده؛ یک نوول برای تلویزیون» به نمایش درآمد. او دو سال بعد از آن یعنی 1979 فیلم «اینک آخر الزمان» را آماده کرد.
عنوان نسخه‌ای که HBO به نمایش در خواهد آورد، هنوز مشخص نشده، اما مدیران این شبکه اعلام کرده‌اند پس از پخش، قصد ندارند آنرا به صورت DVD عرضه کنند. این در حالی است که قطعاً قاچاقچیان فیلم عرضه غیرقانونی آنرا به سرعت در دستور کار خود قرار خواهند داد!
«پدرخوانده» که با فیلمنامه‌ای از خود فوردکاپولا براساس رمانی از ماریو پوزو ساخته شد، دستمایه ساخت آثار مشابه فراوانی قرار گرفت که «روزی روزگاری در آمریکا» ساخته سرجیو لئونه، «مهاجر» ساخته جیمز گری، «صورت زخمی» ساخته برایان دی پالما، «شکارچی گوزن» به کارگردانی مایکل چیمینو، «گانگسترها» یا «رفقای خوب» ساخته مارتین اسکورسیزی، فیلم «سلطان نیویورک» به کارگردانی آبل فرارا، «کازینو» ساخته اسکورسیزی، از جمله آنها هستند. از سریال‌های محبوب «سوپرانوها» و «بریکینگ بد» نیز به عنوان آثاری نام برده می‌شود که ملهم از «پدرخوانده»ها بوده‌اند.
سه گانه «پدرخوانده» سه بار برنده اسکار (بهترین بازیگر مرد مارلون براندو، بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه اقتباسی) و چندین بار نامزد دریافت این جایزه شد. مارلون براندو در نقش دون کورلئونه، آل پاچینو (مایکل کورلئونه)، جیمز کان (سانی کورلئونه)، رابرت دووال، ریچارد اس کاستلانو، دایان کیتون، جان کازال و… از جمله بازیگران این سه گانه بوده‌اند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.