نماینده مجلس: مجمع تشخیص ایرادات طرح سنجش و پذیرش را به شورای نگهبان اعلام کرد

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت:مجمع تشخیص مصلحت ایرادات خود به طرح سنجش و پذیرش دانشجو درتحصیلات تکمیلی را به شورای نگهبان اعلام کرده اما تاکنون این شورا ایرادی را به کمیسیون ارسال نکرده است.

عبد الوحید فیاضی با انتقاد از بررسی طرح سنجش و پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی گفت: در صورتی مصوبات مجلس برای مجمع ارسال می شود که شورای نگهبان و مجلس بر سر طرح یا لایحه ای اختلاف داشته باشند و مجلس بر نظر خود اصرار کند لذا بررسی زودهنگام این طرح در مجمع تشخیص خلاف قانون است.
نماینده مردم محمود آباد در مجلس ادامه داد: مقام معظم رهبری طبق قانون سیاستهای کلی نظام را به واسطه مجمع تنظیم می کنند اما تاجایی که بنده اطلاع دارم، رهبری هم به مجمع تکلیف نکردند که طرح سنجش و پذیرش را بررسی کرده و نظر خود را اعلام کند.
سخنگوی کمیسیون آموزش اظهار داشت: اگر مصوبه مجلس ایراد داشته باشد شورای نگهبان ایراد آن را اعلام می کند تا اصلاح شود اما مجمع پیش از شورای نگهبان با حساسیت بالا و به نفع دانشگاه آزاد وارد بررسی این طرح شده است.
وی گفت: مجمع تشخیص نظر خودش را در مورد ایرادات این طرح به شورای نگهبان اعلام کرده است اما هنوز شورا نظر خود را به مجلس اعلام نکرده است.
فیاضی با اشره به جوابیه دانشگاه آزاد به انتقادات اخیر وی نسبت به ورود مجمع تشخیص به بررس یاین طرح گفت:باید مجمع تشخیص پاسخ صحبت های بنده را می داد زیرا من به روش کار مجمع نقد کرده بودم این نشان می دهد مجمع و دانشگاه آزاد تا چه حد با هم عجین شده اند. بر اساس اطلاعات من این جوابیه را مجمع تشخیص نوشته و در اختیار دانشگاه آزاد قرارداده و دانشگاه آزاد منتشر کرده است.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات اظهار داشت: به نظر می رسد مجمع تشخیص و دانشگاه ازاد به یک نهاد تبدیل شده اند، دانشگاه آزاد متعلق به ملت ایران است و انتقاد به دانشگاه آزاد به معنای انتقاد به آقای هاشمی نیست.
 اوایل دی ماه طرح سنجش و پذیرش دانشجویان در تحصیلات تکمیلی در دستور کار مجلس قرار گرفت. در بررسی کلیات و جزئیات این طرح نمایندگان حامی دانشگاه آزاد اعلام می‌کردند که این طرح مخالف سیاست‌های کلی اصل ۴۴ است و دانشگاه آزاد نیز در مجلس تلاش زیادی کرد تا این طرح به تصویب نرسد.
علی‌رغم همه مخالفت‌ها، این طرح درنهایت در مجلس به تصویب رسید که در صورت تایید نهایی آن در شورای نگهبان، آزمونی جامع برای پذیرفتن داوطلبان در مقطع دکترا برگزار می‌شود و وزارت علوم باید تعیین کند که دانشگاه آزاد تا چه سقفی می‌تواند دانشجوی دکترا جذب کند.
پیش از این دانشگاه آزاد برای تامین اعتبارات مورد نیاز خود بدون هیچ قید و شرطی به هر تعداد که می‌خواست می‌توانست دانشجوی دکترا جذب کند که این امر موجب کاهش کیفیت تحصیلات دوره دکترا شده بود.
پیش از این سخنگوی کمیسیون آموزش از تلاش رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تغییر طرح سنجش و پذیرش دانشجویان در دوره‌های تحصیلات تکمیلی به نفع دانشگاه آزاد و برگزاری جلسات ویژه مجمع در این راستا خبر داده بود.

 
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.