ماجرای سوء‌استفاده دارویی از دفترچه‌های بیمه

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ثبت شناسه داروهای گران‌قیمت در بیمه به صورت پایلوت آغاز شده و بزودی تحویل ۵۰ قلم داروی گران‌قیمت به مردم منوط به ثبت کد می‌شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: یکی از ماموریت‌های اصلی ما در حال حاضر این است که قاچاق را به عنوان پدیده آسیب‌رسان به اقتصاد، اجتماع و سلامت فلج کنیم. در این راستا به سرانجام رساندن سامانه شناسه‌گذاری و کنترل اصالت فراورده‌های سلامت از اولویت‌های جدی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است.

وی با بیان اینکه آسیب‌های قاچاق در کشور بسیار زیاد است گفت: به عنوان مثال می‌توان به میزان هزینه‌هایی که صرفا یکی از سازمان‌های بیمه‌گر بابت یک داروی گران‌قیمت در سال گذشته پرداخت کرده است، اشاره کرد. این مبلغ از میزان واردات رسمی آن بیشتر بوده است.

معاون وزیر بهداشت این مسئله را به یکی از دلایل سوء استفاده از دفترچه بیمه بدون جابجایی دارو یا به فروش داروهای غیرمجاز با هزینه پرداختی توسط بیمه دانست و در توضیح بیشتر اظهار داشت: هزینه‌ای که بابت آن دارو پرداخت شده، دو برابر واردات رسمی آن است که قطعا بخشی از آن به سوءاستفاده از دفترچه‌های بیمه مربوط بوده و بخشی هم مربوط به ارائه داروهای غیرمجاز و تقلبی بوده است.

دیناروند همچنین اضافه کرد: با تفاهم به عمل آمده با بیمه‌ها قرار شده است برای ۵۰ داروی گران قیمت، وقتی داروخانه می‌خواهد دارویی را به متقاضی ارائه کند باید شناسه آن را در بیمه ثبت کند و بدون شناسه این دارو نمی‌تواند بیش از یک‌بار به فروش برسد و امکان سوء استفاده به طور کامل حذف می‌شود.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی عنوان کرد: نداشتن این کد یگانه روی هر بسته دارویی یعنی واردات داروی مذکور رسمی نبوده و به همین دلیل اصلا در بیمه قابل ثبت نیست. ضمن آنکه کسی هم نمی‌تواند آن را به فروش برساند. این کار به بیمه‌ها نیز کمک‌های قابل توجهی می‌کند. انجام این کاری که به صورت پایلوت آغاز شده، برای ۵۰ قلم داروی گران‌قیمت عملیاتی خواهد شد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.