معاون وزیر خارجه: دوستان دوران تحریم را فراموش نمی‌کنیم

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه با اشاره به سفر رئیس‌جمهور چین و امضای ۱۷ سند مهم بین مقامات دو کشور گفت: یکی از پیامهای این سفر این است که انتخاب جمهوری اسلامی ایران در فضای جدید صرفا گرایش به غرب نیست، و ما منطقه و دوستان خود در دوران تحریم را فراموش نمی‌کنیم.

ابراهیم رحیم‌پور با اشاره به اهمیت منطقه‌ای و بین‌المللی سفر رئیس‌جمهور چین به تهران تصریح کرد: بعد از ۱۴ سال رئیس‌جمهور چین به ایران سفر می‌کند و این سفر در شرایط کنونی یک سفر مهم به خصوص از جنبه‌ اقتصادی است.
این دیپلمات عالی رتبه‌ کشورمان با بیان اینکه چین در دوره‌ تحریم شریک مهم تجاری ما بود، تصریح کرد: این سفر با توجه به اینکه بعد از برجام و ورود ایران به شرایط جدید انجام می‌شود از نظر زمانی بسیار مهم است و مورد توجه دو کشور جهان و رقبای ما در منطقه است.
وی با بیان این که شاید بتوان گفت این سفر مهمترین سفر یک مقام عالی رتبه خارجی به ایران در سال۱۳۹۴ است خاطرنشان کرد: امروز روسای جمهور ایران و چین مذاکرات مفصلی داشتند و این مذاکرات منجر به امضای ۱۷سند مهم بین مقامات دو کشور شد. اسناد و محتوای آنها طبعا با توجه به شرایط بعد از برجام تنظیم شده است.
رحیم‌پور با بیان این که رئیس‌جمهور چین در جریان این سفر به کمک‌های این کشور به ایران در دوران تحریم اشاره کرد و گفت: آنها انتظار دارند که در دوره‌ پسا برجام و رفع تحریم‌ها علیه ایران همچنان بتوانند جایگاه خود را در بازار ایران البته با اتخاذ ساز و کارهای جدید حفظ کنند. از دیگر سو مقامات کشورمان نیز در مذاکراتی که با چینی‌ها داشتند اعلام کردند هیچ ملاحظه‌ای برای گسترش روابط با چین ندارند.
معاون وزیر خارجه کشورمان به سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان و همچنین مصر نیز اشاره کرد و گفت: آنها دوست ندارند که تحولات جدید در منطقه تبدیل به مناقشه جدید در این منطقه شود؛ چرا که این منطقه برای آنها دارای موقعیت استراتژیک است و بیشترین قسمت انرژی خود را از این منطقه تامین می‌کند .
رحیم‌پور در ادامه با بیان این که چینی‌ها با توجه به منافع دراز مدت‌شان می‌خواهند مناقشه جدیدی در منطقه رخ ندهد ادامه داد: از دیگر سو مصر و عربستان نیز در مورد سوریه و همچنین در مورد عراق اختلاف نظرهایی دارند و رئیس‌جمهور چین در جریان سفر به این سه کشور تلاش داشته که در کنار انعقاد قراردادهای جدید بر روند صلح و جلوگیری از منازعات جدید در منطقه با توجه به منافعش تاثیرگذار باشد.
وی همچنین به درخواست چینی‌ها برای دیدار با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در این دیدار ایشان صحبت‌های خوب و ارزشمندی را در ارتباط با گسترش روابط بین دو کشور مطرح کردند.

 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.