بحرین و ۱۶ کشور دیگر از حق رأی در سازمان ملل محروم شدند

۱۷ کشور به دلیل پرداخت نکردن حق عضویت در سازمان ملل از جانب این نهاد بین‌المللی از حق رأی محروم شدند.

در میان کشورهایی که از حق رأی محروم شده‌اند نام کشور ونزوئلا نیز به چشم می‌خورد که قرار است در ماه فوریه ریاست شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده بگیرد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، به مجمع عمومی اعلام کرده به دلیل عرم پرداخت مبالغ مورد نیاز، کشورهایی که نام آنها در لیست قرار داده شده تنها در شرایط فوق‌العاده می‌توانند در رأی‌گیری‌ها شرکت کنند.
علاوه بر ونزوئلا و بحرین، نام کشورهای جمهوری دومینیکن، سنت وینسنت و گرانادینس، بروندی، لیبی،‌ مالی،‌ جزایر مارشال و وانوآتو نیز در این لیست قرار دارد.
دبیر کل اعلام کرده که اگر دولتی ثابت کند "عدم پرداخت به دلیل شرایطی خارج از کنترل این عضو" رخ داده می‌تواند از این محرومیت مستثنی شود.
قطعنامه‌ای که پیشتر در سازمان ملل تصویب شد مقرر می‌دارد پنج کشور فقیر جنگ‌زده – کومور، گینه بیسائو، سائو توم و پرینسیپ،‌ سومالی و یمن – تا پایان دوره فعلی سازمان ملل که در ماه سپتامبر خواهد بود از حق رأی برخوردار خواهند بود.
در نامه بان قبلا نام ایران نیز،که تا هفته‌های اخیر تحت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار داشت، به چشم می‌خورد. با این حال دانیل توماس، سخنگوی مجمع عمومی، اعلام کرد به دلیل پرداخت حق عضویت از جانب ایران نام این کشور از لیست حذف شده است.
در این نامه میزان بدهی حق عضویت این کشورها نیز قید شده است. برای مثال ونزوئلا باید ۳ میلیون دلار پرداخت کند و بروندی ۱۳۶۰ دلار.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.