نظرسنجی روزنامه گاردین درباره حس ایرانی بودن

روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار یک نظرسنجی آنلاین، نظر مخاطبان ایرانی را در داخل و خارج از کشور درباره «احساس ایرانی بودن و تعلق خاطر آنها به فرهنگ ایرانی» در دوران پسا برجام جویا شده است.

گاردین در شماره روز شنبه خود در مطلبی تحت عنوان «ایران واقعا چه شکلی است؟» آورده است: پس از سالها روابط سرد دیپلماتیک، ایران به طور رسمی وارد دوران پسا تحریم شد. «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران، از «عصر طلایی» در تاریخ و «نقطه عطفی» در اقتصاد کشورش در روزهای بدون تحریم سخن گفته است.
«معصومه ابتکار» از شخصیت های سرشناس اصلاح طلب ایرانی که نخستین زنی است که به عنوان معاون رئیس جمهوری منصوب شد و پیشتر نیز بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ در همین مسئولیت خدمت می کرد، با ابراز امیدواری درباره ایجاد فصل جدیدی در روابط خارجی ایران، موفقیت دیپلماسی و مذاکره را ستود.
گاردین نوشت: صرف نظر از مسائل سیاسی، ما اطلاعاتی درباره محصولات غذایی و نوشیدنی ها در ایران داریم و می دانیم که ایران بهترین محصول چای جهان را دارد و غذاهای این کشور در خارج به شکل فزایندهای مورد استقبال قرار می گیرد. در عین حال، ایران هنرمندانی دارند که راه نفوذ بر جهان را یافته اند.
ایران همچنین میزبان گنجینه های ارزشمند هنری است که عمدتا غربی ها آنها را ندیده اند و بسیاری انتظار دارند که گردشگری در ایران رونق بگیرد. فقط در همین ماه جاری، سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) دو مکان باستانی را به فهرست میراث جهانی خود اضافه کرد.
گاردین در ادامه از مخاطبانش خواسته است اگر در ایران زندگی می کنند یا بخشی از اتباع ایرانی مقیم خارج هستند، درباره احساس خود درباره ایرانی بودن یا وابستگی شان به فرهنگ ایرانی توضیح دهند.
به گزار ایرنا، این روزنامه از مخاطبانش پرسید: صرف نظر از گزارش رسانه ها، زندگی در ایران چگونه است و درباره چه چیزی از کشور و مردمانش درک نادرستی در خارج از کشور وجود دارد؟
گاردین در پایان مطلب خود پرسش نامه ای را طراحی کرده که در آن درباره محل اقامت پاسخ دهندگان، سوابق و میزان ارتباط شان با ایران، تاثیر لغو تحریم ها بر زندگی شان، بیشترین سوء تفاهم ها در خارج از کشور درباره زندگی ایرانی ها، امکان انتشار مطالب مربوطه، محل اقامت و برخی اطلاعات شخصی سئوال شده است.
 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.