خرید سامانه سپر موشکی در خلیج فارس، برای مقابله با ایران

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پس از آنکه سلاح‌هایی به ارزش میلیاردها دلار در انبارهای خود ذخیره کرده‌اند حال بار دیگر به بهانه مقابله با ایران در صددند با کمک آمریکا یک سامانه موشکی مشترک در خلیج فارس بنا کنند.

کشور‌های حاشیه خلیج فارس پس از آنکه به یکی از منابع خوب کشورهای غربی برای فروش سلاح‌هایشان تبدیل شدند حال به بهانه مقابله با قدرت نظامی ایران به دنبال آن هستند که با کمک آمریکا یک سامانه سپر موشکی در خدمت بگیرند.
روزنامه «الشرق‌الاوسط» چاپ لندن در این باره نوشت «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در نشست مشترک با وزرای خارجه اعضای شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد که روابط واشنگتن و کشورهای خلیج فارس بر پایه منافع مشترک بنا شده و آمریکا هیچ گاه متحدانش را در برابر تهدیدات تنها نخواهد گذاشت.
در ادامه این گزارش آمده است: طی هفته گذشته «حمد آل خلیفه» فرمانده نیروی هوایی بحرین اعلام کرد کمیته وابسته به شورای همکاری برای ساخت یک سامانه دفاعی مشترک تلاش خواهد کرد و نتایج به زودی اعلام خواهد شد و این تصمیم پس از آن صورت می‌گیرد که تهران پس از رفع تحریم‌هایش دست به آزمایش موشک‌های بالستیک زد.
در همین راستا «راشد الطیبان» تحلیلگر کویتی در تماس تلفنی با الشر‌ق‌الاوسط گفته است: توافق هسته‌ای با ایران شامل موشک‌های بالستیک نمی‌شود و ایران یک زرادخانه بزرگ از موشک‌های با بُرد کم «کروز» در اختیار دارد که امنیت کل منطقه را تهدید می‌کند، وجود یک «سپر آهنین» نظیر آنچه ناتو در اختیار دارد سپری محکم در برابر هر حمله‌ (موشکی) ایرانی و غیره است.
این روزنامه در ادامه نوشت: فکر یک سپر موشکی به صورت ناگهانی نبوده بلکه پیش‌تر نیز شاخص‌هایی برای ایجاد آن وجود داشته اکنون این روند سرعت گرفته است؛ این طرح در جنگ خلیج (فارس) ۱۹۹۰ مطرح شد و هم‌چنین «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا نیز در سال ۲۰۱۲ در ریاض تاکید کرد که آمریکا به کشورهای خلیج (فارس) برای ساخت یک سامانه دفاعی موشکی کمک خواهد کرد.
بنا به گزارش مذکور عربستان سعودی و امارات در حال حاضر از یک سامانه دفاعی قدرتمند برخوردارند، آمریکا قراردادی به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار با عربستان برای فروش و پیشرفت موشک‌های پاتریوت بسته و هم‌چنین قراردادی مشابه با کویت به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار برای فروش پاتریوت بست؛ در سال ۲۰۱۱ آمریکا اعلام کرد قراردادی به ارزش سه و نیم میلیارد دلار با امارات برای فروش یک سامانه دفاعی موشکی بسته که تا پیش از آن اقدام به فروش این سامانه در بازارهای بین‌المللی نکرده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.