جزییات برنامه‌های تهران و باکو پس از اجرای برجام

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان تاکید کرد: سمت و سوی روابط تهران و باکو در آینده، حرکت برای تامین منافع متقابل مبتنی بر ایجاد رویکرد برد – برد در روابط دوجانبه خواهد بود.

محسن پاک‌آئین با اشاره به اجرایی شدن برجام از سوی ایران و گروه ۱+۵ در هفته گذشته گفت: اعلام خبر اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک، خیلی سریع با استقبال مقام‌های آذربایجان رو‌به‌رو شد.
او ادامه داد: در اولین واکنش، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با استقبال از اجرایی شدن برجام، اعلام کرد که این اقدام انگیزه برای توسعه همکاری در زمینه منافع مشترک را افزایش می‌دهد. سپس نوروز محمداف معاون نهاد ریاست‌جمهوری موضع مشابهی گرفت و سپس رئیس‌جمهور آذربایجان در دیدار با آقای نهاوندیان در داووس و همچنین تماس تلفنی با رئیس‌جمهور محترم اجرای برجام را به ملت و دولت ایران تبریک گفت و این دستاورد را افتخاری بزرگ برای دولت و مردم ایران توصیف کرد.
این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با اشاره به سخنان روسای جمهور ایران و آذربایجان در تماس تلفنی با یکدیگر اظهار داشت: آقای الهام علی‌اف گفت که مطمئناً تمام دوستان ایران در منطقه و جهان همانند دولت و مردم آذربایجان از اجرای برجام خرسند هستند و در این مقطع با توجه به اشتراک‌های فراوان تاریخی، تمدنی و مذهبی، جمهوری آذربایجان خواستار توسعه و تعمیق روابط همه‌جانبه با جمهوری اسلامی ایران است.
پاک‌آئین با بیان اینکه مقام‌های باکو معمولا جزو اولین کشورهایی بودند که به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی را برای توسعه مناسبات دوجانبه و ثبات و امنیت منطقه مفید می‌دانستند، تصریح کرد: به همین دلیل، بعد از توافق لوزان، شاهین مصطفی‌اف وزیر اقتصاد آذربایجان در راس یک هیات بزرگ اقتصادی به ایران آمد و در تهران مذاکرات هسته‌ای را اقدامی مهم در جهت ثبات و امنیت منطقه خواند.
او در پاسخ به این سوال که با اجرایی شدن برجام روابط تهران و باکو به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد؟ خاطرنشان کرد: خوشبختانه برجام در زمانی به نتیجه رسیده که روابط دو کشور در بهترین وضعیت خود قرار داشته و اراده سیاسی روسای جمهوری، مقام‌های ارشد و مردم ایران و جمهوری آذربایجان بر توسعه مناسبات دوجانبه استوار است.
سفیر ایران در باکو افزود: از سوی دیگر، ایران اهمیت و احترام خاصی برای کشورهایی که در جریان تحریم‌های ناعادلانه در کنار ملت و مردم ایران بودند، قائل است. این شرایط فرصت خوبی برای گسترش همکاری فعالان اقتصادی دو کشور فراهم کرده و لغم تحریم‌های ظالمانه فضای مناسبی را برای رشد ارتباطات تهران و باکو ایجاد کرده است. سمت و سوی روابط ما در آینده، حرکت برای تامین منافع متقابل مبتنی بر ایجاد رویکرد برد-برد در روابط دوجانبه خواهد بود.

 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.