مراقبت از چاقی کودکان باید از ۳ سالگی جدی گرفته شود/ اضافه وزن بیش از ۳۰ درصد ایرانی‌ها

رئیس پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: عوارض ناشی از چاقی در گذشته در سنین بالای ۳۰ سال بروز می‌کرد، اما اکنون با توجه به شیوع چاقی در بین کودکان و نوجوانان سراسر جهان، سن ابتلا به عوارضی مانند دیابت و فشار خون به حدود ۱۰ تا ۱۹ سال رسیده است.

دکتر فریدون عزیزی روز چهارشنبه در پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران با اشاره به این که بیش از ۲۴ میلیون نفر از جمعیت حدود ۷۵ میلیونی ایران مبتلا به اضافه وزن و یا چاقی هستند، افزود: مقابله با چاقی کودکان نباید به نوجوانی موکول شود، بلکه باید از ۲ تا ۳ سالگی آغاز و در سنین ۳ تا ۵ سالگی با جدیت پیگیری شود.

وی افزود: هر چه سن افزایش یابد، مقابله با چاقی سخت‌تر می‌شود، به همین جهت دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده کشورها باید اقدامات پیشگیرانه خود را از سنین کودکی و مدرسه آغاز و برنامه‌های مدونی در این زمینه طراحی کنند.

رییس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با عوارض چاقی در کودکان اظهار کرد: چاقی در کودکی زمینه‌ساز بروز دیابت نوع ۲، سکته‌های قلبی عروقی، ناباروری، فشار خون بالا و همچنین مشکلات روانی در سنین بالاتر می‌شود.

وی با بیان این که چاقی کودکان در حوزه نظام سلامت کشور به عنوان یکی از مسائل اساسی مطرح است، افزود: علاوه بر این که لازم است والدین از دوران کودکی فرزندان، اقدامات لازم را برای پیشگیری از چاقی آن‌ها انجام دهند، جامعه نیز باید با ایجاد محیطی مناسب از بروز چاقی و عوارض ناشی از آن که می‌تواند بار سنگین هزینه‌های درمانی و اجتماعی را بر افراد و نظام سلامت کشور وارد کند، برنامه‌ریزی کند.

عزیزی به لزوم مراقبت‌های لازم پیش از دوران بارداری اشاره کرد و گفت: سلامت مادران و پدران به ویژه مادران پیش از بارداری در پیشگیری از بروز چاقی در کودکان بسیار حائز اهمیت است، بنابراین باید اختلالات احتمالی در مورد میزان ویتامین‌ها، کم‌وزنی و تغذیه ناسالم مادر قبل از لقاح و بارداری مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: توجه به دیابت دوران بارداری، تغذیه مناسب مادر در دوران بارداری، زایمان طبیعی، شیردهی، مواد غذایی مورد مصرف مادر در دوران شیردهی و همچنین تغذیه اصولی کودکان در سال‌های اول زندگی می‌تواند از جمله عوامل موثر در پیشگیری از چاقی در کودکان باشد.

عزیزی به انجام یک بررسی در زمینه رشد چاقی در جوامع در سطح دنیا اشاره کرد و گفت: نتایج بررسی روی ۲۸ میلیون نفر در سراسر جهان در چهار دهه اخیر نشان می‌دهد که اضافه وزن و چاقی به شدت رو به افزایش است؛ اضافه وزن و چاقی از ۲۲ کیلوگرم به ۲۴ کیلوگرم در مقیاس BMI رسیده و حدود ۳ درصد از جمعیت افرادی که در سطح جهان شاخص BMI کمتر از ۱۸ داشته‌اند، کاهش یافته است و جمعت افراد چاق با BMI معادل ۳۰ حدود ۷ تا ۸ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان این که چاقی به عنوان عامل مرگ ۲.۸ میلیون نفر در سال شناخته شده است، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر از این روند پیشگیری نشود تا سال ۲۰۲۵، ۱۸ درصد افراد دنیا مبتلا به چاقی با BMI بالای ۳۰ خواهند بود.

پنجمین کنگره پیشگری و درمان چاقی ایران امروز ۲۵ آذر ماه با حضور جمعی از متخصصان و صاحب‌نظران این حوزه در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد آغاز شد. این کنگره تا ۲۷ آذر ماه ادامه دارد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.