نگاه‌های امیدوار به شورای نگهبان

با توجه به شرایط منطقه و اینکه بدخواهان نظام به انتخابات هفتم اسفندماه چشم دوخته‌اند، جا دارد که مردم ایران اسلامی با حضور گسترده در انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی نمایندگانی متدین، ولایتمدار، با صلابت، توانمند، پر تلاش و مردمی را انتخاب کنند.

براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکیدات دولت، مسئولان مکلف هستند تا زمینه‌های حضور پرشور مردم در انتخابات را فراهم کنند تا هفتم اسفند به خلق یک حماسه سیاسی دیگر منجر شود.

لیست جامعه روحانیت برای انتخابات خبرگان هنوز نهایی نشده است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی قائم مقام جامعه روحانیت مبارز زمان تدوین نهایی لیست این تشکل برای انتخابات خبرگان را پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان اعلام کرد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تدوین لیست جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات خبرگان، اظهار کرد: جامعه روحانیت هنوز در این خصوص به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.

شورای نگهبان برای گرایش‌های مختلف سیاسی فرصت برابر ایجاد کند

تشکل انتخاباتی «صدای ملت» با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز امیدواری نسبت به تأیید صلاحیت بسیاری از ردشدگان و احراز صلاحیت نشده‌ها در انتخابات مجلس اعلام کرد که به صورت فعال در انتخابات پیش رو حضور خواهد داشت و درباره کاندیداهای اصلح در حوزه انتخابیه تهران و مراکز استان‌ها و حتی‌المقدور سایر حوزه‌های انتخابیه اعلام نظر خواهد کرد.

جبهه یکتا از لیست نهایی ائتلاف اصولگرایان تبعیت می‌کند

محمد عباسی عضو جبهه یکتا درباره نحوه مشارکت جبهه یکتا در شورای ائتلاف اصولگرایان گفت: ما از تصمیمات این شورا حمایت می‌کنیم و تاکید ما بر تقویت همگرایی اصولگرایان است.
این فعال سیاسی تاکید کرد: ما از لیست نهایی ائتلاف اصولگرایان تبعیت کرده هر چند از اعضای یکتا هم در این لیست حضور نداشته باشند البته ما شاخص‌ها و مصادیق مورد نظر خود را به شورای ائتلاف اصولگرایان معرفی کرده‌ایم.

دنبال خانه‌نشینی نبوده و لیست انتخاباتی ارائه می‌کنیم

حجت‌الاسلام محسن رهامی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه به دلیل مشخص نبودن تکلیف نامزدهای ردصلاحیت‌شده اصلاح‌طلبان، هنوز نتوانسته‌ایم لیست انتخاباتی را ببندیم، گفت: ما در هر صورتی لیست انتخاباتی ارائه خواهیم کرد.
وی درباره آخرین اقدامات انتخاباتی اصلاح‌طلبان اظهار کرد: ما تعامل و رایزنی خود را با شورای نگهبان ادامه می‌دهیم و به تصمیمات این شورا امیدواریم. سابقه هم نشان داده که حدود ۲۰ درصد از ردصلاحیت‌شده‌ها در مراحل بعدی تایید شده‌اند.

تشکیل ۴۰ پرونده تخلفات انتخاباتی

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه از تشکیل ۴۰ پرونده درباره تخلفات انتخاباتی از جمله تخلفات در فضای مجازی خبر داد.
وی اظهار کرد: در این مدت نسبت به سنوات قبل، پرونده زیادی نداشتیم، گرچه همین مقداری هم که هست باید کم و کمتر شود، اما در ۳۱ استان، در مجموع ۴۰ پرونده تشکیل شده که بیشتر مربوط به مواردی است که در فضای مجازی تخریب‌هایی علیه برخی نامزدها صورت می‌گیرد.

هفته آینده فراکسیون رهروان وارد تهیه لیست‌های انتخاباتی می‌شود

ایرج عبدی عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفت که این فراکسیون هفته آینده وارد موضوع ارائه لیست‌های انتخاباتی در تهران و سایر شهرستان‌ها می‌شود.
این عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مورد رایزنی‌های انجام شده برای بررسی صلاحیت نمایندگان ردصلاحیت‌ شده گفت: پیگیری‌هایی از طریق کانال‌های قانونی شده است و دکتر لاریجانی نیز با توجه به شناختی که از اعضای فراکسیون رهروان داشتند نیز رایزنی‌هایی انجام داده است و تمامی تلاش بر این است که حقی از آنها ضایع نشود.

موافق رعایت مر قانون هستیم نه مر سلیقه

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر این که نباید شورای نگهبان را به سمت مصلحت اندیشی سوق داد، گفت: گفت‌وگو با شورای نگهبان در قانون اساسی مطرح نشده است.
وی در تحلیل خود از رایزنی روسای جمهور و مجلس با اعضای شورای نگهبان اظهار کرد:‌ روسای قوای مجریه و مقننه می‌خواهند شورای نگهبان را به سمت مصلحت گرایی سوق دهند نه قانون‌گرایی.
این فعال سیاسی اصولگرا همچنین با بیان اینکه مرجع تصمیم‌گیری درباره‌ی انتخابات مشخص شده است، تصریح کرد: در قانون مذاکره و رایزنی وجود ندارد. فصل‌الخطاب در قانون مشخص شده است پس مذاکره مفهومی ندارد واین راهی که آقای روحانی و لاریجانی در پیش گرفته‌اند درست نیست.

واکنش کوچک‌زاده به اظهارات رئیس‌جمهور درباره رد صلاحیت‌ها

مهدی کوچک‌زاده نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی نسبت به اظهارات رئیس‌جمهور درباره رد صلاحیت‌ها واکنش نشان داد و از سخنان روحانی انتقاد کرد.
کوچک‌زاده گفت: خوب است رئیس‌جمهور به این سوال پاسخ دهد که تأیید صلاحیت ایشان در زمان نمایندگی و حتی ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان با روش قنبرنمایی گزینی و یا زیادبن ابیهایی بوده است یا خیر؟

نمی‌توان رفتار انتخاباتی مردم ایران را تک‌بعدی دید و تحلیل کرد

امیر محبیان تاکید کرد که نمی‌توان رفتار انتخاباتی مردم ایران را تک‌بعدی دید و تحلیل کرد.
این استاد دانشگاه درباره مفهوم انتخابات و رفتار انتخاباتی خاطرنشان کرد: انتخابات یک رفتار سیاسی است که مرتبه‌ای از مشارکت سیاسی تلقی می‌شود. انتخابات بیانگر انتظارات و گرایشات اکثریت مردم در موضوعات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است.
محبیان افزود: تجربه نشان داده است که ایرانی‌ها معمولا برای انتخاب فرد موردنظر، لحظه آخر تصمیم می‌گیرند. تقیه و پنهان‌کاری از ویژگی‌ها و خصوصیات ایرانی‌ها در انتخابات است که این خود ریشه در بحث‌های زمینه‌ای و تاریخی متفاوتی دارد.

تاکید کشاورز بر شفافیت هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی

بهمن کشاورز رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با اشاره به ثبت‌نام وکلای دادگستری در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: حضور وکلا در مجلس باعث مصون ماندن حقوق مردم از تعرض از جهات مختلف می‌شود.
این حقوقدان با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی در حد مجاز بودن تبلیغات منع نشده است و اصولا نباید اشکال داشته باشد، گفت: مطلب بسیار مهم موضوع شفافیت هزینه‌های تبلیغات است. حالت ایده‌آل این است که اگر فردی شایسته و لایق خدمت به مردم در لباس نمایندگی مجلس است، مردم به سراغش بروند و از او درخواست کنند که این زحمت را قبول کند. به عبارت دیگر اینکه کسی برای ورود به مجلس هزینه کند آن هم هزینه‌ای گزاف و گاه غیرقابل باور، نه تنها قابل قبول نبوده بلکه قابل توجیه هم نیست.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.