شراکت راهبردی ایران و چین؛ تیتر رسانه های فرانسوی زبان

سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین به ایران، به طور عمده با عبارت «شراکت راهبردی» در رسانه های فرانسوی زبان بازتاب داشت.

این سفر که جمعه شب گذشته به دنبال برداشته شدن تحریم های ایران و پس از ۱۴ سال صورت گرفت، مورد توجه رسانه های فرانسه قرار گرفت.
تارنمای شبکه خبری «فرانس۲۴»، شبکه تلویزیونی «ت و ۵» فرانسه، تارنمای خبری «سوئیس انفو» و نیز تارنمای روزنامه فرانسوی زبان «لا تریبون دو ژنو» سوئیس، در گزارشی با عنوان «شراکت راهبردی ایران و چین»، نوشتند: در جریان این دیدار رسمی، دو طرف تصمیم خود را برای تعمیق روابط تجاری و رساندن آن به سطح ۶۰۰ میلیارد دلار اعلام کردند.
این گزارش ها با بیان این که این سفر یک هفته پس از اجرایی شدن توافق هسته ای ایران صورت گرفته، حاکی است: در سال های اخیر چین با روابط اقتصادی تنگاتنگ خود با تهران به شریک مهم ایران تبدیل شده بود اما انتظار می رفت برداشته شدن تحریم ها به این روابط خدشه وارد آورد.
تارنمای رادیو فرانسه نیز در این باره نوشت: «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران و همتای چینی او بر سر برقراری شراکت استراتژیک ۲۵ ساله میان دو کشور، توافق کردند.
این گزارش حاکی است: پکن نخستین مشتری نفت ایران است و میزان مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۵۲ میلیارد دلار رسید. رسانه های ایرانی اعلام می کنند سهم چین در تجارت خارجی ایران ۳۶ درصد است.
در این گزارش آمده است: رئیس جمهوری چین در این سفر، نقش سازنده ایران را در منطقه ستود. ستایشی که به مذاق رقیب منطقه ای این کشور یعنی عربستان سعودی خوش نخواهد آمد.
تارنمای فرانسه زبان رادیو کانادا نیز در گزارشی با عنوان «نزدیکی ایران و چین»، نوشت: این دو کشور روز شنبه (دیروز) ۱۷ توافق نامه از جمله در زمینه احیای جاده باستانی ابریشم به عنوان محور مبادلات تجاری میان شرق و غرب و نیز در زمینه همکاری هسته ای صلح آمیز، امضا کردند.
به گزارش ایرنا، در سفر رئیس جمهوری چین به ایران طرفین درباره روابط راهبردی دو کشور، تنظیم یک سند جامع ۲۵ ساله و همچنین ارتقای سطح روابط دو جانبه ظرف ۱۰ سال آینده تا ۶۰۰ میلیارد دلار گفت وگو و تبادل نظر کردند.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.