پیش بینی مشاور اقتصادی رییس جمهور برای سال ۹۵/انتشار اوراق بدهی برای بازپرداخت بدهی دولت

مسعود نیلی مشاور اقتصادی رییس جمهور با برشمردن اولویت های اقتصادی سال آینده گفت:اقتصاد ایران در سال ۹۵ رشدی حدود ۴ تا ۵ درصد را پیش رو خواهد داشت که ۳ درصد آن مربوط به نفت است.

مسعود نیلی در نشست پساتحریم،فرصت های پیش روی بخش خصوصی که سندیکای شرکت های ساختمانی ایران برگزار کننده آن بود،اظهار داشت: تحریم یک بازی باخت-باخت بود هم برای آنان که تحریم را به ما تحمیل کردند و هم برای ما.
وی افزود: همه روی این نکته اتفاق نظر داشتند که تحریم ها موثر بودند، اما موفق نبودند و جای خوشبختی است که با تلاش درخورتقدیری که صورت گرفت توافق حاصل شد و توانستیم از یک مرحله دشوار عبور کنیم ؛ حالا درباره آینده کشور دید مثبتی داریم.
مشاور اقتصادی رییس جمهور تصریح کرد: حالا که با کاهش قیمت نفت مواجه هستیم باید ببنیم با کدام منابع می توانیم کشور را اداره کنیم؛ هرچند زمانی که فرآیند مذاکرات را شروع کردیم کسی پیش بینی نمی کرد که قیمت نفت تا این حد کاهش یابد این درحالی است که در زمانی که مذاکرات شروع شد قیمت نفت در حدود ۱۰۵ دلار بود و یا اینکه رشد اقتصادی چین اینگونه شرایطی را نداشت.

نیلی با بیان اینکه کسی پیش بینی نمی کرد که در سال ۹۴ در این وضعیت قیمت نفت و بازار نفت و بازار جهانی قرار بگیریم عنوان کرد:حالا سئوال اساسی این است که شرایط آینده اقتصاد ایران چه می شود؟
وی متذکر شد:آنچه که مسلم است اینکه اقتصاد ما چهار لایه فشار را تحمل می کند؛ لایه اول برای زمانی است که وقتی تحریم نبودیم و آن زمان جز اقتصادهای شکوفا نبودیم و بالاترین رشد اقتصادی در فاصله سالهای برنامه سوم تا حدود ۶ درصد بدست آمد بالاترین رشد سرمایه گذاری نیز همان دوران ۱۰ درصد بود.
نیلی فزود: ما همان زمان با مشکلاتی مواجه بودیم،بخش خصوصی قوی نداشتیم،نتوانستیم ارتباط قوی با دنیا برقرار کنیم و بودجه متوازن داشته باشیم بعد از آن با دوره وفور درآمد نفتی مواجه شدیم که ظرفیت های منابع بانکی و بودجه ای که حاصل شد زیر ساختهای کشور آسیب های جدی دید.

وی ادامه داد:لایه دوم تحریم ها و سوم شرایط بعد از تحریم هاست.
مشاور اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه چهارمین لایه فشار نشای از کاهش قیمت نفت اتفاق افتاده،عنوان کرد: امروز بزرگترین مساله اقتصادی کشور تامین مالی وتنگنای مالی است و سیاست زدگی در اقتصاد به طور عمده در بانک متجلی شده است.
وی ادامه داد:درحال حاضر بودجه با تنگنای مالی شدید مواجه شده است،به طوری که بودجه امروز با قیمت های کنونی معادل سال ۸۷ است .حال آنکه نسبت بودجه به تولید ناخالص داخلی هیچگاه به کمی امروز نبوده است.این درشرایطی است که بخش هایی چون انرژی کاملا آسیب دیده است.
نیلی عنوان کرد:آنچه که امروز راجع به پساتحریم می توانیم بگوییم این است که از میان همه این عوامل یک عامل می تواند برقرار شود و امکانات جدیدی را برای ما ایجاد کند و آن جذب سرمایه گذاری خارجی است.

پیش بینی های ۹۵
مشاور اقتصادی رییس جمهور درباره پیش بینی های اقتصادی سال ۹۵ اظهار داشت: احتمالا یک میلیون بشکه به تولید نفت اضافه می شود که ۳۰ تا ۳۵ درصد ارزش افزوده ملی را افزایش می دهد.درعین حال تقریبا حجم تجارت کشور حدود ۱۰ درصد افزایش می یابد و هزینه مبادلات بانکی هم کاهش می یابد.
نیلی پیش بینی کرد: اقتصاد ما در سال ۹۵ رشد حدود ۴ تا ۵ درصد را داشته باشد که این رقم دور از انتظار نیست ،البته ۳ درصد آن مربوط به نفت است.
مشاور اقتصادی رییس جمهور گفت: در دوران پساتحریم فرصت های زیادی پیش روی اقتصاد ما قرار خواهد گرفت و ما می توانیم این رشد ۴ درصدی را تا ۶ درصد افزایش دهیم.ضمن آنکه  از ظرفیت های بین المللی استفاده کنیم.

وی با تامید بر اینکه در حال حاضر  اقتصاد ایران با کاهش شدید قیمت نفت مواجه است،عنوان کرد: هیچ گاه در گذشته چنین شرایطی را تجربه نکرده ایم که هم تحریم باشیم و هم قیمت نفت این میزان کم شود؛ این کاهش قیمت نشان می دهد که در سال آینده اتفاق عمده ای در بودجه نمی افتد و شاهد شکوفایی بزرگی در بودجه دولت نخواهیم بود.
او ادامه داد: تنها کاری که دولت می تواند انجام دهد برداشتن فقط تنگناهای مالی است و مقداری هم بخش خصوصی ورود کرده و به دولت کمک کند.
وی تاکید کرد: اگر در فضای عمومی و سیاسی کشور وفاق حاصل شود و به سمت خردگرایی در اداره کشور حرکت کنیم، آن زمان دولت به سمت حرکت های منطقی و عاقلانه حرکت خواهد کرد.
مشاور اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه خوشبختانه در حاضر یک اتفاق نظر راجع بدهی های دولت ایجاد شده،گفت:قرار است دولت بدهی های خود را به اوراق بدهی تبدیل و وارد بازار کند.این از آن اتفاقات اصلاحات ساختاری است. و انتشار این اوراق ضد تورمی بوده و تورم زا نخواهد بود.
نیلی گفت:سال آینده به لحاظ مالی همچنان سال دشواری است اما سال خوبی برای فضای عمومی کشور خواهد بود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.