گران‌ترین و ارزان‌ترین دانشگاه‌های جهان را بشناسید

بررسی دانشگاه‌های دنیا نشان می‌دهد که ارزان‌ترین دانشگاه‌ها برای تحصیل، متعلق به کشور نروژ و گران‌ترین دانشگاه‌ها متعلق به کشور استرالیا است.

دکتر جعفر مهراد افزود: کشور نروژ علی‌رغم هزینه بالای زندگی، مقصد مناسبی برای دانشجویان بین‌المللی جهت تحصیل است.

وی، هزینه ماهانه شهریه دانشگاه‌های نروژ را تقریبا بین ۱۵۸ تا ۱۹۸ پوند ذکر کرد و یادآور شد: علت پایین بودن هزینه تحصیل در نروژ عمدتا مربوط به این موضوع است که در دانشگاه‌های نروژ شهریه وجود ندارد و خوابگاه‌ها ارزان است و از این رو متوسط هرینه سالانه دانشگاه‌های این کشور برابر با ۲ هزار و ۱۸۸ پوند خواهد بود.
رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز، روسیه و لوکزامبورگ را به ترتیب دومین و سومین کشور ارزان از لحاظ تحصیل دانست و یادآور شد: متوسط هزینه سالانه در این کشورها تقریبا بین ۴ هزار و ۴۵۰ پوند تا ۴ هزار و ۷۳۹ پوند است.

مهراد در ادامه، استرالیا را گران‌ترین کشور از نظر تحصیلات آموزش عالی توصیف کرد و گفت: متوسط هزینه‌های سالانه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور، برابر ۲۷ هزار و ۲۷۷ پوند است.
وی، کره جنوبی را دومین و پس از آن، سنگاپور را سومین کشور گران از لحاظ تحصیل دانست و اظهار داشت: متوسط هزینه تحصیل در کره جنوبی ۲۵ هزار و ۵۶۶ پوند (هزار و ۷۱۱ پوند کمتر از استرالیا ) و هزینه تحصیل در سنگاپور ۲۵ هزار و ۳۰۹ پوند است.

وی رتبه کشور انگلستان از نظر هزینه‌های تحصیل در جهان را نیز ۲۴ ذکر کرد و افزود: هزینه‌های تحصیل در انگلستان تقریبا ۱۰ برابر گران‌تر از نروژ است و سالانه هزینه‌ای برابر با ۲۱ هزار پوند را در بر می‌گیرد.
مهراد با تاکید بر این که تحصیل در آمریکا گران‌تر از انگلستان است، یادآور شد: تحصیل در این کشور سالانه برابر ۲۳ هزار و ۵۹۳ پوند هزینه دارد.

مهراد اضافه کرد: زلاندنو از سال ۲۰۱۳ میلادی از نظر هزینه تحصیل بیشترین تغییر را به خود دیده است به گونه‌ای که متوسط هزینه سالانه تا ۳ هزار و ۲۸۴ پوند کاهش پیدا کرده است و در مقابل ایتالیا در مقایسه با ۲ سال قبل افزایشی برابر با هزار و ۵۱۷ پوند را تجربه می‌کند.
رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز، نوسانات نرخ ارز در ۲ سال گذشته را در تعیین شهریه دانشگاه‌ها مؤثر دانست.

مهراد، همچنین خاطرنشان کرد: میزان شهریه‌های آموزش عالی باعث شده است تا دانشجویان در انتخاب محل تحصیل، کشورهایی را انتخاب کنند که علاوه بر کیفیت تحصیل، از نظر شهریه نیز ارزان‌تر باشند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.