رئیس شرکت سعودی آرامکو: ذخایر نفتی عربستان همراه آرامکو فروخته نمی‌شود

رئیس شرکت سعودی آرامکو در صورت قطعی شدن عرضه این شرکت در بازارهای سهام،‌ ذخایر انرژی عربستان جزو اموال عرضه شده نخواهد بود.

به نقل از رویترز، رئیس شرکت سعودی آرامکو، گفت، عرضه اولیه عمومی سهام شرکت آرامکو، بزرگترین شرکت نفتی جهان ممکن است در بازار های بورس داخلی یا بین المللی صورت بگیرد، اما این عرضه شامل ذخایر انرژی عربستان نخواهد بود.
خالد الفلیج، که از داووس، محل برگزاری نشست مجمع جهانی اقتصاد با شبکه العربیه گفت و گو می کرد گفت: «ذخایر فروخته نخواهند شد، اما فروش تاسیاست شرکت برای تولید از این ذخایر تحت مطالعه است.»
محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان اوایل ماه جاری میلادی در مصاحبه با مجله اکونومیست گفته بود، ریاض ممکن است سهام شرکت آرامکو را به عنوان بخشی از طرح خصوصی سازی خود به فروش برساند.
بر اساس برآورد تحلیلگران، حجم ذخایر نفتی شرکت آرامکو به حدود 265 میلیارد بشکه می رسد که بیش از 15 درصد کل ذخایر جهانی نفت را شامل می شود، بنابراین اگر سهام  آن در بازار عرضه شود، اولین شرکت با ارزش یک تریلیون دلار یا بیشتر خواهد بود که سهام آن به صورت عمومی عرضه می شود.
اما برخی منابع نزدیک به مقامات دولتی به رویترز گفتند، حجم عظیم شرکت آرامکو و اسرار مالیاتی شرکت، به عنوان اصلی ترین ابزار پیشبرد سیاست نفتی عربستان، موانعی را بر سر راه هرگونه عرضه عمومی سهام شرکت مادر ایجاد می کند. آنها گفتند، عربستان در حال بررسی فروش سهام  پالایشگاه هایی است که این شرکت به صورت مشترک با شرکت های نفتی خارجی مالکیت آنها را در اختیار دارد.
فلیج افزود، مطالعاتی حقوقی انجام خواهد گرفت تا اطمینان حاصل شود که آنچه عرضه می شود ذخایر نفت خام ریاض نیست، «اما (در عین حال) شرکت باید توانایی تبدیل این ذخایر به ارزش مالی را داشته باشد تا مالکان بتوانند سود ببرند.»
«ارزش اقتصادی آرامکو به عنوان یک شرکت چیزی است که عرضه خواهد شد. طبیعتا، اولین زمینه کاری آرامکو مدیریت ذخایر (نفتی) عربستان است.»
فلیج افزود: «این ذخایر متعلق به دولت هستند، اما توانایی شرکت برای تبدیل این ذخایر… به ارزش مالی و در عین حال بهره مندی شرکت از بخشی از این سودها بخشی از ارزش شرکت خواهد بود.»
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.