آمریکا و روسیه در ۵۰ کیلومتری یکدیگر در سوریه پایگاه‌ هوایی دایر کرده‌اند

دیده‌بان حقوق بشر سوریه تایید کرد، آمریکا و روسیه در حال ایجاد پایگاه‌های هوایی در شمال سوریه هستند و این پایگاه‌ها تنها ۳۰ مایل (حدود ۵۰ کیلومتر) با یکدیگر فاصله دارند.
انتظار می‌رود هواپیماهای روسی به‌زودی پروازهای خود را از فرودگاه بین‌المللی قامشلی آغاز کنند.

به گزارش پایگاه اینترنشنال بیزنس تایمز، پایگاه هوایی قامشلی نیاز به سنگربندی دارد و تیم‌های کارشناس روسیه برای سنجش میزان آمادگی و وسایل مورد نیاز برای تجهیز آن وارد فرودگاه شده‌اند.
این پایگاه هم‌اکنون در توافقی میان نیروهای کرد و دولت سوریه در کنترل نیروهای وفادار به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه است و دیده‌بان حقوق بشر مستقر در انگلیس در رابطه با اینکه چه زمانی عملیاتی می‌شود، سخنی نگفت.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز شنبه در کنفرانس خبری با جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که ایجاد چنین تاسیساتی را در چند مایلی مرز کشورش نمی‌پذیرد. وی گفت: ما حساسیت‌هایی به این نوع مسائل داریم.
در پی این تحولات ترکیه نیروهای بیشتری را به سمت مرزهای مشترکش با سوریه اعزام کرده است. تنش‌ها میان این دو کشور از زمان ساقط شدن جنگنده سوخوی روس‌ها توسط اف ۱۶ های ترکیه در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۵ در بالاترین سطح قرار گرفته است.
کمتر از ۳۰ مایل (۲ / ۴۸ کیلومتر) آن طرف‌تر از پایگاه روسیه، نیروهای عملیات ویژه آمریکا ظاهرا کنترل پایگاه هوایی رمیلان در نزدیکی مثلث مرزی عراق، ترکیه و سوریه را در دست گرفته‌اند.
دیده‌بان حقوق بشر روسیه به نقل منابع آگاه می‌گوید که کار بر روی باند پرواز این پایگاه که یک فرودگاه زراعی است در هفته‌های اخیر انجام شده و هلی‌کوپترهای آمریکایی از این پایگاه عملیات اجرا می‌کنند. این پایگاه تا چند وقت پیش در دست نیروهای کرد سوریه موسوم به ی‌پ‌گ بود اما برای گسترش عملیات برای حمایت از نیروهای موسوم به "سوریه دموکراتیک" تحویل آمریکایی‌ها شد.
با این حال کلنل پاتریک ریدر، سخنگوی نیروی هوایی آمریکا این ادعاها را رد کرده و گفت است که ارتش آمریکا کنترل هیچ پایگاه‌ هوایی‌ای را در سوریه در دست ندارد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.