نگاه متفاوت «کیوسک» به صفحه اول روزنامه‌ها؛ از تکذیب مهاجرت سالارعقیلی تا ذوق‌زدگی یک جناح از پاس گل اژه‌ای!

 

نگاهی به صفحه اول روزنامه‌های صبح دوشنیه ۵ بهمن
(کلیک بر روی لوگوی هر روزنامه، تصویر صفحه اول آن را نمایش می‌دهد)
 
روزنامه تیتر یک شرح
خبرسازی برای تست افکار عمومی آرمان در صفحه اول امروز خود به خبر تکذیب ۲ شایعه پرداخته است؛ یکی مهاجرت سالارعقیلی در پی مصاحبه‌اش با شبکه من‌وتو، و دیگری رد صلاحیت سیدحسن خمینی؛ که تیتر اول بیشتر اشاره به دومی دارد. در طرف دیگر این صفحه تأیید اجتهاد نوه امام از زبان آیت‌الله راستی کاشانی و عکس وزیر کشور که خبر از رایزنی با شورای نگهبان داده، رنگ انتخاباتی این صفحه را برجسته کرده است.
نخستین سفر اروپایی رئیس جمهور عکس و خبر دیدار پاسداران عمل‌کننده در بازداشت تفنگداران آمریکایی تیتر و عکس یک غالب روزنامه‌های امروز است اما اطلاعات به عنوان وجه تمایز، سفر روحانی به ایتالیا و فرانسه را تیتر کرده تا ضمن تأکید بر نتایج مثبت برجام، آن را در کنار عکس پاسداران در دیدار با رهبری، با عملکرد آنان در یک مسیر قرار دهد.
بازداشت آمران حمله به سفارت برجسته کردن دستگیری حمله‌کنندگان به سفارت عربستان در تیتر یک، جایی که تیتر امروز رهبری در بالای صفحه اما با فونت کوچک کار شده و اختصاص عکس یک به مصاحبه با باران کوثری، علاوه بر این که کمرنگ شدن انتخابات و رد صلاحیت‌ها در این روزنامه اصلاح‌طلب را نشان می‌دهد، به نوعی کم‌توجهی به سوژه غالب روزنامه‌های امروز است.
بازگشت نفتکش‌های خارجی به ایران در روزی که روزنامه‌های حامی دولت سفر اروپایی امروز روحانی را برجسته کرده‌اند، ارگان رسمی دولت به انعکاس این خبر در حد یکی از باکس‌های کوچک بسنده کرده و حتی عکس یک خود را به کولاک در آمریکا اختصاص داده است. در عین حال از انتشار خبر و عکس دیدار دیروز رهبری در بالای صفحه غفلت نکرده و ترجیح داده سوژه تیتر یک، امیدواری به آینده اقتصادی کشور باشد.
حرکت رسانه ملی متناسب با گفتمان انقلاب است تعریف از خود رئیس رسانه ملی که با اختصاص تیتر یک و عکس یک جام جم به سخن و چهره وی، آن هم درحالی که دیدار رهبری به صورت تیتر ۲ کار شده، صفحه اول این روزنامه را در حد بولتن داخلی صداوسیما پایین آورده است. شاید هم بتوان این صفحه را به احساس نیاز این سازمان در دفاع از عملکرد خود در روزهایی که شاهد انتقادات زیادی است، تعبیر کرد.
بسیار عالی و بهنگام از ارگان مکتوب یک نهاد نظامی انتظاری غیر از این نیست که تیتر و عکس یک خود را به دیدار دیروز رهبر انقلاب اختصاص دهد. البته جوان در تیتر ۲ خود که با فونتی درشت‌تر از تیتر یک کارکرده، روند طبیعی خود را در انتقاد از دولت ادامه داده است. پیگیری سخنان روز پنجشنبه رئیس جمهور هم از یاد جوان‌نویس‌ها نرفته و تیر بعدی امروز «بیم یک‌دست کردن مجلس و دولت با فرمان روحانی» است.
کار خدا بود تیتر ۳ کلمه‌ای امروز خراسان و عکس متفاوتی از دیدار دیروز رهبری که ۹۰ درصد صفحه اول امروز را دربرگرفته، این صفحه را در مقایسه با بسیاری از روزنامه‌های امروز، حرفه‌ای تر نشان می‌دهد. رنگ فراجناحی این صفحه بیشتر در تیتر ۲ نمود دارد که به صحبت‌های دیروز محسنی اژه‌ای اختصاص یافته. یعنی استفاده از ۲ سوژه مورد استفاده ۲ جناح متفاوت در یک تیتر؛ یکی پرونده کرسنت و دیگری بازداشت آمران حمله به سفارت عربستان.
آمریکا تحریم‌های هوشمند را ادامه می‌دهد استفاده جناحی از مدیر رسانه ملی که از زمان ضرغامی به سخنگوی اصول‌گرایان بدل شده، باعث شده تا تیتر یک امروز رسالت از سخنان سرافراز باشد. جالب این که این تیتر و ۳ سوتیتر ذیل آن ربطی به صداوسیما ندارد. سایر تیترهای صفحه به جز دیدار دیروز رهبری، بازتاب نگرانی‌های متفاوت این روزهای اصول‌گرایان است.
فرش قرمز زیر پای ایران برجسته شدن اولین سفر اروپایی روحانی در زمان ریاست جمهوری‌اش در یک روزنامه حامی دولت غیرقابل انتظار نیست. اما سایر تیترها و عکس‌های صفحه، چهره متفاوتی را در بین سایر صفحات اول ساخته است.
شاکی از هیأت اجرایی، راضی از هیأت نظارت تناقض رفتاری اصول‌گرایان در مواجهه با رد صلاحیت‌ها، سوژه تیتر خلاقانه قانون امروز شده است. سایر تیترهای این صفحه، حتی تیتر عکس یک که به مصاحبه با آیدین آغداشلو اختصاص دارد، نشان از وسواس قانون‌نویسان در انتخاب واژه‌ها و کنار هم قرار گرفتن تیترها دارد.
تدبیر اقتصاد پسابرجام، رونق تولید یا سونامی واردات؟! سلسله گزارش‌های «خبری تحلیلی کیهان» در تشریح ابعاد اثرات منفی برجام امروز هم در تیتر یک این روزنامه و سوتیترهای فراوان آن ادامه دارد. حداقل ۲ تیتر دیگر این صفحه پرتیتر هم در راستای همین رسالت جناحی است. البته سایر دغدغه‌های داخلی و خارجی اصول‌گرایان در بقیه تیترها فراموش نشده است.
معمای قیمت بنزین با نفت ارزان تیتر یک امروز همشهری که می‌تواند انتقاد از دولت تلقی شود، پرداختن به یکی از سؤالات افکار عمومی است. دیگر خبرهای ملی در کنار خبرهای مثبت از سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران، سوژه سایر تیترهای صفحه اول امروز این روزنامه است.
۸ کارتن پرونده کرسنت جایزه وطن امروز به محسنی اژه‌ای برای در اختیار گذاشتن تیتر یک مناسب این روزنامه، چاپ عکس او در اندازه‌ای به این بزرگی است حتی اگر باعث شود عکس رهبر انقلاب نه بالاتر، که هم سطح او و با اندازه‌ای بسیار کوچک کار شود. اما تیتر ۲ این روزنامه به بهانه نامه ۲۱ نماینده، زیر سؤال بردن بی طرفی برگزارکنندگان انتخابات است؛ موضوعی که اگر جناح مخالف به آن اشاره کند، به «شروع فتنه جدید» تعبیر می‌شود.

 

 

 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.