جابری انصاری: خبر درگیری ظریف با شاهزاده سعودی بزرگنمایی شده است/ ایران در صورت امکان به آزادی آمریکایی‌ها کمک می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: این عربستان است که رابطه را قطع کرده و باید برای تغییر در این زمینه اعلام آمادگی بکند. تا این زمان هیچ علامتی از جانب عربستان در این راستا دیده نشده است.

حسین جابری انصاری سخنگوی امروز دوشنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود به سوالات خبرنگار پاسخ داد.

روابط چین و ایران در دوران تحریم‌ها و پسابرجام
جابری انصاری در ابتدای این کنفرانس خبری با اشاره به رفت‌ و آمدهای دیپلماتیک بین مقامات‌ایران و سایر کشورها گفت: "در روزهای گذشته سفر رئیس‌جمهور چین را به جمهوری اسلامی ایران داشتیم و مجموعه موافقت‌نامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم ده‌گانه‌ای که بین دو کشور در این سفر امضاء‌ شد. و افق مشترک ۲۵ ساله همکاری‌های جامع راهبردی مابین چین و ایران در این سفر مورد توافق قرار گرفت."

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه گفت: "روابط پایا و تاریخی با چین برای ایران حائز اهمیت است. در حدود کمتر از نیم قرن گذشته روابطه دوران جدید دو کشور برقرار شده و تا به امروز همواره رو به گسترش بود."

"در بیش از یک دهه گذشته هم که جمهوری اسلامی ایران به دلیل تحریم‌های ظالمانه تحمیلی برخی قدرت‌های جهانی شرایط ویژه‌ای را سپری می‌کرد روابط و همکاری‌های بین ایران و چین از حجم و اهمیت خاص خودش برخوردار بوده و در دوران جدید پسا برجام و بعد از رفع این تحریم‌های ظالامانه بین‌المللی رابطه با چین برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت شایسته‌ای برخوردار است."

امیدواریم مطابق توافقی که بین دو کشور شده است در افق ۲۵ ساله آینده شاهد شکوفایی و افزایش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و جنبه‌های دیگر روابط باشیم."

وی گفت: "در روزهای اخیر رفت و آمدهای دیپلماتیک مهمی از سوی مقامات کشورمان به سایر کشورها و همچنین مقامات دیگر کشورها به ایران داشتیم. در سفر رئیس جمهور چین سند ٢۵ ساله افق روابط ایران و چین امضا شد."

سفر روحانی به اروپا
جابری انصاری در ادامه درباره سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان به اروپا، گفت:‌ " [رئیس‌جمهور] نخست به ایتالیا و سپس به فرانسه [سفر می‌کند.] در سفر به ایتالیا که شامل گفتگوها و رایزنی‌هایی با واتیکان خواهد بود و همچنین در سفر به فرانسه هیات بزرگ اقتصادی جناب آقای رئیس‌جمهور را همراهی می‌کنند."

روابط جمهوری اسلامی ایران با ایتالیا روابطی تاریخی است و در فراز و نشیب سال‌های گذشته و مشکلات و مسائلی بوده روابط با ایتالیا در میان مجموعه کشورهای اروپایی از بیشترین قوت و مبانی مختلفی برخوردار بوده است." 

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد در سفر روحانی به اروپا "از جنبه‌های مختلف هم مسائل و روابط دو جانبه ایران و این کشورها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. امیدوار هستیم که شاهد مرحله جدیدی از گسترش روابط باشیم. مسائل بین‌المللی، منطقه‌ای،جهانی و انسانی هم در این گفتگو‌ها بویژه با جناب پاپ مورد گفتگو قرار خواهد گرفت."

رقابت‌ها نباید به دشمنی تبدیل گردد
جابری انصاری د پاسخ به سؤالی درباره رقابت‌های ایران و ترکیه در منطقه گفت: "ترکیه همسایه مهم و بزرگ جمهوری اسلامی ایران است. تاریخی از همکاری‌ها و البته رقابت‌های و اختلافات بین دو کشور وجود داشته است. سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران گسترش همکاری ها و کنترل و مهار اختلافات و باقی ماندن روابط جمهوری اسلامی ایران با ترکیه در قالب رقابت طبیعی خودش است."

وی در ادامه با اشاره به اینکه رقابت بخشی طبیعی از روابط بین کشورها است، گفت: "مهم این است که هر دو کشور با هوشیاری و با توجه به واقعیت‌ها و ضروریت‌ها اجازه تبدیل رقابت‌های طبیعی به دشمنی‌های غیرطبیعی ندهند. این مسأله یک اولویت مهم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و روابط با ترکیه است."

عربستان باید اعلام آمادگی کند
سخنگوی وزارت خارجه به میانجیگری اسلام آباد میان ایران و عربستان نیز اشاره کرد و گفت: نواز شریف نخست وزیر پاکستان در سفری که به ایران و عربستان داشتند مسایل مختلف از جمله اعلام امادگی برای میانجیگری اعلام کردند.

وی افزود: صراحتا اعلام کردیم از مساعی جمیله کشورهای دوست حمایت می‌کنیم اما موفقیت این تلاش ها نیازمند تغییر رفتار عربستان سعودی است. این عربستان است که رابطه را قطع کرده و باید برای تغییر در این زمینه اعلام آمادگی بکند. تا این زمان هیچ علامتی از جانب عربستان در این راستا دیده نشده است.

عربستان عامل عدم تعیین زمان مذاکرات سوریه
جابری انصاری همچنین گفت: تاریخی برای گفتگوهای سوری سوری تعیین شده بود. به دلیل اصرار برخی کشورها بالاخص عربستان در خصوص تحمیل نظرات خودش درباره هیات معارضین سوری مشکلاتی درباره جدول زمانی بوجود آمد که مورد اشاره نماینده سازمان ملل نیز قرار گرفت.

وی افزود: همچنان به نقش کمک کننده و تسهیل کننده خودمان ادامه داده و امیدواریم هر چه زودتر شاهد توافق اجماعی درباره لیست معارضین و تروریست ها باشیم.

ایران در صورت امکان به آزادی آمریکایی‌ها کمک می‌کند
سخنگوی وزارت خارجه درباره درخواست کری از ظریف برای کمک به آزادی آمریکایی های ربوده شده در عراق نیز گفت: اگر ایران بتواند کمکی بکند بر اساس سیاست‌گذاری هایی که در کشور انجام خواهد شد این امر را پیگیری خواهد کرد. این موضوع باید توسط مجاری زیربط بررسی شود و اینکه این امکان وجود دارد یا خیر.

درگیری لفظی ظریف و ترکی فیصل شاهزاده سعودی گفت: خبر منتشر شده ناظر به نشست خاصی درباره سوریه است و هیچگونه گفتگوی دوجانبه ای وجود نداشته. این خبر بیش از واقعیت خودش بزرگنمایی شده ارایه شده است.

وی افزود: سفر رئیس جمهور چین به ایران از مدت ها قبل برنامه ریزی شده بود و ارتباطی مستقیم با تحولات جاری بسن ایران و عربستان نداشت. در خصوص همکاری بین دو کشور و به طور کلی مسایل منطقه ای و بین‌المللی گفتگوهای بسیار خوبی انجام شد.

تعیین زمان سفر وزیر خارجه آلمان به تهران
همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر احتمالی مرکل صدراعظم آلمان به تهران گفت: آنچه در جریان است تعیین سفر وزیر خارجه آلمان به ایران است که زمانی نیز برای آن مقرر شده است.

وی درباره خبر برقراری پرواز بین ایران و آمریکا در آینده گفت: برخی اظهار نظرها از سازمان هواپیمایی ملی منتشر شده که تنها خبر از برخی درخواست های برای موضوعی می‌دهد.

قطع روابط دیپلماتیک به معنای قطع رابطه کامل نیست
جابری انصاری در پاسخ به سوالی درباره روابط میان ایران و آمریکا گفت: قطع روابط دیپلماتیک و سیاسی به معنای قطع هر گونه ارتباط بین دو طرف نیست. برای مثال دارای روابط دیپلماتیک و سیاسی با مصر نیز نیستیم اما در صورت لزوم درباره مسایل دو جانبه و منطقه ای گفتگو کرده ایم. 

وی افزود: از کانال مذاکرات برجام هرگاه موضوعات فوق العاده و شرایط ویژه رخ داده استفاده کرده ایم که به اطلاع عموم نیز رسیده شده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.