تماس‌های روسی، یمنی و بین‌المللی برای توقف جنگ در یمن

با شکست تلاش‌های فرستاده سازمان ملل به یمن برای گردهم آوردن مجدد طرف‌های درگیر در یمن، به نظر می‌رسد که روسیه تحرکاتی را با هماهنگی این سازمان برای حل بحران آغاز کرده است.

رادیو بین‌المللی مونت کارلو به نقل از یک منبع یمنی آگاه اعلام کرد که روسیه تماس‌هایی را با علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن و مسئولان جنبش انصارالله برقرار و درباره طرح صلحی میان طرف‌های درگیر صحبت کرده که شامل تشکیل دولت ملی و اعزام نیروهای بین‌المللی به یمن است.
به گفته این منبع، ولادیمیر دیدوشکین، سفیر روسیه در یمن پیشتر طرحی را برای حل بحران یمن با هماهنگی اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به این کشور پیشنهاد داده بود.
به گفته این منبع، این طرح به صورت محرمانه ارائه شده و شامل برقراری آتش‌بس انسانی و آزادی بقیه بازداشت شدگان طبق قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت و اعزام نیروی بین‌المللی برای نظارت بر پایبندی طرف‌ها به توقف دائم درگیری‌هاست.
این در حالی است که یک منبع نزدیک به کمیته انقلابیون یمن وجود طرحی از سوی روسیه را برای حل بحران تکذیب کرد و گفت که سفیر روسیه تنها تماس‌هایی را با تمامی طرف‌های ذیربط برای کمک به الشیخ احمد برقرار کرده است.
این منبع اعلام کرد که صحبتی از اعزام نیروهای بین‌المللی به یمن نیز به هیچ وجه وجود ندارد بلکه پیشنهاداتی درباره تشکیل کمیته‌های محلی برای اجرای راهکارهایی وجود دارد که بر سر آن توافق صورت خواهد گرفت.
در همین راستا عبدالملک المخلافی، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن مدعی شد که انصارالله و حزب علی عبدالله صالح با برگزاری دور سوم مذاکرات سیاسی مخالفت کرده‌اند.
وی مدعی شد که انصارالله همچنان با پایبندی به نتایج دور دوم مذاکرات مخالف است و این جنبش و ارتش یمن گزینه نظامی را انتخاب کرده‌اند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.