شبکه خبری «ان.بی.سی»: شاه عربستان به بیماری زوال عقل مبتلاست/ دعوای شاهزادگان، ریاض را به بیراهه می برد

شبکه خبری آمریکایی ان. بی. سی در گزارشی از ابتلای شاه عربستان به « بیماری زوال عقل» (dementia) خبر داد و نوشت رقابت و دعوای بن نایف و بن سلمان در حکومت ریاض به آشفتگی در این کشور منجر شده است.

شبکه ان. بی. سی آمریکا به نقل از «بروس ریدل» افسر سابق اطلاعاتی در سازمان سیا و متخصص امور خاورمیانه، نوشت: ««برای شناخت خاندان سلطنتی سعودی، شما نباید حقوق و علوم سیاسی بخوانید؛ بلکه باید تراژدی های شکسپیر را مطالعه کنید!
دعوای «محمد بن نایف» ولیعهد عربستان و «محمد بن سلمان» وزیر دفاع و رئیس دربار، از همه شاخص های موجود در نمایشنامه های دوره الیزابت برخوردار است؛ شاخص هایی چون ائتلاف های دور از ذهن، درباریان جاه طلب و پادشاه پیر و مریض که احتمالا از نظر ذهنی هم دچار اشکال است.»»
ان .بی .سی نوشت: ««منابع دیپلماتیک و مقام های آمریکایی معتقدند «ملک سلمان» حاکم عربستان که قرار است «جان کری» وزیر خارجه آمریکا نیز این هفته با وی دیدار کند، نشانه هایی از بیماری زوال عقل (dementia) دارد. یک مقام رسمی در واشنگتن می گوید در یکی از دیدارهای اخیر با ملک سلمان، او بارها ناچار شد برای درک مکالمه، سکوت کند و روی آنچه می گوید یا می شنود فکر کند. همچنین یکی از دستیاران سلمان احتمالا از اتاقی دیگر، گاه به وی پیام می داد که پاسخ ها را چگونه بیان کند و او پیام ها را از روی یک دستگاه iPad می خواند.»»
این شبکه خبری آمریکایی افزود: وضعیت آنقدر جدی است که برخی تحلیلگران می گویند بهار گذشته که ملک سلمان به دعوت «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا برای حضور در «کمپ دیوید» پاسخ منفی داد، ناخرسندی از سیاست های واشنگتن تنها دلیل این کار نبود؛ بلکه سلمان تمایل نداشت مقابل رسانه های جهان بیش از این شرمنده شود.
این رسانه آمریکایی تصریح کرد: «محمد بن نایف» شاهزاده ای که ولیعهد سلمان است، اگرچه خویشاوند اوست، اما از نظر سیاست ها و طرز فکر، ۱۸۰ درجه با او اختلاف نظر دارد. محمد بن نایفِ ۵۵ ساله، از متحدان امین آمریکا است. ولیعهد و وزیر کشور عربستان پس از موفقیت در سازمان مبارزه با تروریسم سعودی پیشرفت کرد. در همان سازمان بود که محمد بن نایف به یکی از شخصیت های مورد علاقه سازمان سیا نیز تبدیل شد. 
ان .بی .سی نوشت: «محمد بن سلمان» پسر شاه عربستان، تنها ۲۹ سال سن دارد. او وزیر دفاع و اهل تبلیغات فراوان در شبکه های اجتماعی، تلویزیون و حتی بیل بوردهای خیابان است. وی یکی از طراحان اصلی جنگ یمن به شمار می رود.
این رسانه آمریکایی افزود: ««سفرهای پی در پی «محمد بن سلمان» به روسیه، فرانسه و آمریکا، به طور گسترده در روزنامه های سعودی پوشش داده می شود که این کار، شخصیت او را نزد جوانان عربستان بسیار ویژه کرده است. «بروس ریدل» افسر اطلاعاتی، می گوید: جوانان عربستان، خود را در او می بینند. حکومت سعودی معمولا اینگونه رفتار نمی کرد. »»
ان.بی.سی تصریح کرد: ««سیاست های تند محمد بن سلمان نیز در جلب احساسات جوانان موثر بوده است. اکنون رقابت میان «محمد بن نایف» و «محمد بن سلمان» بر سر اینکه چه کسی سیاست های تندروانه تر و به اصطلاح مقتدرانه تری دارد، به یکی از دل مشغولی های این دو نفر تبدیل شده است. البته این رقابت، پیامدهای اسفناکی هم داشته است که تیرگی روابط با ایران، هزینه های هنگفت برای جنگ در یمن و برخی واکنش های بین المللی از جمله این پیامدهاست.»»
این شبکه خبری آمریکایی ادامه داد: گردن زدن «نمر باقر النمر»، روحانی شیعه که به اعتقاد مقام های آمریکایی، با فشار «بن نایف» انجام شد، روابط ریاض و تهران را تیره تر کرد و حتی به واکنش کشورهای غربی انجامید. همچنین جنگ یمن که در آغاز، پیروزی هایی برای ریاض به همراه داشت، اکنون به جنگی فرسایشی تبدیل شده است که عربستان باید روزی ۲۰۰ میلیون دلار برایش هزینه کند. تصمیم عربستان برای افزایش تولید نفت در بحبوحه سقوط قیمت ها که هر دو شاهزاده از آن حمایت کردند نیز در نهایت به کاهش قدرت اقتصاد عربستان و کاستن از خدمات اجتماعی در آن کشور منجر شد.»»
این رسانه آمریکایی اضافه کرد: اختلاف شاهزادگان عربستان تا اندازه زیادی به چینش دستگاه حکومت پس از درگذشت «ملک عبدالله» در ژانویه ۲۰۱۵ باز می گردد. انتصاب «بن نایف» به ولایتعهدی تنها به عملکرد او در سازمان ضدتروریستی مربوط نیست و او روابط خاصی در حکومت داشته است. او فرزند شاهزاده نایف است که اگر پیش از ملک عبدالله نمی مرد، اکنون حاکم عربستان بود.
ان.بی.سی ادامه داد: ملک سلمان، فرزند خود «محمد بن سلمان» را به عنوان ولیعهد دوم منصوب کرد. بنابراین، اگر «محمد بن نایف» بمیرد، بن سلمان شاه خواهد شد.
این رسانه آمریکایی سپس این پرسش را مطرح کرد که «در این رقابت چه کسی پیروز خواهد شد؟ » و پاسخ داد: البته سلمان ترجیح می دهد پسرش پیروز رقابت باشد. «سیمون هندرسون» تحلیلگر سیاسی، می گوید «شاه عربستان فکر می کند آفتابش با وجود پسرش بر مسند قدرت همچنان خواهد درخشید».
ان .بی.سی نوشت: جان کری، در هنگام دیدار با ملک سلمان، با پسر او نیز دیدار خواهد کرد.
این شبکه خبری آمریکایی با اشاره مجدد به روابط خوب بن نایف با مدیران سیا از جمله با «جان برنان» رئیس کنونی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) یادآور شد: بن نایف به زبان انگلیسی مسلط است و علاوه بر تحصیل در ایالت اورگان، در پلیس فدرال آمریکا (FBI) و در اسکاتلند یارد دوره های ضدتروریستی را طی کرده است.
ان.بی .سی تصریح کرد: اما رقابت میان این دو شاهزاده به کجا خواهد انجامید؟ کارشناسان در این باره اتفاق نظر ندارند. بن سلمان و مادرش دربار را کنترل می کنند؛ بنابراین بن نایف نمی تواند بدون آگاهی بن سلمان با پادشاه دیدار کند. افزون بر این، شاید ملک سلمان حتی توانایی تصمیم گیری درباره جانشین خود را نداشته باشد. 
این رسانه آمریکایی افزود: «با این حال بن نایف فردی مقاوم و جان سخت است. او دستکم سه بار از تلاش برای ترور جان سالم به در برده که در جدی ترین حمله، یکی بمب گذار انتحاری وابسته به القاعده در اوت ۲۰۰۹ خود را منفجر کرد و بن نایف دچار سوختگی های سطحی شد. هندرسون می گوید: بنابراین بن نایف بخت و اقبال دارد و بخت چیزی است که در فرهنگی سعودی از اهمیت فراوانی برخوردار است.»

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.