داغ‌ترین‌ اخبار از بررسی صلاحیت‌ کاندیداها/ از تایید صلاحیت منتجب نیا تا انصراف آیت الله حائری‌شیرازی

با پایان فرصت شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری، این شورا امروز نظر خود را درباره صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان به وزارت کشور اعلام می‌کند.

طبق ماده ۱۶ آیین‌نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان،شورای نگهبان ظرف ۳۰ روز از تاریخ وصول مدارک داوطلبان هر استان رسیدگی لازم معمول و نظر خود را به وسیله هیات نظارت مرکزی به وزارت کشور اعلام می‌دارد.

شورای نگهبان اعلام رسمی درباره نتایج صلاحیت‌ها نداشته است

سیامک ره‌پیک معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: تاکنون شورای نگهبان اعلام رسمی مبنی بر تایید یا رد صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری نداشته است.

وی گفت: طبق قانون شورای نگهبان تا پایان وقت امروز زمان دارد که بررسی‌ها را به اتمام برساند و سپس اسامی را به وزارت کشور ارسال کند.

وی ادامه داد: در واقع شورای نگهبان تا ساعت ۲۴ زمان دارد که اسامی را ارسال کند، اما اگر بررسی‌ها زودتر از زمان تعیین شده به اتمام رسید قطعاً شورای نگهبان اسامی تایید صلاحیت‌شدگان را زودتر به وزارت کشور ارسال می‌کند.

رد یا تایید صلاحیت سیدحسن خمینی به وزارت کشور ابلاغ نشده است

سیدحسن خمینی از جمله کسانی بود که اخباری مبنی بر ردصلاحیتش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد اما یک منبع نزدیک به سیدحسن خمینی گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی از وزارت کشور هنوز تصمیمی دال بر رد یا تایید سیدحسن خمینی به این وزارت خانه ابلاغ نشده است.

صلاحیت منتجب‌نیا برای انتخابات خبرگان تایید شد

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی از تایید صلاحیت خود برای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان خبر داد.

اعلام انصراف آیت‌الله حائری‌شیرازی از نامزدی مجلس خبرگان رهبری

آیت‌الله حائری‌شیرازی با انتشار نامه‌ای از نامزدی انتخابات مجلس خبرگان رهبری انصراف داد.

اسامی کاندیداهای جامعه مدرسین برای انتخابات خبرگان در ۷ استان

اسامی کاندیداهای مورد حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در ۷ استان مازندران، قم، کهگیلویه و بویراحمد، همدان، یزد، بوشهر و چهارمحال و بختیاری را در اینجا بخوانید.

ائتلاف اصولگرایان به لیست ۶۰ نفره در تهران رسیده است

لاله افتخاری رییس کمیته احزاب و تشکل‌های بانوان در ائتلاف اصولگرایان گفت: این ائتلاف به لیست ۶۰ نفره‌ای برای تهران رسیده است.

وی گفت که این افراد از بین ۱۸۰ نامزد انتخاباتی معرفی شده به ائتلاف اصولگرایان و در پی روندی انتخاب شدند تا در نهایت طی فرآیندی و با نظر نهایی شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان لیست نهایی ۳۰ نفر تهران اعلام شود.

چاره‌ای جز ارائه لیست مشترک نداریم

غلامعلی دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه با اشاره به رایزنی‌های روسای جمهور و مجلس با شورای نگهبان در مورد تأیید صلاحیت‌ متقاضیان کاندیداتوری مجلس، اظهار کرد: بسیار امیدوارم که در شورای نگهبان که نهادی فراجناحی است، تجدید نظری اساسی در این رابطه صورت بگیرد.

وی در مورد احتمال ائتلاف اعتدالیون با اصلاحات و ارائه لیست مشترک انتخاباتی توسط این دو جریان، خاطرنشان کرد: آنطور که شواهد و قرائن نشان می‌دهد، تمام اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و حتی معتدلین اصولگرا و مستقلین اعتدال‌گرا در انتخابات پیش رو چاره‌ای جز وحدت کلمه و ارائه لیست مشترک ندارد.

وجود شائبه در خصوص حمایت شعبات شهرستانی برخی دستگاه‌ها از کاندیداهای خاص

رضا استاد رحیمی دبیر ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی از وجود شائبه‌ای مبنی بر حمایت برخی شعبات شهرستانی دستگاه‌های خدمت رسان از برخی کاندیداهای خاص خبر داد.

وی از ستاد انتخابات استان خواست تا بخشنامه‌ای به همه شهرستان‌ها ابلاغ شود تا به نفع کاندیداهای خاص تبلیغ نکنند چرا که عملا اجازه چنین فعالیتی نیز ندارند.

روسای قوای مقننه و مجریه نباید در بررسی صلاحیت‌ها به صورت مصداقی وارد شوند

علی‌محمد حاضری فعال سیاسی اصلاح طلب درباره‌ رایزنی رئیس دولت با اعضای شورای نگهبان گفت:‌ رئیس جمهور و رئیس مجلس نباید درباره‌ مصادیق یا افراد ورود کنند مگر این که به صورت آشکار قانون درباره‌ بررسی صلاحیت‌ فردی رعایت نشده باشد. رئیس دولت و رئیس مجلس باید به دنبال رایزنی‌ با شورای نگهبان در مساله کلی رد صلاحیت‌ها باشند و روی فرد خاصی نظر نداشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت:‌ به هر حال رایزنی‌های مسئولان با شورای نگهبان می‌تواند کم و بیش تاثیرگذار باشد اما ای کاش نهادهای قانونی صرف نظر از این تعاملات، به گونه‌ای عمل کنند که شاهد رد صلاحیت‌ها به این شکل نباشیم.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.