انتقاد توکلی از برنامه ششم/ابوترابی:مجلس لایحه را اصلاح می کند

نماینده مردم تهران لایحه برنامه ششم توسعه که از سوی دولت به مجلس ارائه شده است را در چارچوب تعریف‌های قانونی برنامه‌های توسعه ندانست و آن را بدعتی جدید خواند.

در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی احمد توکلی نماینده تهران در تذکر آیین‌نامه‌ای گفت: امروز کمیسیون تلفیق برنامه طبق زمانبندی مشخص تشکیل جلسه خواهد داد، این در حالی است که دولت عملا لایحه برنامه ششم توسعه را به مجلس ارائه نداده است.
توکلی با تشریح تعریف قانون از برنامه‌های توسعه گفت: برنامه توسعه، برنامه عمران پنجساله کشور است که تنظیم و به تصویب مجلس می‌رسد و اهداف و سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی کشور در مدت زمان مشخص تعیین می‌شود.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: طبق تعریف قانونی، در برنامه‌های توسعه باید کلیه منابع مالی دولت به ویژه منابعی که از طریق شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی صرف عملیات عمرانی می‌شود و اعتبارات عمرانی و جاری دولت جهت وصول و اهداف مشخص، تعیین شود.
وی تصریح کرد: برنامه توسعه زمانی محقق می‌شود که در شرایط مختلف، اهداف و اقدامات قابل دستیابی یک جامعه را بررسی کند.
نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه طبق تعریف ارائه شده، دولت لایحه برنامه توسعه به مجلس ارائه نداده است، گفت: دولت تنها لایحه احکام به صورت مقدمه‌ای بر برنامه را ارائه داده است.
وی با بیان اینکه این احکام دارای زمان مشخص نمی‌باشند اظهار داشت: در برنامه ارائه شده از سوی دولت، اعتبارات مشخص نیست و به عبارت دیگر در این لایحه هیچ چیز مشخص نیست.
توکلی این اقدام دولت را بدعت خواند و گفت: مجلس نباید این بدعت را بپذیرد، دولت می‌توانست با نمایندگان مجلس مذاکره کرده و موضوع را تشریح کند.
وی با بیان اینکه این لایه تکلیف قانونی مشخصی را ندارد، تصریح کرد: در این شرایط چگونه کمیسیون تلفیق تشکیل جلسه دهد. بنده تقاضا دارم که کمیسیون تلفیق برنامه ششم تشکیل جلسه ندهد و اگر دولت نیازمند بررسی فوری این لایحه است، درخواست فوریت نماید.
در ادامه، محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر توکلی گفت: لایحه برنامه در چارچوب مورد اشاره شما به تصویب مجلس خواهد رسید.
نایب رئیس مجلس تصریح کرد: مجلس و نمایندگان با استفاده از اختیارات قانونی می‌توانند لایحه را تغییر داده و حتی عنوان آن را اصلاح کنند.
وی گفت: اقدام دولت اشکالی ندارد و مجلس نیز می‌تواند از اختیارات قانونی خود استفاده کند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.