نیویورک تایمز: چین جای پای خود را در ایران پس از تحریم‌ها محکم می‌کند

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با اشاره به سفر رییس‌جمهور چین به ایران نوشت: پکن جای پای خود را در ایران پس از لغو تحریم‌های این کشور محکم‌تر می‌کند.

نیویورک تایمز نوشت: در سفر رییس‌جمهور چین به تهران به همراه یک هیأت بلندپایه بزرگ دو طرف توافق کردند که سطح تجاری دوجانبه‌شان را در دهه پیش رو به ۶۰۰ میلیارد دلار افزایش دهند. شی جینپینگ، رییس‌جمهور چین اولین رهبر خارجی است که از زمان لغو تحریم‌های بین‌المللی ایران به این کشور سفر کرده است.
چین وابسته به نفت ایران است و این کشور را یک رابط ضروری برای استراتژی موسوم به "راه ابریشم رییس‌جمهور" می‌داند، برنامه‌ای که به دنبال توسعه نفوذ اقتصادی چین به سمت غرب است.
یک دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: زمانی که ما مجبور بودیم در حاشیه بایستیم، چینی‌ها این خلأ را پر کردند. آن‌ها بسیار جلوتر از ما قرار دارند.
ردپای چینی‌ها در ایران فراتر از محصولات تولیدی و خودروهای این کشور است. سرمایه‌گذاران و شرکت‌های دولتی چین در سراسر ایران فعال هستند و در حال کار روی معادن و استخراج هستند. برخی از سرمایه‌گذاران چینی حتی در دوران تحریم نیز دست از حضور در ایران برنداشتند و با وجود تحریم‌های آمریکا به کار خود ادامه دادند.
ایران نیز همواره از این روابط استقبال کرده است و دو کشور در زمینه انرژی هسته‌ای، راه‌سازی، تکنولوژی و اقتصادی همکاری بسیار گسترده‌ای با یکدیگر دارند.
بر اساس این گزارش، ایران تأمین کننده اصلی نیازهای چین در زمینه نفت و محصولات نفتی است و در سال ۲۰۱۳ حدود ۱۹ میلیارد دلار نفت خام و محصولات پتروشیمی به چین صادر کرده است. دیگر خریداران بزرگ نفت ایران کره جنوبی و ژاپن هستند که آمریکا از آن‌ها خواسته بود در راستای اعمال تحریم‌های ایران واردات نفت خام خود از این کشور را متوقف کنند. اما چین زیاد از این تحریم‌ها پیروی نکرد و حتی برای تسهیل پرداخت پول نفت ایران یک بانک ایجاد کرد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.