رد یا تایید صلاحیت سید حسن خمینی به وزارت کشور ابلاغ نشده است

در حالی که سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات اعلام کرده که امروز وضعیت صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان به صورت رسمی اعلام می شود، با این وجود بازار گمانه زنی در این باره همچنان داغ است .

شورای نگهبان امروز دوشنبه با پایان یافتن مهلت ۳۰ روزه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری، نظر خود را درباره صلاحیت داوطلبان به وزارت کشور اعلام می کند.
 شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری از ۶ دی تا ۵ بهمن فرصت ۳۰ روزه ای داشت که امروز این فرصت به پایان می رسد. طبق ماده ۱۶ قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری و تبصره های آن، شورای نگهبان ظرف ۳۰ روز از تاریخ وصول مدارک داوطلبان هر استان رسـیدگی لازم معمول و نظر خود را به وسیله هیأت نظارت مرکزی به وزارت کشور اعلام می دارد .
بر این اساس، وزارت کشور موظف است رأسا یا از طریق فرمانداران مراکز حوزه های انتخابیه نظریـه فقهای شورای نگهبان مبنی بر رد صلاحیت داوطلب را ظرف دو روز به وی ابلاغ کند. همچنین داوطلبانی که صلاحیت آنان مورد تأیید قرار نگرفته است، می توانند ظـرف سـه روز از تاریخ اعلام نتیجه بررسی صلاحیت، از فقهای شورای نگهبان تقاضای رسیدگی مجدد کنند.
از این رو، روزهای پنچ شنبه، جمعه و شنبه داوطلبانی که رد صلاحیت شده اند و یا صلاحیت آن ها احراز نشده است فرصت دارند تا اعتراض خود را به واحد دریافت شکایات شورای نگهبان اعلام کنند.
آخرین اخبار از وضعیت تعیین صلاحیت کاندیداهای خبرگان
۱۴:۱۰ صلاحیت منتجب‌نیا برای انتخابات خبرگان تایید شد 
قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی از تایید صلاحیت خود برای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان خبر داد.  حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا خبر تایید صلاحیت خود برای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را تایید کرد.
۱۲:۳۷ رد یا تایید صلاحیت سید حسن خمینی به وزارت کشور ابلاغ نشده است
یک منبع نزدیک به سید حسن خمینی گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی از وزارت کشور هنوز تصمیمی دال بر رد یا تایید سید حسن خمینی به این وزارت خانه ابلاغ نشده است.
۱۲:۱۱  حائری شیرازی از نامزدی مجلس خبرگان رهبری انصراف داد
آیت‌الله محی الدین حائری شیرازی در اطلاعیه‌ای از نامزدی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری انصراف داد. آیت‌الله شیرازی در نامه‌ انصرافش آورده است: می خواستم در مجلس خبرگان آینده حضور داشته باشم که برای حوزه انتخابیه تهران ثبت نام کردم تا آرای مرکز کشور پشتوانه کار بزرگی که می خواهم انجام دهم باشد ولی جامعتین تعهداتی به دیگران داشتند و غیر از مرکز تهران هم برای منظور حقیر مناسب نبود و از طرف دیگر مستقل وارد صحنه انتخابات شدن، ایهام مقابله با استخوان داران در حرکت انقلابی و اسلامی ما و پیوستن به دیگران را در پی داشت.
۱۲:۱۰ سه تن از کاندیداهای انتخابات خبرگان رهبری در استان کرمانشاه انصراف دادند
حجج الاسلام "سلمان باهنر"، "علی شهربابکی" و "یحیی بارگاهی" سه کاندیدای انصرافی مجلس خبرگان رهبری در استان کرمانشاه هستند. پیش از این نیز حجت الاسلام محمدی پور انصراف خود را از کاندیداتوری انتخابات مجلس خبرگان اعلام کرده بود. هم اکنون تعداد کاندیداهایی که از حضور در عرصه انتخابات مجلس خبرگان در حوزه انتخابیه استان کرمانشاه انصراف داده اند به چهار تن رسیده است.
۱۲:۰۵ انصراف امام‌جمعه بیرجند از داوطلبی مجلس خبرگان رهبری
حجت‌الاسلام علی‌رضایی بیرجندی امام جمعه بیرجند از داوطلبی انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان خراسان جنوبی انصراف داد.
حجت الاسلام علی رضایی، ضمن تائید خبر انصراف خود از داوطلبی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: در مهلت نام نویسی قصد ثبت نام از حوزه انتخابیه خراسان رضوی را داشتم اما نامم به اشتباه از حوزه انتخابیه خراسان جنوبی ثبت شد. وی با بیان اینکه قصد حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خراسان جنوبی را ندارم، عنوان کرد: قصد داشتم بعد از ثبت نام از حوزه انتخابیه خراسان رضوی، از طریق لیست جامعه مدرسین برای انتخابات خبرگان ورود کنم.
۱۲:۰۱ احراز اجتهاد ایت الله بجنوردی و غروی بدون شرکت در امتحان؟
برخی منابع خبری می گویند، سید محمد موسوی بجنوردی، عضو مجمع روحانیون مبارز اجتهادش احراز شده است.
او فرزند آیت الله میرزا حسن بجنوردی، از اساتید بزرگ حوزه نجف و شاگرد امام خمینی و پدر همسر سید حسن خمینی است که در دهه شصت با حکم امام، عضو شورای عالی قضایی بود و در سال ۸۲ به درجه استادی در دانشکده الهیات دانشگاه تهران رسیده است. اکنون به تدریس خارج فقه و اصول مشغول است.
همچنین شنیده شده برخی منابع می گویند سید محمد غروی، عضو جامعه مدرسین اجتهادش از راهی دیگر، غیر از شرکت در آزمون خبرگان
 احراز شد.
این خبر هنوز توسط منابع رسمی تایید نشده است.
۱۱:۳۰ نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان تا پایان امروز اعلام می‌شود
سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: تا پایان امروز نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان به وزارت کشور اعلام می‌شود.
سیامک ره‌پیک اظهار کرد: طبق قانون نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان از طریق هیات مرکزی نظارت به وزارت کشور اعلام می‌شود و این وزارتخانه نیز نتایج را به فرمانداری‌ها ابلاغ خواهد کرد تا به اطلاع داوطلبان برسد.
وی افزود: در مهلت ۳۰ روزه‌ای که برای بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان تعیین شده است برای ارزیابی صلاحیت علمی داوطلبان، آزمون علمی برگزار شد و پذیرفته‌شدگان به آزمون شفاهی دعوت شدند.
ره‌پیک اضافه کرد: علاوه بر آزمون، پرونده داوطلبان خبرگان از جهات دیگر نیز در جلسات فشرده و متعدد فقهای شورای نگهبان بررسی شد که طبق تقویم زمانبندی این بررسی ها امروز به پایان می‌رسد و نتایج آن اعلام می‌شود. نتایج آزمون کتبی داوطلبان مجلس خبرگان محرمانه است و فقط به خودشان اعلام می شود.
سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان تا پایان امروز به وزارت کشور اعلام می‌شود.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: چون اکنون در اواسط بررسی شکایات هستیم و پرونده ها در حال بررسی است امکان ارائه آمار دقیق از کسانی که شکایات‌شان پذیرفته شده، وجود ندارد.
وی ابراز امیدواری کرد نتایج بررسی شکایات داوطلبان رد و عدم احراز صلاحیت شده مجلس شورای اسلامی طبق جدول زمانبندی تا پایان روز ۱۶ بهمن اعلام شود.
 
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.