علی اصغر معصومی درگذشت

علی اصغر معصومی نقاش و طراح گرافیک ایرانی، شب گذشته در شهر مونترال کانادا بر اثر عارضه سرطان خون درگذشت.

 این گرافیست در سال 1312 در شهر کنگاور استان کرمانشاه به دنیا آمد. معصومی در نوجوانی به تهران سفر کرد و در سال 1334 از هنرستان نقاشی کمال‌الملک فارغ‌التحصیل شد. وی سپس در هنرستان هنرهای تزئینی ایرانی ادامه تحصیل داد.
وی درباره دوران آموزش خود می‌گوید: «بعد از چهار سال آموزش از اساتیدی چون حسین شیخ، محمود اولیا، رفیع حالتی و …. و نقاشی از روی طبیعت، متوجه شدم که طبیعت‌سازی کار من نیست و تمایلی به انجام آن ندارم. دوست داشتم در زمینه نقاشی ایرانی کار کنم و مانند نقاشان دوره قاجار یا صفویه و یا مانند نقاشان قهوه‌خانه خیالی‌سازی کنم.»
 اولین نمایشگاه انفرادی خود را در گالری «هنر جدید» به سال 1343 برپا کرد.حضور در حیطه فعالیت‌های مربوط به گرافیک، او را به جمع زیادی از حاضران و فعالان عرصه گرافیک آشنا کرد. این آشنایی‌ها بعد از مدتی به همکاری نزدیکی‌تری منجر شد.
معصومی مدتی همراه مرتضی ممیز به پاریس رفت و پس از بازگشت در سال 1342 همراه با فرشید مثقالی٬ مرتضی ممیز و فرهاد بشارت شرکتی تبلیغاتی تاسیس کرد. وی که دستی در فیلمسازی داشت، شش فیلم انیمیشن برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، شرکت ملی گاز، شرکت خوراک، کفش ملی و سون‌آپ تولید کرد.
سال 1346 به‌عنوان تصویرگر در یک کار گروهی برای انتشار کتاب شاهنامه فردوسی مشارکت کرد. «محمد جعفر محجوب» برای بررسی متن، «جواد شریفی» خوشنویسی، «محمد احصایی» صفحه‌‌‌‌‌آرایی، «محمد بهرامی» تصویرسازی رنگی و «مصورالملکی» نیز برای تشعیر این کتاب مشارکت داشتند. انجام این کتاب حدود چهار سال زمان برد و طی این مدت معصومی حدود 250 طرح سیاه و سفید با قلم راپید و روی مقوای اشتنباخ اجرا کرد. سرمایه‌ای که در آن زمان صرف این کتاب شد، حدود هشت میلیون تومان بود و بعد از چاپ به قیمت هفتصد تومان به فروش رسید. فعالیت در عرصه کارهای گرافیک باعث شد تا دومین نمایش انفرادی آثار وی، دوازده سال بعد، ابتدا در «گالری «سیحون» و سپس در «نگارخانه تهران» اتفاق بیفتد.
«کفترباز» فیلم داستانی به سفارش مرکز تحقیق تلوزیون، از مهمترین آثار این نقاش است. وی در تصویر سازی کتاب‌های درسی همکاری کرد و در زمینه تصویرسازی و گرافیک با انتشارات فرانکلین فعالیت داشت. معصومی پس از انقلاب  و پیش از سفرش به اروپا،‌ با تکیه بر اسلوب خود به نقاشی از موضوعات مربوط به آن‌ سال‌ها پرداخت. مهمترین اثر او در بحبوحه جنگ، تابلویی با ابعاد 180×130 cm با رنگ روغن با نام «فتح‌المبین» – اولین پیروزی بزرگ ایران در جنگ با ارتش بعثی – است که بی‌شباهت به پرده‌نگاری‌های نقاشان قهوه‌خانه نیست. وی در سال 1362به اسپانیا رفت و بعد از پنج سال راهی کانادا شد و در مونترال اقامت گزید. او در سال 1383 پس از بیش از 20 سال به ایران بازگشت و نمایشگاهی از آثار تازه‌اش در گالری‌های سیحون و دی برپا کرد.
علی اصغر معصومی از نسل نقاش‌های نوگرای ایرانی بود که در دهه چهل شمسی با اندوخته هنر ایرانی و آموزش هنر غربی، پایه‌گذار جنبشی با مولفه‌های هنری ملی و ویژگی‌های جهانی در هنرهای تجسمی شناخته می‌شد. به نقل از عزیز معتضدی، مکتب سقاخانه محصول این جنبش هنری است.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.