نتایج بررسی صلاحیت‌های انتخابات خبرگان ظرف امروز و فردا به فرمانداری ها اعلام می‌شود

رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که وزارت کشور در حال تهیه نامه‌ای به شورای نگهبان برای بررسی مجدد بحث برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک است؛ چرا که در جلسه‌ای که این شورا در مورد موضوع برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک تصمیم‌گیری کرده نماینده‌ای از وزارت کشور حضور نداشته است.

محمدحسین مقیمی با اشاره به روند اجرای قانون در طول فرآیند برگزاری انتخابات، افزود: همه داوطلبان سعی کردند که طبق قانون در انتخابات ورود پیدا کنند و ثبت‌نام‌ها نیز بر اساس قانون انجام شد.

وی با اشاره به وظیفه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها در دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری،‌ ادامه داد: شورای نگهبان نتایج بررسی صلاحیت‌های خود را در مورد کاندیداهای انتخابات خبرگان در اختیار وزارت کشور قرار خواهد داد و امروز و فردا نتایج این بررسی صلاحیت‌ها را به فرمانداری‌ها اعلام می‌کنند و فرمانداری‌ها نیز موظف هستند که نتایج را به داوطلبان انتخابات خبرگان اعلام کنند.
این مقام مسئول در وزارت کشور در ادامه مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه اگر داوطلبی تمایل داشته باشد دلایل رد صلاحیت خود را بداند به او اطلاع داده می‌شود، خاطرنشان کرد: کسانی که به نظر شورای نگهبان اعتراض داشته باشند از هشتم تا دهم بهمن‌ماه وقت دارند اعتراض خود را به شورای نگهبان و یا هیأت نظارت استانی‌ اعلام کنند و شورای نگهبان نیز از یازدهم بهمن تا ۲۰ بهمن فرصت رسیدگی به این اعتراضات را دارد و سپس نتایج بررسی خود را ۲۰ بهمن‌ماه در اختیار وزارت کشور قرار می‌دهد. در روز ۲۱ بهمن‌ماه نیز اسامی از سوی وزارت کشور اعلام می‌شود و در نتیجه از ۲۲ بهمن نیز تبلیغات انتخابات خبرگان رهبری آغاز می‌شود.

مقیمی با بیان اینکه اجرای قانون انتخابات بر عهده وزارت کشور و نظارت بر اجرای قانون انتخابات بر عهده شورای نگهبان است، تصریح کرد: هم شورای نگهبان و هم وزارت کشور تلاش دارند که قانون را رعایت کند.
وی در مورد موارد اختلافی که ممکن است بین وزارت کشور و شورای نگهبان پیش آید،‌ گفت: ما تلاش می‌کنیم این موارد اختلافی را با گفت‌وگو و تعامل حل کنیم. تاکنون تعامل نسبتاً خوبی بین وزارت کشور و شورای نگهبان وجود داشته است.
مقیمی در مورد بحث برگزاری انتخابات الکترونیک و اعلام شورای نگهبان مبنی بر منتفی شدن برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک، افزود: در مورد بحث برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک وزارت کشور از ابتدا تا امروز هر موضوعی که در این زمینه بوده است را به تأیید شورای نگهبان رسانده است.

وی ادامه داد: ما در حال تدوین نامه‌ای به شورای نگهبان هستیم که مجدداً این شورا بحث انتخابات به صورت الکترونیکی را بررسی کند چرا که در جلسه‌ای که شورای نگهبان در این ارتباط تصمیم گرفته از وزارت کشور نماینده‌ای حضور نداشته است.
این مقام مسئول در وزارت کشور با بیان اینکه ما بر روی نرم‌افزار و سخت‌افزار این موضوع با شورای نگهبان در تعامل هستیم تا ایرادات رفع شود، ادامه داد: در انتخابات قبلی مجلس شورای اسلامی در ۱۴ حوزه انتخابیه انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شد و اکنون نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی هستند. در واقع اگر در دوره قبل حدود ۳.۵ درصد انتخابات به صورت الکترونیک برگزار شد سعی داریم که این روند را به ۲۰ درصد برسانیم و امیدواریم که بتوانیم با مذاکره با شورای نگهبان این مسأله را به پیش ببریم.

مقیمی همچنین در مورد بحث تأیید صلاحیت‌ها گفت: ما در حال پیگیری این موضوع هستیم و شورای نگهبان نیز در حال بررسی بیشتر است تا بتواند شرایطی را فراهم کند که امکان رقابت برای تعداد بیشتری فراهم شود.
مقیمی با بیان اینکه ما در مسیر اجرای انتخابات هیچ مشکلی را پیش‌بینی نمی‌کنیم، ادامه داد:‌تمام تلاش خود را خواهیم داشت که انتخابات در امنیت کامل برگزار شود، برنامه‌ریزی‌ها به نحوی صورت گرفته تا تمامی نیازها و امکانات لازم در این انتخابات محقق شود. آموزش‌های لازم را نیز به دست‌اندرکاران انتخابات داده‌ایم. در همین راستا جلسات آموزشی زیادی را برگزار کرده‌ایم، تمام فرمانداران قانون انتخابات و آیین‌نامه آن را امتحان دادند و به خوبی بر آن مسلط هستند و ما معتقدیم اگر قانون را به خوبی بشناسیم و به خوبی آن عمل کنیم با کمترین مشکل روبرو می‌شویم.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.