روحانی: بخش خصوصی کلید گشایش دور جدید روابط ایران و ایتالیا/رنتسی: ایتالیا را کشور خود بدانید

رئیس جمهور بخش خصوصی دو کشور را کلید گشایش فصل نوین همکاریهای اقتصادی تهران – رم عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه دوشنبه به وقت محلی با متئو رنتسی نخست وزیر ایتالیا دیدار کرد و گفت: ایران برای گسترش تعاملات بین المللی خود اراده جدی دارد و از فعالان بخش خصوصی ایتالیا برای حضور در اقتصاد پرظرفیت خود دعوت به عمل می آورد.
رئیس جمهور در این دیدار افزود: پیام انتخاب ایتالیا برای اولین سفر بعد از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) این است که ایران به دلیل روابط دوستانه و نزدیک و همکاریهای گسترده ای که از سالیان گذشته با ایتالیا داشته اکنون نیز تمایل دارد فصل نوینی از روابط دو جانبه و منطقه ای را با این کشور آغاز کند.
روحانی با اشاره به اینکه مردم ایران سابقه نیکی از حضور و همکاری فعالان اقتصادی ایتالیا در کشورمان دارند، اظهار داشت: در وضعیت جدید پس از اجرای برجام علاقمندیم که ایتالیا پیشاپیش کشورهای اروپایی برای حضور و تعامل سازنده با اقتصاد ایران پیشگام باشد.
وی ثبات و امنیت، نیروی انسانی با استعداد و تحصیل کرده، منابع سرشار انرژی، موقعیت ممتاز جغرافیایی، اتصال به آبهای آزاد و خطوط ریلی گسترده را از مزیتهای برجسته کشورمان در عرصه اقتصادی و سرمایه گذاری برشمرد و اظهار داشت: ایران به دنبال جذب سرمایه گذاری مشترک، فناوریهای نوین و همکاری های صادراتی است و از عموم فعالیتها در این راستا حمایت می کند.

روحانی در ادامه با بیان اینکه اصرار و پیگیری جمهوری اسلامی ایران برای برقراری امنیت در منطقه، بر جنبه های انسانی موضوع و جلوگیری از کشتار بیگناهان و تخریب آثار تمدنی نیز تاکید دارد، اظهار داشت: اولین وظیفه مشترک ما تلاش برای برقراری صلح و ثبات در همه جهان و ایجاد شرایط همزیستی مسالمت آمیز انسانها با یکدیگر است.
وی تصریح کرد: ایران به عنوان یک کشور باثبات در منطقه نقش سازنده خود را برای ایجاد ثبات و امنیت در این منطقه به خوبی ایفا کرده و خواهد کرد.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه اگر جلوی انتشار ویروس تروریسم گرفته نشود، خشونت و ترور به همه جهان سرایت می کند، خاطرنشان کرد: نظرات ایران و ایتالیا در موضوع مبارزه با تروریسم به هم نزدیک است و با همکاری یکدیگر می توان گام های موثری در این زمینه برداشت.
روحانی برقراری، حفظ و گسترش صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه و جهان را سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و ادامه داد: ما به دنبال همزیستی مسالمت آمیز با همه همسایگان خود هستیم و معتقدیم بحرانهای منطقه ای راه حل نظامی ندارد و باید از طریق مذاکره حل و فصل شود.

وی همچنین از نخست وزیر ایتالیا برای سفر به تهران دعوت به عمل آورد.

رنتسی: ایتالیا را کشور خود بدانید

متئو رنتسی نخست وزیر ایتالیا نیز در این دیدار با بیان اینکه امروز صفحه جدیدی از همکاریهای دو کشور در عرصه های مختلف آغاز شده است، گفت: به خوبی واقف هستیم که ایران روحیه همکاری بالایی دارد و صراحتا اعلام می کنم که ایران نقش آفرین بسیار مهمی در کل منطقه است.
نخست وزیر ایتالیا تصریح کرد: ایتالیا در رابطه با ایران فقط به دنبال تعاملات اقتصادی نیست، بلکه خواهان همکاری نزدیک برای ثبات و توسعه در عرصه منطقه ای و جهانی می باشد.
رنتسی با تاکید بر اینکه شما نباید ایتالیا را همکار خود بلکه باید کشور خودتان بدانید، ادامه داد: ما تبادلات فرهنگی، دانشگاهی و علمی را اساس همکاریهای دو کشور می دانیم و به همکاریهای فرهنگی و علمی با ایران متعهد هستیم.
نخست وزیر ایتالیا با اشاره به ظرفیتهای فراوان اقتصادی و نیروی انسانی تحصیل کرده در ایران اظهار داشت: ایتالیا نه تنها با ایران به صورت دوجانبه بلکه در گستره سراسر منطقه همکاری و تعامل خواهد داشت و بنده از طرف دولت ایتالیا آمادگی کامل کشورم را برای همکاریهای گسترده با جمهوری اسلامی ایران اعلام می کنم.

وی همچنین با استقبال از دعوت رییس جمهور کشورمان خاطر نشان کرد که در آینده نزدیک به ایران سفر می کند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.