نگاه متفاوت «کیوسک» به صفحه اول روزنامه‌ها

 

نگاهی به صفحه اول روزنامه‌های صبح سه‌شنیه ۶ بهمن
(کلیک بر روی لوگوی هر روزنامه، تصویر صفحه اول آن را نمایش می‌دهد)
 
روزنامه تیتر یک شرح
اعتراض بیش از ۵ هزار کاندیدای بهارستان علاوه بر تیتر یک، تیتر دیگری نیز با سوژه رد صلاحیت‌ها در صفحه اول امروز آرمان به چشم می‌خورد که به نقل از احمد شیرزاد است و در مورد انصراف اصلاح‌طلبان هشدار می‌دهد. اما تیتر عکس یک امروز که هم اندازه تیتر یک است به همزمانی سفر روحانی به ایتالیا و نگارش نامه به سران ۱+۵ از جمله اوباما اشاره دارد.
مذاکران رؤسای جمهور ایران و ایتالیا در رم اشاره مستقیم این تیتر به خبر مهم دیروز همراه با عکس مربوط به آن، یک صفحه معمولی را در اختیار خوانندگان اطلاعات قرار می‌دهد. افتتاح پروژه‌های بنیاد برکت سوژه تیتر ۲ این روزنامه  و سایر تیترها بدون موضع‌گیری خاصی بازتاب‌دهنده خبرهای صفحات داخلی است؛ یک اطلاعات همیشگی!
در انتظار تأیید خبرگان بهترین تیتر برای انعکاس انتظار افکار عمومی از نتایج بررسی‌های شورای نگهبان که قرار است امروز اعلام شود. اما تیتر جذاب امروز صفحه اول اعتماد مربوط به عکس یک این صفحه است؛ «رئیس جمهور توافق‌ها» پشت میز اقتصاد. که اشاره به نتایج اقتصادی سفر دیروز روحانی به رم دارد.
دومین شوک مثبت برجام در بازار بورس تیتر یک امروز ایران در کنار عکس بزرگی از سفر دیروز روحانی و اشاره به همکاری‌های اقتصادی ایران و ایتالیا، صفحه اول این روزنامه را کاملا مثبت کرده است حتی تیتر سوم این صفحه که اشاره به لیست انتخاباتی مشترک حامیان دولت دارد.
سن ازدواج، هر روز بیشتر از دیروز هرچند خبر افزایش سن ازدواج در تهران به صورت مشترک در بیشتر روزنامه‌های امروز منعکس شده، اما جام جم سعی کرده از این موضوع یک گزارش اختصاصی تولید و سوژه تیتر یک خود کند. تیتر ۲ هم به یک گزارش دیگر اختصاصی اشاره دارد با سوژه نفوذ دشمن و ارزش‌های انقلاب، عکس یک و تیتر مربوط به آن هم درباره یک اتفاق داخلی صداوسیما. خبر دیدار رؤسای جمهور ایران و ایتالیا در یکی از تیترهای جانبی این صفحه جای گرفته که غیر از این هم انتظار نمی‌رفت.
تمکین آمریکا به حق اسد پشت درهای بسته انتظار نمی‌رفت که جوان خبر دیدار روحانی با همتای ایتالیایی‌اش را در صفحه اول خود برجسته کند و عکس یک خود را به آن اختصاص دهد اما با تیتری که برای آن انتخاب کرده جنبه منفی آن را دیده است؛ یعنی «چشم اروپا به بازار ایران» آن هم با رو تیتری که تأکید به وقوع این اتفاق در دولت روحانی و بعد از یک دهه ریاست رئیس جمهور سابق دارد. شاید به خاطر همین تیتر و رو تیتر، این روزنامه به پیگیر نشدن سخنرانی هفته گذشته رئیس جمهور رضایت داده است.
۱۸ میلیارد دلار قرارداد اختصاص تیتر یک به نتایج سفر روحانی به رم و تیتر ۲ به افتتاح پروژه‌های بنیاد برکت، ادامه سیاست نگرش ملی و غیر جناحی به وقایع روز است که در سایر تیترهای صفحه اول امروز خراسان هم دیده می‌شود.
عدم امکان بررسی بودجه ۹۵ و برنامه ششم تا پایان سال اظهارات محمدرضا باهنر و احمد توکلی در انتقاد از دو لایحه اخیر دولت که به مجلس ارائه شده در تیتر یک و سوتیترهای آن از نظر نویسندگان رسالت آن‌قدر مهم بوده که حاضر باشند تیتر یک خود را با واژه غیرحرفه‌ای «عدم» شروع کنند. سفر روحانی به رم و دیدار با رئیس جمهور ایتالیا جایی در صفحه اول رسالت ندارد.
نامزدها در انتظار تشابه سوژه تیتر یک و عکس یک امروز شرق با اعتماد هرچند تصادفی اما طبیعی است. اما آن‌چه در صفحه اول این روزنامه اصلاح‌طلب بیشتر به چشم می‌خورد قرار گرفتن عکس رهبری و عکس رئیس جمهور آمریکا در ۲ پیشانی راست و چپ صفحه است. در پایین صفحه هم عکس فاطمه معتمدآریا به چشم می‌خورد.
ایران به دروازه رم رسید تیتر و عکس یک صفحه اول امروز قانون به سوژه مشترک بیشتر روزنامه‌ها اختصاص دارد و در بقیه تیترها هم برخلاف صفحه دیروز، چیزی که بتواند این صفحه را برای مخاطب کیوسک‌گرد مطبوعات جذاب کند دیده نمی‌شود. تنها تیتر انتخاباتی صفحه هم به انصراف آیت‌الله حائری از کاندیداتوری خبرگان اشاره دارد.
دروغ بزرگ؛ حذف اصلاح‌طلبان از میدان رقابت تمام «گزارش خبری تحلیلی کیهان» امروز در تیتر خلاصه شده است. این نشان می‌دهد که کیهان از جذب مخاطب جدید ناامید شده یا نیازی به آن ندارد. هرچند عکس یک و تیتر آن به سفر ایتالیایی رئیس‌جمهور می‌پردازد اما سمت چپ آن از تهدید روحانی توسط حامیان افراطی‌اش خبر می‌دهد. تیتر ۲ امروز به گزارش فساد در فوتبال اختصاص داده شده تا کیهان امروز را کمی متفاوت کند.
سبد کالای نیازمندان آب رفت امروز هم تیتر یک همشهری اگرچه انتقاد از دولت است اما به سؤال افکار عمومی اشاره دارد. یکی از تیترهای جنبی این صفحه هم به گرانی وام مسکن و عبور آن از ۹۰ هزار تومان پرداخته است. تیتر خبری در مورد سفر روحانی به ایتالیا و سایر تیترهای صفحه، نسبتا صفحه جداب‌تری برای «کیوسک گردان» ساخته است.
فراموشی؟ چاپ عکس ظریف به همان اندازه‌ای که دیروز عکس محسنی اژه‌ای چاپ شد، همان‌قدر که آن را مثبت کرده بود این را منفی نشان داده است. تذکرات نمایندگان مجلس به ظریف در مورد عکس‌العمل در برابر فاجعه منا و حالت ظریف در عکس که که یک گوش خود را برای شنیدن از هدفون خارج کرده به همراه تیتر روی عکس، صفحه امروز را جذاب‌تر کرده است؛ البته برای مشتریان کیهان که احیانا دنبال روزنامه‌ای به همان شدت در مخالفت با دولت باشند.

 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.