درآمد میلیاردی ترکیه از خوشگذرانی ایرانی‌ها

براساس بیانیه‌ای که انجمن سرمایه‌گذاران و هتل‌داران ترکیه‌ (TUROB) منتشر کرده‌، نمایندگان بخش گردشگری این کشور برای جذب حداکثری گرشگران ایرانی برنامه‌ریزی کرده‌اند.

 کاهش چشمگیر تعداد گردشگران روس به دنبال تشدید تنش‌ها میان دو کشور و هراس اروپایی‌ها از احتمال تکرار حملات تروریستی در ترکیه، آمار گردشگری این کشور را به طرز نگران‌کننده‌ای کاهش داده است.
به همین دلیل، مسئولین بخش گردشگری ترکیه طی گردهمایی روز گذشته‌ی انجمن هتل‌داران و سرمایه‌گذاران گردشگری، به فکر جذب حداکثری مسافران خارجی افتاده‌اند و در این میان از ایران به عنوان یکی از کشورهای کلیدی نام برده شده است.

در این بیانیه آمده است: در اولین مرحله، «TUROB» طی هفته جاری میزبان ۵۰ آژانس مسافرتی و برگزارکننده تور از هفت شهر ایران از جمله تهران، اصفهان و تبریز خواهد بود. در این تور تعدادی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول به میهمانان ایرانی نشان داده می‌شود. ترکیه‌ای‌ها پیش‌بینی کرده‌اند تاثیران مثبت این برنامه‌ریزی در ماه مارس که همزمان با تعطیلات نوروز ایرانی‌ها است، مشاهده شود. اعضای این انجمن هفته آینده با همراهی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در نمایشگاه گردشگری تهران (TITE) حضور خواهند داشت.

رییس این انجمن با اشاره به توانایی ترکیه در جبران خسارت حاصل از از دست دادن مسافران روسیه‌ای با جذب گردشگران ایرانی و دیگر کشور‌های اروپایی، اظهار داشت: یکی از بزرگترین منابع گردشگری خارجی کشور ما، ایران است. با برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران، این کشور شاهد اعتدال در بسیاری از بخش‌ها، از جمله گردشگری خواهد بود. ما در انتظار بازدهی مثبت در این بخش هستیم.

آمارها نشان می‌دهد، ترکیه در سال ۲۰۱۰ میلادی میزبان یک میلیون و ۹۰۰ هزار مسافر ایرانی بود، اما این رقم در سال ۲۰۱۲ به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد. این کارشناس گردشگری ترک در ادامه افزود: ما تلاش می‌کنیم دوباره به این رقم دست پیدا کنیم. ترکیه در سال ۲۰۱۳ میزبان یک میلیون و ۲۰۰ هزار ایرانی بود و در سال پس از آن این رقم به یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسید.

براساس داده‌های موقتی که وزارت گردشگری اعلام کرده، تعداد مسافران خارجی ترکیه طی ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۵ در مقایسه با سال پیش از آن، ۱.۳ درصد کاهش پیدا کرده است. اما ما شاهد افزایش تعداد مسافران ایرانی بوده‌ایم. در همین بازه زمانی یک میلیون و ۶۰۰ هزار ایرانی از ترکیه دیدن کرده‌اند و این به معنای رشد ۶.۳ درصدی این آمار به نسبت همین دوره در سال ۲۰۱۴ است. به گزارش حریت دیلی نیوز، وی همچنین خاطرنشان کرد که ایرانی‌ها در میان بهترین خریداران اجناس ترک هستند.

درآمد بخش گردشگری اهمیت زیادی برای ترک‌ها دارد، چرا که سهمی ۴.۵ درصدی در اقتصاد ۸۰۰ میلیارد دلاری این کشور دارد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.