هزینه ۱.۵ میلیارد دلاری پایگاه‌های نظامی آمریکا برای ژاپنی‌ها

تلویزیون «ان اچ کی» ژاپن روز یکشنبه اعلام کرد: پایگاه های نظامی آمریکا در ژاپن سالانه 190 میلیارد ین معادل بیش از یک میلیارد و 500 میلیون دلار هزینه برای توکیو دارد.

«ان اچ کی» اعلام کرد: دولت آمریکا خواهان افزایش این رقم برای سال‌های بعد است، اما دولت ژاپن مایل است این رقم در سطح کمک‌های پنج سال گذشته و همان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار باقی بماند.

از زمان پایان جنگ جهانی دوم، نظامیان آمریکایی حضور گسترده‌ای در ژاپن دارند و در ۱۲۴ پایگاه نظامی کوچک و بزرگ این کشور در ژاپن بیش از ۵۰ هزار نظامی مستقر هستند.

یک منبع دولتی ژاپن در گفت و گو با خبرنگار ان اچ کی گفت: در نشست کاری مقامات دولتی در توکیو، پیشنهاد شد که این هزینه‌ها در سال مالی ۲۰۱۶ میلادی، در سطح همان رقم پنج سال گذشته نگه داشته شود.

البته دولت ژاپن خواستار کاهش این هزینه‌ها به میزان چند صد میلیون دلار است، در حالی که مقام‌های آمریکایی با تاکید بر اوضاع امنیتی در شرق آسیا، خواهان افزایش این رقم برای سال ۲۰۱۶ میلادی هستند.

مقام‌های دو کشور امیدوار هستند پس از انجام گفت و گوها در این هفته، به توافقی در این رابطه دست یابند.

ژاپن برای سال مالی جاری که در پایان ماه مارس سال ۲۰۱۶، یازدهم فروردین ۹۴، به پایان می‌رسد ۱۹۰ میلیارد ین معادل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به آمریکا می‌پردازد.

این رقم هزینه اتباع ژاپنی را که در این پایگاه‌ها کار می‌کنند و همچنین هزینه‌های انرژی را پوشش می‌دهد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.