اوراسیا ریویو: آمریکا خود را از حضور در بازار ایران محروم کرده است

پایگاه اینترنتی «اوراسیا ریویو» نوشت: در شرایطی که اروپایی ها مشتاقانه با سیاست «گشایش دوباره» در حال امضای قراردادهای تجاری بزرگ با ایران هستند، آمریکا با ادامه «خود تحریمی» و محدودیت های ضد ایرانی، شرکت های آمریکایی را از حضور در بازار پرفرصت ایران محروم کرده است.

این پایگاه اینترنتی افزود: سفر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به دو کشور ایتالیا و فرانسه، فصل جدیدی در روابط تهران با اروپا در دوران پس از پرونده هسته ای محسوب می شود.
با لغو تحریم های هسته ای ایران در نتیجه توافق تاریخی برجام، مرحله جدیدی برای آغاز فصل جدید باثبات در روابط تجاری و غیر تجاری سالم بین ایران و اروپا آغاز شده است. 
در ادامه گزارش آمده است: دو طرف برای «تنظیم دوباره» روابط اقتصادی که بشدت تحت تاثیر تحریم ها آسیب دید، توافق های چند میلیارد دلاری از جمله در زمینه سفارشات مهمی در زمینه خرید ۱۱۴ هواپیمای ایرباس را بررسی می کنند. 
روحانی که با یک هیات بزرگ تجاری همراهی می شود، در سفر چهار روزه خود به پایتخت های اروپایی با رئیسان جمهور ایتالیا و فرانسه و همچنین رهبر مذهبی کاتولیک های جهان ملاقات می کند. 
این دیدار در آستانه دور جدید مذاکرات سوریه در ژنو و در سایه نیاز اروپا به همکاری ایران برای پایان دادن به جنگ خونین در سوریه انجام می گیرد که به سونامی پناهجویان و تهدید یکپارچگی اروپا منجر شد. 
اروپا، امروز در تلاش برای مقابله با تروریسم که این قاره را تهدید می کند، شریکی معتمد در ایران یافته است. از این رو، در تنظیم دوباره روابط اروپا با ایران در دوران جدید پساتحریم، خطرهای اقتصادی و امنیتی بسیاری نهفته است. 
اوراسیا ریویو ادامه داده است: سفر اروپایی روحانی فقط چند روز پس از دیدار «تاریخی» «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین انجام می گیرد که به امضای ۱۷ توافق تجاری و سرمایه گذاری جدید در حوزه های انرژی، حمل و نقل، راه آهن، بنادر، صنعت و خدمات تجاری منجر شد. 
روحانی به منظور حفظ توازن در روابط با غرب و شرق، توسعه تجارت و تقویت همکاری با کشورهای اروپا را در سایه اشتیاق بسیاری از شرکت های این قاره برای ورود دوباره به بازار ایران هدف قرار می دهد. 
رسانه های ایران گزارش داده اند که نمایندگانی از ۵۰۰ شرکت اروپایی با روحانی دیدار خواهند کرد. از سوی دیگر، فرانسه در شرایطی منتظر دیدار روحانی است که برخی از شرکت ها از جمله خودروسازی پژو که سال ۲۰۱۲ از بازار ایران خارج شد، خواهان از سرگیری فعالیت مشترک با شرکت های ایرانی و کسب منافع اقتصادی دوران پساتحریم است. 
عادی سازی روابط بانکی و معاملات مالی بین شرکت های ایرانی و اروپایی یکی دیگر از اولویت های اصلی در سایه گزارش جدید «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» موسوم به سوئیفت درباره ایران است. 
در عین حال، آمریکا با رفتارهای غیر موثری ازجمله اعمال محدودیت های سفر برای ایرانی ها که خشم قانونگذاران اروپایی را برانگیخته است، به تحریم های خودخواسته علیه خود ادامه می دهد. 
آمریکا به جای بهره گیری از منافع اقتصادی دیپلماسی هسته ای غرب با ایران، در شرایطی که شرکای اروپایی اش برای دستیابی به منافع «گشایش دوباره» روابط ایران با غرب رقابت می کنند، به حاشیه رانده شده است. 
امید می رود که قانونگذاران آمریکایی از استقبال گسترده رهبران اروپایی از روحانی درس بگیرند و با وجود الگوی کنونی که بشدت توانایی شرکت های آمریکایی برای روابط با ایران را محدود می کند، خود را با روند کنونی سازگار کنند. به عبارت دیگر «تنظیم دوباره» روابط اروپا با تهران می تواند تاثیرات خوبی در روابط ایران و آمریکا داشته باشد که همچنان تحت تاثیر محدودیت های غیر هسته ای باموانعی مواجه است.
با این حال با وجود الگوی های منفی کنونی، درهای روابط تجاری آمریکا با ایران کاملا بسته نیست، زیرا شرکت های تابعه آمریکا در خارج بر اساس توافق هسته ای اجازه دارند روابط عادی تجاری با ایران داشته باشند هر چند برخی از آنها تا پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، رویکرد «انتظار برای آنچه که در آینده رخ خواهد داد» را اتخاذ کرده اند. 
البته چنین تاخیری با توجه به ورود دوباره رقبای اروپایی و آسیایی آمریکا به بازارهای ایران و بهره گیری آنها از معاملات سود آور، می تواند هزینه بر باشد. شکی نیست که روابط جدید ایران و غرب در دوران پسا تحریم که از مدتها قبل انتظار آن می رفت، اکنون آغاز شده و این امر زمینه خوشبینی سیاسی را فراهم آورده است.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.