توماس اوسترمایر نمایش «هملت» را در تالار وحدت کارگردانی می‌کند.

توماس اوسترمایر یکی از مطرح‌ترین کارگردانان تئاتر دنیا، نمایش «هملت» را در تالار وحدت کارگردانی می‌کند.

این کارگردان آلمانی که بامداد ششم بهمن‌ماه به تهران رسیده است،فعالیت خود در تئاتر را ابتدا با بازیگری و دستیاری آغاز کرده و این روزها به عنوان یکی از مشهورترین کارگردانان تئاتر در دنیا به ویژه به دلیل وجهه‌های زیبایی‌شناختی در آثارش شناخته می‌شود.
او قرار است در سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نمایش «هملت» اثر ویلیام شکسپیر را در تالار وحدت به صحنه ببرد؛ نمایشی که چندین بار در شهر برلین اجرا شده و آن‌طور که برخی آلمانی‌هایی که در تهران هستند گفته‌اند،با وجود تمایل و تلاش برای دیدن این اثر در شهر برلین، موفق به دیدن آن نشده‌اند.
اوسترمایر در ابتدای کار خود به عنوان کارگردان، یکی از مشکلات تئاتر آلمان را دکور زیاد از حد دانست و علیه این جریان به نوعی طغیان کرد.
او با تمرکز بر تئاتر واقع‌گرایانه‌ی روانشناختی و توجه به نوعی خشونت که در آثار برخی نمایشنامه‌نویسان انگلیسی از جمله "سارا کین" ظهور و بروز کرده بود، به اجرای نمایش پرداخت.
اوسترمایر همچنین به خاطر ژانر واقع‌گرایانه کاپیتالیستی‌اش در دنیای امروز شهرت دارد.
وی از نوعی زیبایی‌شناختی در آثار خود استفاده می‌کند که این زیبایی‌شناختی تماشاگران را وادار می‌کند تا واقعیت‌های خشن بی‌مهابایی را تماشا کنند که توسط یک سیستم بی‌رحم سرمایه‌داری بوجود آمده است.
این کارگردان مطرح تلاش می‌کند تا تماشاگران خود را از طریق طرح مسئله در ارزش‌های جوامع مدرن آلمان و اروپا به چالش بکشد تا از این طریق نظام سرمایه‌داری غرب و جامعه‌ی مدرن اروپا را نقد کند.
توماس اوسترمایر تاکنون نمایش‌های مختلفی را در آلمان و دیگر کشورها به صحنه برده و جوایز متعددی را هم کسب کرده است که از آن جمله به جایزه تماشاگران برلین برای نمایش «هداگابلر» در سال ۲۰۰۶، جایزه ویژه تماشاگران برلین برای نمایش «روباه‌های کوچولو» در سال ۲۰۱۵، جایزه بزرگ منتقدان فرانسه برای نمایش «جان گابرلین بورک من» در سال ۲۰۰۹، جایزه بزرگ منتقدان بارسلونا در سال ۲۰۰۹ برای نمایش «هملت»، جایزه منتقدان جشنواره تئاتر لهستان در سال ۲۰۱۰ برای نمایش «کات»، جایزه بهترین اثر نمایشی جشنواره شیلی در سال ۲۰۱۱ برای نمایش «هملت» و جایزه بهترین اثر جشنواره تئاتر استانبول برای نمایش «هملت» در سال ۲۰۱۲ می‌توان اشاره کرد.
وی در سال ۲۰۰۹ توسط وزارت فرهنگ فرانسه به عنوان صاحب نظر و مأمور در هنر و ادبیات لقب گرفت که این عنوان در سال ۲۰۱۵ به مقامی بالاتر ترقی یافت.
او همچنین در سال ۲۰۱۰ به عنوان عضو آلمانی شورای فرهنگ فرانسه برگزیده شد و در سال ۲۰۱۱ جایزه شیر طلایی بینال ونیز را هم کسب کرد.
از دیگر آثاری که توماس اوسترمایر کارگردانی کرده است هم می‌توان به نمایش‌های «دشمن مردم» هنریک ایبسن در سال ۲۰۱۲، «مرگ در ونیز» توماس مان در سال ۲۰۱۳، «روباه‌های کوچولو» لیلیان هلمان در سال ۲۰۱۴، «ریچارد سوم» شکسپیر در سال ۲۰۱۵، اشاره کرد و تازه‌ترین کار او نمایش «Bella Figura» اثر یاسمینا رضا است که در سال ۲۰۱۵ کارگردانی کرده است.
گروه اجرایی نمایش «هملت» به کارگردانی توماس اوسترمایر دو روزی است که در تالار وحدت مشغول نصب و چیدمان دکور نمایش هستند. این گروه برای دکور و نصب تجهیزات این نمایش آن‌طور که گفته می‌شود، حدود هفت کامیون بار و وسیله به ایران آورده‌اند که در تاریخ هنرهای نمایشی ایران امری کم سابقه است.
نمایش «هملت» در روزهای هشتم، نهم و دهم بهمن‌ماه در تالار وحدت اجرا می‌شود.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.