انصراف کاخ سفید از ادعا علیه یک زندانی ایرانی

رویترز در خبری گزارش کرد که کاخ سفید از ادعاهای موجود مبنی بر آنکه یکی از زندانیان ایرانی ۱۰ میلیون دلار درقبال انجام یک پروژه پرتاب ماهواره‌ای مخابراتی از تهران دریافت کرده، صرفنظر کرده است.

پیشتر «نادر مدانلو» یکی از زندانیان ایرانی که در آمریکا بازداشت شده بود و اخیراً‌ در تبادل زندانیان ایران و آمریکا آزاد شد، متهم شده بود که در سال ۲۰۰۵ در یک پروژه پرتاب ماهواره‌ای مخابراتی از پایگاهی در روسیه به فضا به تهران کمک کرده است و در ازای آن ۱۰ میلیون دلار دریافت کرده است.
رویترز مدعی شد که دولت آمریکا به منظور شیرین‌تر کردن توافق تبادل زندانیان ایران و آمریکا، از ادعاهای مطروحه علیه مدانلو مبنی بر آنکه ۱۰ میلیون دلار دریافت کرده است، صرفنظر کرد.
این ادعای دریافت ۱۰ میلیون دلار در حالی مطرح شده است که پیش از این، «لوسیوس اوتلاو» وکیل مدانلو گفته بود که ایران نیاز به یک فرد واسطه ندارد که آن را به روسیه مرتبط کند و برای این کار هم ۱۰ میلیون دلار بپردازد، بلکه این دو کشور می‌توانند به‌طور مستقیم با هم گفت‌وگو کنند.
با اینحال، یکی از سخنگویان وزارت دادگستری آمریکا حاضر نشد در اینباره اظهارنظر کند. مدانلو اعلام کرده بود که این ۱۰ میلیون دلار وامی از یک شرکت سوئیسی برای یک توافق ارتباطات بوده است.
در تبادل زندانیان ایران و آمریکا، پنج نفر از زندانیان دو تابعیتی آمریکا که در ایران بازداشت بودند همزمان با آزادی ۷ زندانی ایرانی که در آمریکا بازداشت بودند، آزاد شدند.
مدانلو در اولین مصاحبه‌ خود با رویترز از زمانیکه آزاد شده است، درباره صرفنظر دولت آمریکا از چنین اتهامی گفت: «خیلی متأسفم که مجبورم از حق خود برای درخواست تجدیدنظر بگذرم. اگر آنها به نظام قضاوت خود ایمان دارند، پس چرا مرا از آن محروم می کنند؟ بگذارید ثابت کنند که من اشتباه می‌کنم».
رویترز مدعش شد که مدانلو روز شنبه ۱۶ ژانویه پیشنهاد عفو «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا را پذیرفته است. و یک روز بعد از زندان فدرال در نزدیکی «ریچموند» ایالت ویرجینیا آزاد شده است.
 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.