کارشناس ارشد روس: همکاری های ایران و روسیه امنیت خاورمیانه را تقویت می کند

مدیر مرکز مشارکت تمدن های دانشگاه روابط بین الملل مسکو وابسته به وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: همکاری های ایران و روسیه برای منطقه مهم است و امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه را تقویت می کند.

«ونیامین پوپوف» که مدتی سفیر روسیه در سازمان همکاری اسلامی بوده است افزود: به همین منظور مقام های ایران و روسیه بطور منظم رایزنی و مذاکره حضوری و تلفنی می کنند که دستاوردهای آن برای منطقه مهم است.
وی ادامه داد: افزایش رایزنی های دو کشور در ماه های اخیر نشانگر تعامل و همکاری و همسویی سیاست های مسکو و تهران در مسایل منطقه ای است و دو بازیگر مهم در برابر مسایل موجود منطقه خود را مسئول می دانند و برای حل مشکلات تلاش و مشارکت می کنند.
پوپوف خاطر نشان کرد: سفیرامروز (چهارشنبه) حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران به مسکو نیز در همین راستا انجام می گیرد و وی در دیدار با میخاییل بوگدانف همتای روس خود در مورد مسایل منطقه به ویژه سوریه با توجه به مذاکرات سوری سوری که اواخر هفته جاری در ژنو برگزار می شود رایزنی خواهد کرد.
کارشناس روس گفت: تهران و مسکو برای کمک به سوریه به منظور غلبه و ریشه کنی تروریسم در این کشور مصمم هستند و پدیده افراط گرایی و تروریسم را عامل اصلی حضور قدرت های غربی به ویژه آمریکا در منطقه می دانند.
مدیر مرکز مشارکت تمدن های دانشگاه روابط بین الملل مسکو تصریح کرد تا زمانی که آمریکا کشور عراق را اشغال نکرده بود، تروریست ها قدرت قابل توجهی در منطقه خاورمیانه نداشتند، اما در یک دهه اخیر قدرت آنها چند برابر شده است و در این میان داعش به عنوان بزرگترین گروه تروریستی مناطق وسیعی از عراق و سوریه را اشغال کرده و به کشورهای یمن و لیبی هم دست اندازی کرده است.
وی افزود: کشورهای منطقه به ویژه دو قدرت مهم ایران و روسیه در مهار تروریسم نقش مهمی دارند و مقام های دو کشور به اهمیت این مساله آگاهی کامل دارند. 
کارشناس روس با بیان این که آمریکا علاقمند به حل مسایل خاورمیانه و برقراری آرامش در منطقه نیست، اظهار کرد: سیاست ها و اقدامات واشنگتن این واقعیت را خوب نشان می دهد و در واقع از تنش های موجود منطقه ای برای پیشبرد اهداف خود بهره برداری می کند.
وی ادامه داد: متاسفانه اقدامات آمریکا در عراق و تحرکات واشنگتن در منطقه خلیج فارس حاکی از تلاش آمریکایی ها برای حفظ تنش ها در منطقه است، زیرا وضعیت موجود در منطقه را به نفع خود می داند و از بروز اختلافات میان کشورهای منطقه سود می برد.
وی با بیان این که برخی گروه های افراط گرای منطقه خاورمیانه با کمک آمریکا یا تایید این کشور توسط متحدان عربی آن به وجود آمده اند، اظهار کرد: این گروه های تروریستی با کشتار و برپایی انفجارهای خونین در کشور منطقه آن را ناامن می کنند و از این طریق شرایط برای تداوم حضور آمریکا فراهم می شود.
کارشناس روس گفت: به همین دلیل در روسیه هیچکس ادعاهای عوامفریبانه مقام های آمریکایی را باور نمی کند و در سطح بین المللی نیز اکثرا با بدبینی به تحرکات و اهداف واشنگتن در منطقه نگاه می کنند.
وی ابراز امیدواری کرد با همکاری کشورهای منطقه خاورمیانه توطئه هایی که علیه تمامیت ارضی و یکپارچگی این کشورها برنامه ریزی شده است، نقش بر اب شود و وضعیت مردم کشورهایی همچون سوریه، یمن و عراق که قربانی توسعه طلبی های غرب شده اند، بهبود بیابد.
پوپوف گفت: این وضعیت برای اروپا نیز مهم است و بهبودی شرایط کشورهای منطقه خاورمیانه موجب بازگشت پناهجویان از کشورهای اروپایی به میهن خود خواهد شد که مشکلات بزرگی را برای اروپاییان فراهم کرده اند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.