معاون وزیر علوم: جمعیت دانشجویی ایران پنج برابر میانگین جهانی است

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به برکت انقلاب اسلامی جمعیت دانشجویی در ایران بیشتر از پنج برابر میانگین جهانی است.

مجتبی شریعتی نیاسر که به گناباد سفر کرده است عصر چهارشنبه در نشست شورای اداری این شهرستان افزود: طی ۳۷ سال از پیروزی انقلاب اسلامی شمار دانشجویان در ایران از ۱۷۰ هزار نفر به چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تن افزایش یافته است. 
وی ادامه داد: مشکلی برای جذب دانشجو در دانشگاهها وجود ندارد و با توجه به ظرفیتهای موجود امکان جذب بیش از میزان فعلی هم وجود دارد. 
معاون وزیر علوم گفت: با این وجود برنامه ریزی مدون و کارشناسی برای اشتغال دانشجویان بعد از اتمام تحصیل وجود ندارد. 
وی افزود: حداقل ۱۵ هزار نفر سالانه در مقطع دکترا و معادل همین تعداد در هر یک از مقاطع کارشناسی ارشد و کارشناسی در کشور دانش آموخته می شوند در حالی بعد از آن با معضل مهم اشتغال مناسب دست به گریبان خواهند بود. 
شریعتی نیاسر ادامه داد: تعداد زیادی از دانش آموختگان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بیکار و یا در شغلهای غیرمرتبط با رشته تحصیلی خود شاغل هستند که این نشانگر نبود توازن در جذب دانشجو متناسب با نیاز بازار کار است. 
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه همچنین تاکید کرد: مدارک رشته های تحصیلی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی که بدون مجوز 'شورای گسترش آموزش عالی' این وزارتخانه دایر شده اند فاقد اعتبار است. 
وی گفت: جذب و افزایش سهمیه دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تنها باید با مجوز شورای گسترش آموزشهای عالی وزارت علوم انجام شود لذا با هرگونه اقدام خارج از این ضوابط برخورد قاطع می شود. 
شریعتی نیاسر بر لزوم فعالیت قانونمند در مراکز آموزش عالی تاکید و بیان کرد: نباید رابطه بر ضابطه غلبه کند بلکه ملاکهای قانونی و شاخصه های کیفی باید در ارائه خدمات آموزشی مورد توجه قرار گیرد. 
وی در ادامه همچنین از اجرای 'طرح آمایش آموزش عالی کشور' خبر داد و ساماندهی و ارتقاء مراکز دانشگاهی با دانشجوی کمتر از دو هزار نفر، ماموریت گرایی و کیفیت بخشی در انجام ماموریتها و وظایف وزارت علوم و دانشگاهها، تمرکززدایی از فعالیت بخش دولتی و بسترسازی برای افزایش حضور بخش خصوصی در توسعه آموزش عالی را از اجزا آن برشمرد. 
معاون وزیر علوم افزود: استفاده از توان بخش خصوصی از مولفه های مهم توسعه کمی و کیفی مراکز دانشگاهی در سطح کشور است لذا باید بستر رشد فعالیت مراکز آموزش عالی غیردولتی بیش از پیش فراهم شود. 
وی ادامه داد: باید با اجرای دقیق طرح تمرکززدایی از نظام آموزش عالی بخش عمده ای از اختیارهای وزارت علوم به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی واگذار شود و این وزارتخانه بیشتر بر فعالیتهای آنها نظارت داشته باشد. 
شریعتی نیاسر همچنین با اشاره به رشد ۹ درصدی اعتبارهای آموزش عالی در بودجه سال آینده ادامه داد: باید از همه ظرفیتهای موجود برای افزایش سطح کیفی آموزشهای این بخش بهره گرفت. 
وی گفت: به دلیل سیاستهای نادرست سالهای قبل، مراکزی در کشور با کمتر از ۱۰۰ دانشجو، بدون هیات علمی و کارمند ثابت ولی با مجوز دانشگاه از وزارت علوم فعالیت می کنند. 
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اما مراکزی که دارای تعداد به مراتب بیشتر دانشجو و ظرفیتهای بالاتری هستند هم اکنون به صورت مجتمع عالی فعال هستند که وزارت علوم در دولت یازدهم تغییر این رویه را دراولویت اقدامهای خود قرار داده است. 
وی در ادامه همچنین برای پیگیری ارتقاء مجتمع آموزش عالی گناباد به دانشگاه قول مساعد داد. 
فرماندار گناباد نیز در این نشست گفت: با توجه به ظرفیتهای خاص فرهنگی و دانشگاهی این شهرستان در سند آمایشی سرزمینی گسترش آموزشهای عالی در گناباد مورد عنایت قرار گرفته است. 
محمدعلی نبی پور افزود: گناباد از نظر گسترش رشته های دانشگاهی و مراکز آموزش عالی و پتانسیلهای این بخش از جایگاه بسیار خوبی در خراسان رضوی و کشور برخوردار است لذا باید از همه ظرفیهای موجود و از جمله جلب حمایت خیرین برای توسعه این بخش بهره گرفت. 
معاون آموزشی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری و مدیرکل گسترش آموزشهای عالی این وزارتخانه روز چهارشنبه از تعدادی از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی شهرستان گناباد بازدید کردند و از نزدیک در جریان فعالیتهای آنها قرار گرفتند. 
از مجموع چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دانشجو که در ۲۵۰۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی کشور به تحصیل اشتغال دارند، ۳۶ درصد مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۳ درصد دانشگاههای دولتی، ۹ درصد غیر دولتی و بقیه در دانشگاههای و مراکز وابسته به ادارات و نهادها شاغل به تحصیل هستند. 
۱۲ هزار نفر دانشجو در ۱۲ دانشگاه و مرکز آموزش عالی در شهرستان گناباد شاغل به تحصیل هستند. 
مرکز شهرستان ۸۱ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۷۸ کیلومتری جنوب مشهد واقع است. 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.