از عمر کم باتری گوشی خود ناراضی هستید؟ سلول های لیتیوم-اکسیژنی به کمک شما می آیند

اسمارت فون های پرچمدار در کنار تمامی مزیت هایی که دارا هستند یک ایراد بزرگ دارند و آن، عمر کم باتری آنهاست. البته این امر بیشتر به موجب مصرف زیاد انرژی توسط اپلیکیشن ها و نور نمایشگر ایجاد می گردد و تقصیر اصلی به گردن خود باتری نیست اما هر چه که هست، خوشایند به نظر نمی رسد.

با توجه به همین مشکل که گریبان بسیاری از کاربران موبایل را گرفته، محققان در آزمایشگاه ملی آرگون در ایالت ایلینوی آمریکا نوعی باتری جدید اختراع نموده اند که به جای یون بر مبنای اکسیژن ساخته شده و تا ۵ برابر بیشتر از سلول های لیتیوم-یونی ظرفیت دارد.
البته اختراع جدید هم بی اشکال نیست و یکی از موانع کنونی برای تولید انبوه آن، ناپایداری ترمودینامیک این باتری اعلام شده.
اما بخش انرژی آزمایشگاه یاد شده در آمریکا راهی پیدا کرده تا هنگامی که باتری تخلیه شد، به جای پراکسید لیتیوم، کریستال های پایدار از سوپراکسیدهای لیتیوم (LiO۲) تولید شوند. سوپراکسیدهای لیتیوم قابل شکستن به مولکول های لیتیوم و اکسیژن هستند و باعث می شوند تا باتری ثبات و کارائی بالاتر و در نتیجه عمر بیشتری داشته باشد.
بعلاوه، کشف جدید این مزیت را نیز دارد که سلول ها سیستم-باز نیستند که به دریافت اکسیژن بیشتر از محیط نیاز داشته باشند. همین مورد موجب شده تا این محصول نه تنها ایمنی و پایداری بالاتری داشته باشد، بلکه به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه تر خواهد بود.
با اینکه این اختراع خبر بسیار خوشایندی برای کاربران و تولید کننده های موبایل محسوب می گردد اما نباید انتظار داشته باشید به همین زودی ها در دیوایس های مختلف کار شده و راهی بازار بشود زیرا این طرح هنوز به تحقیقات و اعمال تغییرات اساسی نیاز دارد. اما همین که تحول بزرگی در این حوزه ایجاد خواهد گشت نیز مایه ی امیدواری است.
 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.