​انتقاد نمایندگان کنگره از دولت اوباما به دلیل عدم شفافیت درباره راهبرد اجرای برجام

گروهی از نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه آمریکا از دولت اوباما خواستند تا راهبرد روشن تری را برای اجرای توافقنامه هسته‌ای با ایران ارائه کند.

گروهی از نمایندگان هر دو حزب سیاسی آمریکا ضمن انتقاد از عدم شفافیت دولت اوباما در قبال اجرای برجام با ایران، خواستار راهبرد شفاف تر کاخ سفید برای اجرای توافق هسته‌ای شدند.
ست مولتون نمایند دموکرات ماساچوست و رید ریبل نماینده جمهوریخواه ویسکانسین قصد دارند قطعنامه‌ای را ارائه کنند که بر اساس آن از دولت خواسته می‌شود تا نشان دهد چگونه می‌خواهد ایران را به مفاد توافق هسته‌ای پایبند نگه دارد، از جمله با تاکید بر استفاده احتمالی از نیروی نظامی به منظور جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای.
بر اساس قطعنامه پیشنهادی، که هنوز رسما ارائه نشده است، مجلس نمایندگان آمریکا نگرانی خود را نسبت به فقدان شفافیت راهبرد دولت اوباما در زمینه واکنش به هر گونه نقض جزئی برجام از سوی ایران اعلام می‌کند.
مولتون گفت: آزمایش موشک بالستیک ایران که مقام‌های بین‌المللی اعلام کرده‌اند نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است، و ارتباط ایران با تروریسم نگرانی‌های زیادی را درباره قابل اعتماد بودن این کشور به وجود آورده است.
مولتون که سال گذشته در حمایت از توافق هسته‌ای ایران رای داد، افزود: کاخ سفید باید به طور شفاف اعلام کند که چگونه می‌خواهد به رفتارهای ایران که در تناقض با اجرای برجام است، واکنش نشان دهد.
وی تاکید کرد: صادقانه بگویم، اگر از واکنش دولت تا امروز راضی شده بودیم، این قطعنامه را نمی نوشتیم.
ریبل نیز که در مخالفت به توافق هسته‌ای با ایران رای داده است، گفت: این قطعنامه به رسمیت شناسی عمل گرا خواهد بود که توافق باید به طور موثر اجرا شود چه نمایندگان در ابتدا با آن موافقت کرده باشند یا نه.
وی افزود: همکاران جمهوریخواه متن این قطعنامه را به اندازه کافی سختگیرانه ارزیابی خواهند کرد، هرچند تقریبا همه آنها با توافق هسته‌ای ایران مخالفت کردند. ما هنوز گزینه‌ای را از روی میز حذف نکرده‌ایم.
آمریکا به تازگی ۱۱ فرد مرتبط با برنامه موشک بالستیک ایران را تحریم کرده است. با اجرایی شدن رسمی برجام، برنامه‌های اتمی ایران در چارچوب مفاد توافقنامه هسته‌ای محدود شده و تحریم‌های شورای امنیت، آمریکا و اروپا علیه تهران لغو شده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.