فتواهای وهابیون و تکفیری‌ها اعلان جنگ به همه مردم دنیا است؛ آن‌ها در تمام دنیا احساس ناامنی به‌وجود آورده‌اند

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه فتواهای بنیانگذار وهابیت و تکفیری‌ها اعلان جنگ به همه مردم دنیا است، گفت: آن‌ها از این نکته غافل بودند که هیچ مجتهدی نمی‌تواند عقاید خود را به دیگران تحمیل کند.

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی صبح امروز در کنگره بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز که در مدرسه امام کاظم (ع) قم درحال برگزاری است، با تقدیر از حضور علماء و اندیشمندان و سفرای کشورهای مختلف و مهمانان داخلی و خارجی حاضر در این کنگره اظهار داشت: امیدوارم این همایش در سایه لطف پروردگار برای جهان اسلام به‌ویژه و برای بشیریت عموماً مفید باشد.
وی با بیان اینکه این همایش یک همایش کاملاً علمی بوده و سیاسی نیست، افزود: محور بحث‌ها علمی است و ما به مقدسات همه مذاهب اسلامی احترام می‌گذاریم و این را یک اصل مسلم می‌دانیم از سوی دیگر سعی داریم در این همایش به دو هدف نزدیک شویم.
مرجع تقلید شیعیان گفت: هدف اول شناخت ریشه‌های تکفیری و جواب به آن‌ها است تا جوانان ساده‌لوح فریب سردمداران و رهبران جاه‌طلب تکفیری را نخورند و جذب آن‌ها نشوند. علمای اسلام از گروه‌های تکفیری برائت بجویند و جهان را از این افکار بشویند. ما باید اعلام کنیم کسانی که اسلام را دین قساوت و خونریزی معرفی می‌کنند از ما نیستند.
وی افزود: آن‌ها بدترین بهانه را به دست اسلام‌ستیزان می‌دهند و به‌دنبال گسترش اسلام‌هراسی در جهان هستند، در‌حالی‌که اسلام دین رحمت و محبت است. ما در طول روز چندبار خدا را به رحمت عام و خاص در نمازهایمان توصیف می‌کنیم. پیامبر اکرم (ص) هم در سوره انبیاء وسیله رحمت برای همه جهانیان معرفی شده اما برعکس تکفیری‌ها مصداق وحشت للعالمین محسوب می‌شوند. خداوند در قرآن‌کریم می‌فرمایند پیوند همه انسان‌ها را با محبت و رحمت قرار داده نه وحشت و جنایت.
آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: در سوره بقره آیه ۸۴ قرآن به همه ما دستور می‌دهد با همه مرم جهان سخن نیک بگوییم مگر آنها که با ما سر دشمنی دارند. به این ترتیب می‌توان به همه مردم جهان اعلام کرد اسلامی که پیامبر (ص) آورده و در این همایش‌ها و مانند آن مطرح است با آنچه گمراهان تکفیری از اسلام می گویند در تعارض است و ارتباطی ندارد.
وی با اشاره به چند محور اساسی برای حضار گفت: ابتدا باید به این نکته دقت شود، خسارتی که این قوم گمراه و شجره شوم تکفیر برای اسلام به‌بار آورده‌اند بیش از حد تصور است. آن‌ها از سوئی به کشتار مردم دامن می‌زنند، آن هم به بدترین صورت، آتش‌زدن، سر بریدن و به هنگام انجام این جنایات شعار اسلامی "الله اکبر" سر می‌دهند، از سوی دیگر آواره ساختن میلیون‌ها نفر از مسلمانان مظلوم که گروهی در دریا غرق شدند و گروهی به کشورهای دیگر پناهنده شدند؛ در حالی که خداوند عزت را برای مسلمانان می‌داند، این از جنایات تکفیری‌ها است.
استاد برجسته حوزه علمیه گفت: خسارت‌های دیگر آن‌ها تخریب مساجد، قبور بزرگان و آثار تاریخی بزرگان و تخریب زیر بناهای اقتصادی است، تخریبی که شاید تا ۵۰ سال دیگر نتوان آن‌ها را مرمت کرد، همکاری گروه‌های تکفیری با دشمنان اسلام مانند اسرائیل و کشورهای غربی و کمک گرفتن برای نابودی کشورهای اسلامی و موضوع آخر کشتار گروهی از غیر مسلمانان در عراق و سوریه و نیجریه که هیچ جنگی با مسلمانان نداشتند و در کنار آن‌ها در حال همزیستی بودند، از دیگر جنایات تکفیری‌ها است.
مرجع تقلید شیعیان گفت: به‌علاوه تکفیری‌ها زنان غیر مسلمانان را در بازارها فروختند و لکه ننگ دیگری بر دامان مسلمانان گذاشتند، در حالی که قرآن‌کریم توصیه می‌کند افرادی که با شما سر جنگ ندارد متعرض نشوید و به آن‌ها نیکی کنید که خداوند عدالت پیشگان را دوست دارد.
استاد برجسته حوزه علمیه گفت: تکفیری‌ها احساس ناامنی در تمام دنیا به وجود آورده‌اند زیرا مقید به هیچ قانون اخلاقی و انسانی نیستند و به هیچ‌کسی رحم نمی‌کنند. گاهی برخی آن‌ها را به خوارج تشبیه می‌کنند و می‌گویند تکفیری‌ها از خوارج هستند اما خوارج هیچ‌وقت این‌همه کشتار و تخریب وحشتناک به راه نیانداخته‌اند و زنان غیرمسلمان را به بازار نبردند و نفروختند.
وی تکفیری‌ها را از خوارج صدر اسلام خشن‌تر دانست و اظهار داشت: خوارج صدر اسلام مساجد و قبور بزرگان دین را تخریب نکردند، زنان غیرمسلمانان را به بازار نبردند و نفروختند، فحشای جهاد نکاح به راه نینداختند، درحالی که خوارج زمان ما قابل مقایسه با خوارج صدر اسلام نیستند و به مراتب از آن‌ها خشن‌تر و خطرناک‌تر هستند.
آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر لزوم حفظ و تقویت وحدت در جهان اسلام افزود: وظیفه علمای اسلام این است که دست به دست هم کاری کنیم که ریشه این افکار انحرافی با منطق و استدلال سوزانده شود.
مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه عداوت تکفیری‌ها تنها با شیعیان و پیروان مکتب اهل بیت (ع) نیست، عنوان کرد: آن‌ها با تمام مذاهب اسلامی مخالف‌اند و همه را کافر می‌دانند، خون همه را مباح می‌شمارند و شاهد آن منشوری است که بنیان‌گذار وهابیت خطاب به پیروان خود می‌گوید مبنی بر اینکه "علمای مشرکان یعنی علمای مکه و مدینه اقرار کردند، مردم حریمین شرفین  بصره، عراق و یمن تاکنون مشرک بوده‌اند" این مطلب نقل شده از مجموعه مؤلفات محمد بن عبدالوهاب است.
وی خاطرنشان کرد: وقتی وهابیون مکه را گرفتند، منشوری نوشتند و تمام علمای اهل سنت را مجبور به امضای منشور و اعتراف کردند که برمبنای آن اذعان داشتند توحیدی که عبدالوهاب آورده، خالص است، بقیه مشرک و کافر هستند و کفر آن‌ها کفری است که خون و مال آن‌ها را مباح می‌کند. البته گفتنی است این نامه در سایه شمشیر بوده و علمای اهل سنت مکه و مدینه برای حفظ جان آن را امضا کردند.
آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: آن‌ها از این نکته غافل بودند که هیچ مجتهدی نمی‌تواند عقاید خود را به دیگران تحمیل کند چه برسد به اینکه کسی بخواهد افکار خود را به همه تحمیل کند، بر همین اساس می‌توان گفت تکفیر آن‌ها شامل همه مسلمانان جهان اسلام می‌شود. از نگاه آن‌ها غیر مسلمانان به طریق اولی مشمول این حکم هستند چراکه عبدالوهاب در همان منشور می‌گوید کسی که در وهابیت نباشد، کافر به خدا است و همه باید با آن‌ها وارد جنگ شوند.
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه فتواهای بنیان‌گذار وهابیت و تکفیری‌ها اعلان جنگ به همه مردم دنیا است، ادامه داد: دست‌اندازی آن‌ها به علمای علوم طبیعی از دیگر اقدامات تکفیری‌ها است، محمد بن عبدالوهاب می‌گوید من در این گفتارم کسی را که بگوید خورشید در منظومه شمسی ثابت است، پس از توبه دادن اگر توبه نکند، خونش را حلال می‌شمارم.
استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه مسئله تکفیر بدتر از دوران تفتیش عقاید در قرون وسطی است، خاطرنشان کرد: بنابراین آن‌ها اندیشه همه دانشمندان، دانش‌آموزان و دانشجویان را محکوم می‌کنند که اگر توبه نکنند کافر و خون آن‌ها حلال است، چنین فتاوایی  ضربه بزرگی به حیثیت اسلام وارد می‌کند. اشتباه محمد بن عبدالوهاب در صدور چنین فتاوایی اشتباه در تفسیر آیات قرآن در حرکت زمین را نشان می‌دهد و محصول آن چنین فتوای وحشتناکی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: سرچشمه تکفیر خطای بزرگی است که در مسئله توحید و شرک دارند و اشتباه در مسئله قرآن و سنت نبوی، آن‌ها را به پرتگاه تکفیر مسلمانان انداخته؛ آن‌ها فکر می‌کنند توسل و درخواست حاجت از پیامبران و بزرگان دین حتی برای تقاضای شفاعت در درگاه خدا شرک است، اما غافل‌اند از اینکه کفر معانی مختلف دارد.
استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به خطای جریان‌های تکفیری در برداشت معنای شرک خاطرنشان کرد: شرک یعنی کسی را همتای خدا دانستن اما اگر کسی پیامبران و بزرگان دین را به شفاعت بطلبد عین تاکید بر توحید است. ۱۴۰۰ سال است که علماء و مسلمانان به قبور انبیاء و اهل بیت (ع) متوسل می‌شوند؛ آیا تمام مسلمین در این سال‌ها مشرک و کافر بوده‌اند و خونشان مباح بوده است؟
وی با اشاره به اینکه مسلمانان ۱۴۰۰ سال است که ذکر خداوند را می‌گویند، افزود: هیچ‌کس خون مسلمانان را در این زمان مباح نمی‌دانست این کار خلاف عقل است. همه علمای جهان اسلام و همه کسانی که پیام ما را می‌شنوند، باید با این خرافات مبارزه کنند و همه جهان را نسبت به تعالیم صحیح اسلام آشنا کنند و جلوی این خونریزی‌ها را بگیرند.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: این مسائل از نظر علمی دامنه‌دار است اما در پایان عرایض خود چند پیشنهاد را برای شما عرض می‌کنم. اولین نکته این است که امروز تکفیر بلای مهم اسلام و جهان بشیرت است. همه معترف‌اند که راه‌حل نظامی و سیاسی به تنهایی پاسخگو نیست و باید کار فرهنگی و فکری و رسانه‌ای کرد تا ریشه‌های تکفیر خشکانده شود. علمای جهان اسلام باید ریشه‌ای این افکار را با دلیل و منطق بسوزانند و بدانند اگر فعالیت‌های نظامی و سیاسی با کمک علمای اسلام همراه نشود، نتیجه نخواهد داد و هر روز افراد ناآگاهی به سوی این‌ها جذب می‌شود.
مرجع تقلید شیعیان گفت: سال گذشته با برگزاری همایش ضد تکفیری در قم بر آن شدیم تا دبیرخانه‌ای دائمی تشکیل دهیم و به تولید کتاب‌هایی در این زمینه بپردازیم و برنامه‌ها را پیگیری کنیم و با افکار تکفیری به مبارزه برخیزیم و با علمای اسلامی در رابطه باشیم. امیدواریم علماء از این محصولات بیشتر استفاده کنند.
وی گفت: به علمای وهابی مخصوصاً در عربستان سعودی دوستانه تکرار کرده و توصیه می‌کنم که تا دیر نشده بنشینند و آن افکاری که به تکفیر می‌رسد را از کتاب‌های آموزشی خود جدا کنید و از تکفیر اهل قبله، مطلقاً بپرهیزند. به این‌ها توصیه می‌کنیم تعلیمات تکفیری را که در مدارس و حوزه‌های علمیه آن‌ها وجود دارد، جمع‌آوری کنند و در بیانیه‌های خود تکفیر را محکوم کنند. کتابخانه‌های خود را  از این کتب پاک کنند؛ شجاع باشند و کار اشتباه خود را جبران کنند.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی تصریح کرد: از رهبران سیاسی دنیا می‌خواهیم کشورهایی که از این گروه‌ها حمایت مالی و سیاسی می‌کنند را مورد تحریم قرار دهند، چون فتنه تکفیر به‌زودی دامن آن‌ها را هم خواهد گرفت؛ آن‌ها هیچ حد و مرزی نمی‌شناسند اما باید بیدار شویم و به هوش باشیم.
مرجع تقلید شیعیان گفت: از سفرای کشورهای اسلامی و رسانه‌ها می‌خواهیم پیام این همایش و همایش‌های قبلی که در مصر و سوریه تشکیل شده را به کشورهای خود برسانند تا بیش از این شاهد ناامنی و کشتار در جهان نباشیم. 
وی خاطرنشان کرد: برخورد با تکفیری‌ها باید بیشتر شود. پیشنهاد می‌کنم شبکه تلویزیونی به زبان‌های زنده دنیا برای مقابله فکری و منطقی با این پدیده خطرناک ایجاد شود و همه کشورهای اسلامی در آن سهیم باشند، ما هم در آن سهیم می‌شویم تا جوانان مسلمان از ویروس تکفیر پاک شوند.
آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه تکفیری‌ها با شعارهای جذاب مانند هجرت و شهادت جوانان را به خود جذب می‌کنند تصریح کرد: ما حاضریم به سهم خود در تشکیل این شبکه جهانی تلویزیونی شرکت کنیم. در این شرایط هرگونه دامن زدن به اختلاف را محکوم می‌کنیم همه مسلمانان باید به هم احترام بگذارند و اگر برخی در شبکه‌ها اهانت را وظیفه خود می‌دانند اعتنا نکنند و تبری جویند. آنها دارند آب به آسیاب دشمن می‌ریزند. علما باید با هم بنشیند و بحث کند تا بدانند بسیاری نسبت‌هایی که به فرق اسلامی داده می‌شود دروغ و تهمت است.
وی افزود: در انتها دست به دعا بر می‌داریم که به سیاستمداران دنیا هوشیاری، به جنگجویان مبارزه با تکفیر قدرت و به علما توفیق بیشتر مرحمت کن تا دست به دست هم دهند و فتنه تکفیر را که فتنه مهم زمان ما است خاموش کنند و جهان امن  بسازند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.