برای خواب راحت شبانه تلگرام و اینستاگرام را ببندید

نقش خواب صحیح در بازسازی و سلامت سیستم عضلانی، ایمنی و اعصاب انسان‌ها انکارناپذیر است. همه افراد برای سلامتی‌شان نیازمند خواب کافی و صحیح هستند. در سال‌های اخیر نیز استفاده از اینترنت، شبکه‌های مجازی و گوشی‌های هوشمند توانسته تا حدود زیادی باعث اختلال در خواب افراد شود، بنابراین افراد باید در استفاده از این وسایل کمی محتاط‌تر باشند چراکه این مسأله می‌تواند سلامتی‌شان را به صورت جدی به خطر بیندازد.

دکتر جمال اعتمادی روانپزشک در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران، با اشاره به اینکه زمانی که یک فرد نمی‌تواند در طول شب بخوابد یا پس از خواب نیز چند بار از خواب بیدار می‌شود و خواب عمیقی ندارد، ممکن است دچار این اختلال شده باشد، می‌گوید: در سال‌های اخیر ابتلا به اختلال خواب در کشور بسیار شایع شده است. تحقیقات نشان می‌دهند که قشر جوان بیشتر از دیگران درگیر این مسأله هستند بنابراین در این شرایط نیاز است که کارشناسان، روانشناسان و روانپزشکان به طور ویژه به این موضوع توجه کنند تا مردم نیز از عوارض این بیماری آگاه شوند.
این روانپزشک، درخصوص تأثیر شبکه‌های مجازی در ابتلا به این بیماری، بیان می‌کند: ورود ابزارهای رسانه‌ای بویژه تلگرام و اینستاگرام تا حدود زیادی از مهم‌ترین عواملی هستند که باعث ابتلا افراد به اختلال خواب شده‌اند. در چند سال اخیر افراد زیادی در طول روز به استفاده از شبکه‌های اینترنتی، فضای مجازی و تلفن همراه‌های هوشمند می‌پردازند که این مسأله بسیار نگران‌کننده است. این بیماری ممکن است به علت بیماری‌های زمینه‌ای یا به صورت خاص و به عنوان یک بیماری روانپزشکی در افراد ایجاد شده باشد. درمان نشدن صحیح بیماری‌های وسواس و افسردگی همچنین عوارض برخی از دارو‌ها یا مصرف الکل نیز یکی دیگر از دلایل ابتلا به اختلال خواب هستند.
دکتر اعتمادی، اظهار می‌کند: استفاده از شبکه‌های مجازی و تلفن همراه‌های هوشمند تا حدود زیادی خواب بیولوژیک افراد را دچار اختلال کرده‌اند به طوری که جوانان تا نیمه‌های شب مشغول استفاده از آنها هستند و بسیار دیرتر از حد معمول می‌خوابند. در نهایت این افراد در طول شب بدرستی نمی‌خوابند و مقداری از خواب شب‌شان را به روز منتقل می‌کنند بنابراین به طور تدریجی کیفیت و زمان خواب‌شان دچار اختلال می‌شود.
وی، خاطرنشان می‌کند: فشار‌های عصبی، استرس و نگرانی‌های شدید نیز یکی از عوامل مؤثر در ایجاد اختلال خواب هستند. این مسأله همچنین می‌تواند باعث نقص در شروع خواب یا قطعه قطعه شدن خواب شود. حذف کردن استرس در جوامع امروزی کاری غیرممکن است، با آموزش مدیریت استرس می‌توان به صورت صحیح با آن برخورد کرد همچنین میزان آن را کنترل کرد.
این روانپزشک، با تأکید بر اینکه استرس نقش مؤثری در ابتلا افراد به سرطان، ام اس و بیماری‌های مختلف دارد بنابراین باید آن را بسیار جدی گرفت، می‌گوید: یکی از تأثیرات مهم استرس می‌تواند اختلال خواب باشد که این مسأله حتی می‌تواند موجب نارسایی‌های قلبی و دردهای عضلانی شود. لازم به یادآوری است که این عوارض اغلب در افراد مبتلا به اختلال خواب مزمن ایجاد می‌شوند. افرادی که مشکوک به ابتلای این بیماری هستند باید به یک روانپزشک مراجعه کنند تا از عوارض احتمالی آن جلوگیری شود. دکتر اعتمادی، تصریح می‌کند: خواب عنصری حیاتی در زندگی انسان‌ها است بنابراین همانگونه که افراد به هوا، آب و غذا نیاز دارند نیازمند یک خواب کافی و صحیح نیز هستند. محرومیت از نیاز طبیعی افراد به هر دلیل می‌تواند آنها را دچار عوارض گوناگون کند بنابراین اختلال در خواب طبیعی افراد می‌تواند آنها را دچار بیماری‌های جسمی و روانی گوناگون کند. انجام ورزش‌های منظم می‌تواند تا حدود زیادی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند همچنین ورزش در درمان این بیماری نیز بسیار مؤثر است. افرادی که دچار این اختلال هستند باید از صرف خودسرانه دارو بپرهیزند چراکه مصرف داروی خودسرانه می‌تواند باعث تشدید اختلال خواب شود.
وی در خاتمه، با اشاره به اینکه افرادی که دچار اختلال خواب هستند در طول روز بسیار کسل و بی‌حوصله هستند چراکه خواب کافی و آرامی ندارند، خاطرنشان می‌کند: به صورت کلی این بیماری نوعی اختلال فیزیولوژی است که می‌تواند باعث اختلال در غذا و روابط بین فردی نیز شود. همچنین این بیماری می‌تواند منجر به اختلال‌های رفتاری، خشونت، ‌افت کیفیت زندگی زناشویی و موجب اختلال در کار افراد یا میزان بهره‌وری از آنها شود. با توجه به اینکه سیستم عصبی انسان در طول خواب شب شارژ می‌شود به وجود آمدن اختلال در آن می‌تواند باعث ایجاد مشکل در سیستم عصبی افراد شود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.