​دادستان کل کشور: دادستان‌ها مطالبه‌گر کاهش آسیب ها باشند/نظام های مالی، نیازمند اصلاح ساختار

دادستان کل کشور گفت: دادستان های کشور نسبت به پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی و اقتصادی استان خود از مسئولان ستادی و اجرایی استان مطالبه گر باشند.

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه در مراسم گردهمایی دادستان های سراسر کشور که در هتل هرمز بندرعباس برگزار شد، گفت: نظام سازی اسلامی مبتنی بر چهار اصل قرار گرفته که اصل اساسی ولایت مطلقه فقیه یکی از مهمترین اضول نظام سازی اسلامی است و ساختار قانون اساسی بر همین اصل است.
او تاکید کرد: دستگاه قضا در صف اول مبارزه با آسیب های اجتماعی و اقتصادی جامعه و دادستان های کشور موظف هستند نسبت به پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی و اقتصادی از مسئولان و دست اندرکاران استانی مطالبه گر باشند.
دادستان کل کشور گفت: تبعات آسیب های اجتماعی در جامعه فقر، بیکاری، تکدی گری، حاشیه نشینی شهرها و مشکلات ولگردی است. همچنین قاچاق کالا، مواد مخدر و اعتیاد هم تبعات آسیب های اقتصادی است. مسئولان کشوری باید نگاه جدی تری نسبت به رفع مشکلات و آسیب های اجتماعی و اقتصادی داشته باشند.
حجت الاسلام رئیسی گفت: از سال آینده دادستان های کشور باید در امر پیشگیری جرائم اهتمام بیشتری داشته باشند و از مسئولان خواستار ورود جدی به حوزه پیشگیری و کاهش آسیب ها شوند.
نظام های مالی کشور نیازمند اصلاح ساختار است
به گفته او، برای از بین بردن آسیب های اجتماعی نیازمند سه اصل جزمیت علمی، عزم عملی و دوراندیشی مسئولان کشور هستیم. برای مبارزه و پیشگیری از جرائم نباید نگاه تک بعدی داشته باشیم. دستگاه قضا و انتظامی نمی توانند به تنهایی موثر باشند. دستگاه های فرهنگی و نظام پولی و بانکی، نظام گمرکی، نظام واردات و نظام مالیاتی کشور نیازمند اصلاح ساختار است.
او گفت: هر ساله در بودجه کشور ردیف درآمدی از بخش قاچاق کالا در نظر گرفته می شود و انگار قرار نیست برخورد جدی با پدیده قاچاق کالا صورت بگیرد. مبارزه با قاچاق کالا یک آرمان است و انگار تحقق نمی یابد. آمار و ارقام هر ساله قاچاق کالا در کشور نشان می دهد به تصمیمات جدی تری نیاز است و باید از گرفتن تصمیمات مقطعی پرهیز کنیم.
حجت الاسلام رییسی عنوان کرد: تا زمانیکه نگاه جدی و تصمیم مهمی در نظام پولی و بانکی، نظام مالیاتی، نظام گمرکی نباشد، هیچ اتفاق جدیدی در برخورد و مبارزه با قاچاق کالا صورت نمی گیرد.
حجت الاسلام رئیسی با تاکید بر ضرورت تقویت تولید ملی گفت: دولت ها باید در راستای تقویت و حمایت از تولیدات داخلی و ملی برنامه های مدون و مستمری داشته باشند. حمایت از کارخانجات و تولیدات داخلی باید به گونه ای باشد که قاچاق کالا برای قاچاقچیان صرفه اقتصادی نداشته باشد.
او در ادامه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر کاهش جمعیت کیفری زندان ها، گفت: موضوع کاهش جمعیت کیفری زندانها در دستور کار مسئولان قضایی کشور قرار گرفت و از تمامی ابعاد موضوع مورد بررسی شد و در مباحث نظری با کمک علمای حوزه علمیه کلمات حقوقی و قضایی از دیدگاه اسلام و قانون بازتعریف شد. به طور مثال در اسلام حبس آمده که باید ببینیم آیا تعریف حبس به طور کامل زندان است. دادستان ها و قضات در صدور حکم زندانها با تامل بیشتری عمل کنند.
دادستان کل کشور گفت: اثر حکم در زمان اجرا ظاهر می شود اگر زمان بگذرد اثر اجرای حکم هم معکوس خواهد شد. به عنوان مثال در موضوع انتشار فیلمی از اراذل و اوباش استان مازندران در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دادستان مازندران به موقع ورود کرد و خواستار بازداشت این افراد شد که با واکنش های مثبتی در جامعه روبرو بودیم.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.