تدریس «خارج فقه حقوق بشر» در حوزه‌های علمیه

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه سران غرب بدترین جنایات حقوق بشری را علیه ملت‌های مسلمان و حتی مردم خود مرتکب می شوند، بر لزوم تدریس خارج فقه حقوق بشر در حوزه‌های علمیه تأکید کرد.

آیت‌الله محسن اراکی در دیدار شورای مرکزی این مؤسسه، با تقبیح وضعیت حقوق بشر در لایه‌های زیرین اجتماعی غرب و پنهان کردن آن در رسانه‌های غربی به فجایع حقوق بشری ناشی از ظلم به زنان و کودکان در غرب اشاره کرد و گفت: زنان در جامعه غرب مظلوم ترین قشر هستند.
وی افزود: سن حیات اجتماعی آنها در غرب تنها ۲۰ سال  و بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی است و پس از ورود به سن بالا منزوی می شوند؛ به‌طوری که بسیار اتفاق می افتد که مردم با استشمام بوی تعفن جنازه آنها از درون خانه‌هایشان متوجه مرگ‌شان شوند، تبدیل به یک امر عادی شده است.
آیت‌الله اراکی ادامه داد: ضرب و شتم و شکنجه‌هایی که در غرب علیه زنان اتفاق می افتد، بسیار هولناک و عجیب است و مشابه آن را ما در جاهای دیگر به ندرت می بینیم.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، تشکیل اطلاعات جامعی از وضعیت حقوق بشر در غرب را لازمه پیگیری وضعیت حقوق بشر در غرب دانست و گفت: باید در حوزه‌های علمیه و در کشورهای اسلامی کرسی های نقد حقوق بشر غربی و نظریه‌پردازی حقوق بشر اسلامی را در دستور کار خود قرار دهیم تا بتوانیم حرف‌هایی را که اسلام در زمینه حقوق بشر برای گفتن دارد، به گوش جهان برسانیم.
وی در پایان سخنانش تصریح کرد: مسأله حقوق بشر در حال حاضر یکی از مهم ترین مسائل جاری است که باید به آن پرداخت و لازم است درس خارج فقه حقوق بشر در حوزه‌های علمیه برپا شود.
براساس این گزارش، در این دیدار محمد واحدی رئیس مرکز حقوق بشر دانشجویی ایران (صلح زیبا) گزارشی از فعالیت‌های این مرکز ارائه کرد و اظهار داشت: مؤسسه صلح زیبا ۲ سال است فعالیت خود را در زمینه حقوق بشر آغاز کرده و ضمن رایزنی با نهادهای مختلف فعال در این زمینه، سعی کرده در قالب یک ان جی او (NGO) مستقل به فعالیت خود در این حوزه ادامه دهد.
وی با اشاره به فعال شدن دفاتر استانی این مؤسسه تصریح کرد: هم اکنون در تعداد قابل توجهی از استان های کشور نمایندگانی از مرکز دانشجویی حقوق بشر ایران حضور و فعالیت دارند و اولویت ما جذب دانشجویان و دانش آموختگان گرایش های مختلف علم حقوق است که زمینه مساعدتری برای بررسی و پیگیری پرونده‌های متعدد حقوق بشری رخ داده علیه کشورها و جوامع اسلامی را دارند.
اعظم امیروثوقی معاون زنان و تولیدات رسانه‌ای مؤسسه صلح زیبا نیز طی سخنانی اعلام کرد: زنان و کودکان مسلمان در عراق، سوریه، آفریقا، افغانستان و سایر کشورهای جهان اسلام زیر چکمه‌های نظامیان و شبه‌نظامیان بدترین شرایط را می گذرانند و فجایع بسیار وحشتناکی همچون بریدن سر کودک ۳ ساله و اسارت‌های نکبت‌بار زنان و بهره‌کشی های مکرر صورت می پذیرد و غرب به تماشا ایستاده اما کشتن یک حیوان در غرب با پروپاگاندای رسانه‌ای غرب محکوم می شود.
وی افزود: گروه‌های فمنیست و مدعی حقوق زنان در برابر این اتفاقات واکنشی از خود نشان نمی دهند اما بر سر برداشت‌های خود از آزادی زنان همواره داد سخن سر می دهند.
معاون زنان مؤسسه صلح زیبا بر ضرورت فعالیت رسانه‌ای منسجم تر و اصولی تر در حوزه حقوق بشر در جهان اسلام تأکید کرد و گفت: جهان اسلام بیشترین ضربه و آسیب‌های حقوق بشری را متحمل می شود اما با آنکه مسلمانان به‌دنبال آزادی و استقلال هستند و بیشترین لطمات روحی، جسمی، روانی، اقتصادی و امنیتی را به سبب مواضع آزادی‌خواهانه خود در حوزه حقوق بشر متحمل شده‌اند، همواره با عنوان متهم حقوق بشری از آنها یاد می شود.
امیروثوقی تصریح کرد: لازم است از ابزار رسانه، هنر و فرهنگ برای انسجام گروه‌های فعال حقوق بشری در جهان اسلام بهره برد تا بتوان از مظلومیت زنان و کودکانی که در سایه حملات منفعت‌طلبانه دشمنان داخلی و خارجی غرب کشته و یا اسیر می شوند، حمایت کرد.
جلال خالقی معاون روابط عمومی مؤسسه صلح زیبا نیز در این دیدار به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: نیاز بنیادین ما تدوین زیرساخت‌های فقهی حقوق بشر بر مبنای آموزه‌های اصیل اسلامی است؛ زیرا آنچه جهان غرب به عنوان حقوق بشر به کشورهای اسلامی عرضه کرده، آشکارا روح لیبرال و سکولار داشه و با آموزه‌های دینی ما در تضاد است.
وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی و کشورهای غربی به سبب تفاوت ارزش ها و سیستم قضا و دادگاه‌های خویش بسیاری مواقع در مصداق یابی ها دچار مشکل و اختلاف می شوند که ناشی از تناقض در اندیشه‌های پایه‌ای منشاء حقوق از دیدگاه طرفین است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.